Auto: 2006 607 2,7 V6 HDi (DAM 10587).
Olen nyt taas joutunut painimaan tämän Webaston kanssa, kun ei tahdo esilämmityksessä lämpöä riittää. Sisätilat lämpenevät hieman, puhallusnopeus on melko heikko jos vertaa vaikka tuohon 407 2.2HDi:hin. Kennolle menevät letkut lämpenevät esilämmityksen aikana ja ajossakin lämpöä saa kohtuullisesti, vaikka näin talvirengaskaudella pyynnin joutuu pitämään säädössä 23. Kennolla siis vesi kiertää ainakin jotenkin. Uusi kenno on varastossa, mutta sen vaihtoa en nyt kiirehdi.
Ennen esilämmitystä laitan hyvissä ajoin ennen auton sammutusta lämpötilan säädön maksimille ja puhalluksen huurteenpoistolle. Webasto sulattaa silti esilämmityksessä vain hieman tuulilasin alareunaa ja moottori jää kylmäksi. Lämmitysaikana kokeiltu 30-45 min.
Puhallinnopeuden ohjaus on toteutettu keraamisella vastuksella, ei IPCU-relettä. Hanskalokeron takana kaksi relettä, toisella ohjataan oletettavasti puhallinta ja toisella sammutetaan Webaston heräte, kun auto laitetaan käyntiin. En noista kytkennöistä vielä saanut kokonaiskuvaa, mutta ne eivät noudata netistä löytämääni asennusohjetta, jossa myös IPCU mukana.
Webasto toimii nyt niin, että sisätilanpuhallin käynnistyy lyhyellä viiveellä eli lähes samanaikaisesti polton aloittamisen kanssa. Kelillä kuin kelillä poltto on päällä n. 5 min, jonka jälkeen naksuminen loppuu ja poltto taukoaa. Vesipumppu ja sisätilanpuhallin jäävät käyntiin eli jäähdytysnesteen lämpötila on laitteen mielestä tässä vaiheessa jo yli 70 astetta? Kohta poltto alkaa savutuksen kera uudestaan ja sitten hetken päästä taas taukoaa. Tätä sykliä jatkuu niin kauan kun lämmitintä pitää päällä. Kuitenkin letkuja tunnusteltaessa esim. etummaiselta EGR-coolerilta ne ovat ihan viileitä ja termostaatilla oleva lämpötila-anturi näyttää nesteen lämpötilaksi reilun puolen tunnin lämmityksen jälkeen nollakelilläkin vain 10-12 astetta. Auto hehkuttaa pitkään ja käynnistyy "räjähtämällä".
Tänä aamuna (pakkasta ~ -4 astetta) kokeilin ottaa sisätilan puhalluksen pois (konetilasta 25A sulake irti) ja n. puolen tunnin lämmityksen jälkeen auto kyllä hehkutti, mutta käynnistyi tosi siististi ja jäähdytysnesteen lämpötila oli selkeästi kohonnut eli termostaattikotelokin tuntui käteen lämpimältä ja auton anturi näytti lämpötilaksi yli 50 astetta. En nyt ollut vahtimassa autoa, jotta tietäisin miten polttosyklit menivät, mutta miten sisätilanpuhalluksen poistaminen voi vaikuttaa noin paljon? Luulis että polton pitäisi jatkua alkuun pitempään kuin 5 minuuttia, varsinkin jos sisätilan puhallus on toiminnassa.
Jatkan testailua ja kunhan tilaamani kaapeli saapuu niin saan toivottavasti ThermoTestillä live-arvoja Webastolta.
Onko ritani:lla muuten tullut lisäkokemuksia tuosta ajonaikaisesta toiminnasta ja kiertovesipumpusta?