Kauhiasti on kaikkea muuta tarinaa tässä topicissa suunnilleen lankomiesten Ladoista maapallonkiertäjämersuihin saakka, joten palataanpas hetkiseksi ihan aiheeseen, eli THP-moottoriin. Seuraavana tarinani omistamastani 508 SW THP 156 -11 autosta. Ajopeli tuli minulle 96tkm ajettuna, jolloin havaittavissa oli jo pientä nykimistä. Tietoinen riski joka laukesi.
88tkm 9/15 jakoketju II hilppeineen (Tämä tehty edelliselle omistajalle takuuseen)
111tkm 10/16 imukanavien ja imuventtiilien puhdistus (omaan piikkiin, no more goodwill)
139tkm 4/17 jakoketju III hilppeineen (omaan piikkiin, uusimman tyypin ketju öljyreijillä)
141tkm 5/17 imukanavien ja imuventtiilien puhdistus (omaan piikkiin, there´s no goodwill around, hämmästyttävän lyhyt väli edellisestä puhdistuksesta mutta kunnon kakut oli jo)
147tkm 7/17 turbon lisävesipumppu (OEM-pumppu maailmalta oli aika paljon edullisempi kuin marmorin pyynti...)
Tällä hetkellä vikaa ilmoittelee myös öljypumpun jumissa olevan paineenalennin, mutta sitä ei tarvitse korjata, sillä ei täydestä öljynpaineesta haittaa ole eikä kyseessä ole päästöihin vaikuttava vika (=ei huomioida katsastuksessa). Tyyppivikoja on siis moottorissa keskimäärin neljä (ketju, kanavat, korkeapainepumppu ja öljypumpun säädin) ja niistä minulla on nyt jo kolme. Katsotaan missä vaiheessa korkeapainepumpun kanssa päästään hommiin. Knok knok...
Joku tuossa aikaisemmin kommentoikin, että nykiminen johtuu lähes poikkeuksetta korkeapainepumpun tiivisteiden pettämisestä tai sitten imukanavien imuventtiilien karstoittumisesta. Asia on sekä kokemukseni että kokeneen THP-mekaanikon ammatillisen kokemuksen perusteella juuri näin. Kahdesti tehdyn imukanavien puhdistusoperaation ja yhden ketjunvaihdon kokemuksella ketjun venyminen ei oireile nykimisenä, eikä toisaalta ketjun vaihto vaikuta karstoittumisen aiheuttamaan nykimiseen millään tavalla. Myöskään moottorinohjaussoftalla tai muulla maasähkölaahaimilla ei nykimistä poisteta. Ketjun venyminen voi vaikuttaa karstoittumisen nopeuteen, mikäli ketju venyy niin paljon että se alkaa vaikuttaa ventiilien ajoitukseen. Perusongelmaan ei vain ole mitään ratkaisua olemassa, sillä varsinaisen oikean EGR:n puuttumisen vuoksi pakokaasujen kierrätykseen imukanavissa ei ole mahdollista vaikuttaa.
Tämä kirjoitus ei ole itkemistä eikä kannustusta paalaamaan kaikki THP:t, vaikka sellainen kieltämättä on käynyt mielessäkin. Kuhan tässä summailen, että normaali käyttäjä ei voi vaikuttaa näihin vikoihin oikeastaan millään tavalla. Itselläni ei ole vaihtoehtona laittaa vehjettä kiertoon, häviäisin siinä nyt enemmän kuin ajamalla edelleen itse. Kone ei huohota, kuluta öljyä ja turbon ilmaputket ovat täysin kuivat. Kone on siis edelleen mekaniikaltaan niin terve, kuin se uudella ketjulla ja puhalletuilla kanavilla vain voi olla. Eikä ole valittamista käyttöominaisuuksissakaan tällä hetkellä. Onneksi talouden toisessa autossa on selvitty vähän vähemmillä lisämausteilla.