Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (ZF4HP20-automaattivaihteisto)  (Luettu 9593 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kevinc

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 81
Mitäs tämä mahtaa tarkoittaa? Jotain softaresettiä diagnosointilaitteella?

Juuri tämä. Muistaakseni jotain suuntaan "Initialize gearbox learning data" tms. Mielestäni omalla kohdallani muuttui huonommaksi. Nyt laatikko vaihtaa taajama-ajossa liian aikaisin isommalle ja vedättäisi herkästi jollakin 1400 kierroksella, mikä hieman täristää. Pitää varmaankin nollata uudestaan ja alkuvaiheessa antaa hieman enemmän hanaa, että oppii toisella lailla.

Aiemmin laitoin Teboilin öljyä Motonetista ~45€ / 5l, mutta sen kanssa alkoi nykiminen jo muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. Purkissa oli luokitukset kohdallaan.
Nyt tarjosi paikallisesta varaosaliikkeestä Liqui Molyn TOP TEC ATF 1200:sta

Miksi laittaa laatikkoon mitään muuta kuin sinne kuuluvaa öljyä, kun hintakin on samaa luokkaa? Oikea öljy on tuo Mobil LT71141 ja haisee kuin tiskikone, johon on laitettu edellispäivänä kalakeittolautaset. Näitä vaihteisto-ongelmia tulee jo manuaalivaihteisissakin, kun laitetaan jotakin "luokituksiltaan sopivaa" öljyä, eikä niissä ole edes kytkinpakkoja taikka magneettiventtiileitä.

Itse tilasin täältä, tuli parissa päivässä kotiovelle:
http://www.ato24.de/mobil-atf-lt-71141-1-l.html?___SID=U

« Viimeksi muokattu: 18.06.2014, 07:39:28, kirjoittanut kevinc »
--
407 SW 2.2 -05
Ex: Alfa 159 SW 2.4JTDm, 607 2.2 HDi (4HX) aut., 406 GW 2.0, Audi A4 Avant 1.9TDI, Audi A6 Avant 2.5TDI, Peugeot 306 1.9TD, Opel "muna" Kadett 1.6D

kevinc

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 81
ZF:n suosittelema öljy on Esso LT71141, mutta sitä ei enää mistään tahdo saada. Mobil on samaa ExxonMobil -konsernia ja sitä Mobilia mulle merkkihuollostakin kaupiteltiin.

Tässä vähän tarkempaa tietoa 4HP20 laatikosta, PDF-sivulla 13 on tuo öljykin mainittu:
http://www.c5club.cz/files/automat/ZF_4HP20.pdf

--
407 SW 2.2 -05
Ex: Alfa 159 SW 2.4JTDm, 607 2.2 HDi (4HX) aut., 406 GW 2.0, Audi A4 Avant 1.9TDI, Audi A6 Avant 2.5TDI, Peugeot 306 1.9TD, Opel "muna" Kadett 1.6D

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 786

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 758
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

kevinc

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 81
Kannattaa nyt vielä harkita, josko laittaisi ihan oikeaa öljyä. Tuolta saksasta tilaamalla saat alle viikossa Mobilit kotiovelle kannettuna. Esim. 4 litraa LT71141 sisältäen rahdin maksaa 55,85 euroa, eli noin 14 euroa/litra. Ei ole merkittävä hintaero ja säästät vielä aikaa ja bensaa.

http://www.ato24.de/mobil-atf-lt-71141-1-l.html?___SID=U

--
407 SW 2.2 -05
Ex: Alfa 159 SW 2.4JTDm, 607 2.2 HDi (4HX) aut., 406 GW 2.0, Audi A4 Avant 1.9TDI, Audi A6 Avant 2.5TDI, Peugeot 306 1.9TD, Opel "muna" Kadett 1.6D

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 758
Viittaat siis että biltema blandaa öljynsä jostain ekokemin ruosteisista tynnyreistä jossa on pääkallon kuvia?

Nokitetaan. Sain 4,5km:n päässä olevasta biltemasta - josta muodostuu hakukuluiksi ~0,80€ kun käy pyörähtämässä kylmällä Hdi:llä, kolme litraa reilulla 30:llä eurolla luokituksen mukaista vaihteostoöljyä, jota autoni vaihteistoni otti sisäänsä ja on toiminut siitä asti hyvin. Vai keskusteltaisiinko Jeesuksesta?
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607


kevinc

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 81
Viittaat siis että biltema blandaa öljynsä jostain ekokemin ruosteisista tynnyreistä jossa on pääkallon kuvia?

Nokitetaan. Sain 4,5km:n päässä olevasta biltemasta - josta muodostuu hakukuluiksi ~0,80€ kun käy pyörähtämässä kylmällä Hdi:llä, kolme litraa reilulla 30:llä eurolla luokituksen mukaista vaihteostoöljyä, jota autoni vaihteistoni otti sisäänsä ja on toiminut siitä asti hyvin. Vai keskusteltaisiinko Jeesuksesta?

En väitä, että Bilteman öljyt mitään kuraa olisivat. Jos säästö on kuitenkin tuota luokkaa (15€/öljynvaihto), en ainakaan itse ota riskiä siitä, etteivät öljyt sopisikaan. Aika usein näihin automaattivaihteiston ongelmiin tuntuvat liittyvän kokeilut jollain toisella öljymerkillä.

Hyvä että sinä olet uskaltanut kokeilla. Itse olen kuitenkin sitä mieltä kokemuksesta, että öljyissä on eroja, vaikka luokitukset samat olisivatkin. Automaattivaihteiston voitelu on kuitenkin astetta haastavampi homma, kun yhtäaikaa pitäisi voidella ja toisaalta saada sopivasti kitkaa kytkinlevyihin. Varsinkin tuollaiset All-In-One tyyliset öljyt ovat väkisinkin kompromisseja. Jos alkuperäisessä öljyssä on vain yksi luokitus ja toinen valmistaja lupaa saman öljyn käyvän moneen eri valmistajan laatikkoon, on jossain kohdassa ollut pakko tehdä kompromisseja.

Vähän off-topic:
Jopa vaihdelaatikon valmistajalle saattaa tulla väärä öljyvalinta. Mulla on traktoreissa powershift-tyylinen vaihteisto, missä saman tyyppiset kytkimet kuin automaattivaihteistoissa. Lisäksi koneen jarrut ovat öljykylpyiset. Valmistajalta oli tullut uusi vaihteistoöljy, jota suositeltiin vanhempiinkin koneisiin. Sen sitten laitoin vaihdossa, kun kerran suositeltiin. Pian huomasin, että jarrut kirskuvat ja ovat liian terävät käytökseltään. Kyselin jo huoltomieheltä aikaa jarruremonttiin, kun ajattelin jarrujen olevan loppu. Häneltä sain kuulla, että öljystä on tullut uusi "+" versio, jossa tämä jarrujen ongelma oli korjattu. Ja kas kummaa, seuraavan öljynvaihdon jälkeen jarruissa ei ole ollut mitään vikaa.

« Viimeksi muokattu: 27.01.2015, 21:58:10, kirjoittanut kevinc »
--
407 SW 2.2 -05
Ex: Alfa 159 SW 2.4JTDm, 607 2.2 HDi (4HX) aut., 406 GW 2.0, Audi A4 Avant 1.9TDI, Audi A6 Avant 2.5TDI, Peugeot 306 1.9TD, Opel "muna" Kadett 1.6D

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 758
Hyvin perusteltu, täysin mahdollista.

Tällä yhdellä osavaihdolla ei voi vielä sanoa luotettavaa juuta tai jaata asiasta.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2015, 21:54:14, kirjoittanut Janne L »
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 024
Automaattivaihteiston voitelu on kuitenkin astetta haastavampi homma, kun yhtäaikaa pitäisi voidella ja toisaalta saada sopivasti kitkaa kytkinlevyihin.

Kyllä manuaalissakin on öljyille haastetta, kun pitäisi synkronoinnin takia olla kitkaa, mutta muuten liukasta.

Öljyn laatu merkkaa niissäkin. Nimimerkillä "hyvin toimivan vaihteiston huippuöljyllä pilannut" .

alfa164

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Ex kaarat:rellut:clio 1.4.1.8 16v,safrane 2.2,2.5.R25x3.Alfat:gtv 2.0v6tb.166 2.5 sportronic.164ts x3.

macis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 45
  • Tekniikan riemuvoitto!
Esson standardilla olevaa Mobilin vastaavaa saa ainakin seuraavasta paikasta:
http://www.motormarket.fi/mobil-atf-lt-71141-gsp-1l-151009-103.html?gclid=CLCYnMbYn8gCFYLOcgodPNYLWA
Enpä laittaisi muuta kuin LT71141 standardilla olevaa öljyä. Se takaa laatikon oikean toiminnallisuuden jatkossakin.
Peugeotin ansaitsevat vain he jotka sen päälle ymmärtävät. Mutta teknilliset yksityiskohdat kuuluu jakaa jokaiselle Peugeot kuskille!!!

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 462
kevinc resetoitko laatikon siis PPS2000:lla jostain valikosta? Itse en ole löytänyt. Onko ZF4HP20 myös oppiva laatikko, olin siinä uskosaa että vai AL4 oppii?
« Viimeksi muokattu: 01.10.2015, 10:09:11, kirjoittanut Arde »
Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

alfa164

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Esson standardilla olevaa Mobilin vastaavaa saa ainakin seuraavasta paikasta:
http://www.motormarket.fi/mobil-atf-lt-71141-gsp-1l-151009-103.html?gclid=CLCYnMbYn8gCFYLOcgodPNYLWA
Enpä laittaisi muuta kuin LT71141 standardilla olevaa öljyä. Se takaa laatikon oikean toiminnallisuuden jatkossakin.

Kiitoksia, pitänee käväistä tuolla.
Ex kaarat:rellut:clio 1.4.1.8 16v,safrane 2.2,2.5.R25x3.Alfat:gtv 2.0v6tb.166 2.5 sportronic.164ts x3.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 758
Auto: 2005 607 2,2 HDi (automaatti).

Sain vaihdettua omaan autoon öljyt näillä ohjeilla. Homma alkoi sujumaan kun otti tasontarkistustulpan irti. Huohottimen kaulusta en saanut irroitettua mutta ensi kerralla sen teen, helpottaa huomattavasti proseduuria.

Nyt täyttönä yllämainitsemaani Bilteman ATF-U -öljyä kun tuota Mobilia ei löytynyt tähän hätään mistään. Pitänee laittaa sitä muutamalla seuraavalla kerralla. Öljyä tuli ulos 3,6-3,7 litraa, mutta takaisin meni vain 3,0-3,1 litraa, kunnes tasontarkistusreijästä aloi tiputella. Laitanpa kuvia kun ehdin.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607