Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (ZF4HP20-automaattivaihteisto)  (Luettu 10214 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 501
Manuaalivaihteistoöljyissä käytetään EP-lisäaineita, jotka suojaavat hammaspyöriä hammaskosketuksen paineen alla. En tiedä automaattivaihteistoöljyistä, mutta hammaspyörät sielläkin pyörii. Mahtaako tuo 2T-öljy riittää suojaamaan hammaspyöriä, kun siinä moottoriöljynä tuskin on mitään vastaavia lisäaineita?

JS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 541
  • 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).
Kyllähän automaattiloota aikansa pelaa vaikka vedellä. Se, että näitä omia kokeiluja mainostaa täällä palstoilla hyvänäkin ratkaisuna on mielestäni varsin kyseenalaista.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 922
  • 407 3.0 V6 Sport
Kai ne on Peugeotin alihankkijana funtsineet, mikä on parasta rasvaa rattaiden väliin ja turbiinin koloihin  ;). Mobil, Valvoline tai Castrol suositusten mukaan lootaan, niin  voi keskittyä enemmän näkyvään, eli auton puunaamiseen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 484
Automaattivaihteistoissa, samoin kuin esim useissa moottoripyörissä on märkäkytkinpintoja. Ko kytkinpintojen materiaali on se miksi vaihteistojen valmistajat antavat määrityksiä käytettävälle öljylle. Ilman noita pintoja perus ATF riittäisi pitämään rattaat voideltuina ja ohjausventtiilit öljynpaineessa. Olen nähnyt että väärillä öljyillä märkäkitkamateriaali saattaa takerrella, turvota rankasti tai jopa murentua kokonaan pois. Vaikutusta ei voi sanoa etukäteen, voi olla että toimii ihan Ok. (jostain syystä ZF kuitenkin antaa ohjeeksi käyttää varsin poikkeavaa LT 71141 öljyä 4HP20 lootassa. Tuskin sitä on tuulesta temmattu...)

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 052
Edellisessä autossani oli ilmeisesti Aisin ja sille kelpasi ATF 320, mutta näköjään 4HP20 vaatii LT 71141 eikä kelpaa Total tai Castrol http://www.mobil.com/Italy-English/Lubes/PDS/GLXXENPVLMOMOBIL_ATF_LT71141.aspx 

Kaikilla valinnoilla on joku peruste, tekninen, taloudellinen, esteettinen... ;D

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 782
Vertailu:

Bilteman ATF-U
http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36831_TDS.pdf


ATF-U

Appearance: Low Viscosity Oil
Colour: Red
Density @ 15°C: 0.854
Kinematic Viscosity @ 40°C: 40,2
(mm2/s) @ 100°C: 7.20
Viscosity Index (VI): 198
Pour Point (°C): -52
Flash Point (°C): 212


Mobil LT71141
 
cSt @ 40º C   37.2
cSt @ 100ºC   7.4
Viscosity Index, ASTM D 2270   168
Density @15º C g/ml, ASTM D 4052   0.855

Onhan noissa jonkin verran eroja mutta onko sillä merkitystä?

Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 484
Eipä juur noilla viskositeeteillä jne väliä ole, vaan erot tulevat siitä miten hyvin ko öljy soveltuu ko vaihteistossa käytettyjen liuku-/kitkapintojen kanssa yhteen. Tärkeintä on ettei öljy ainakaan vaurioita käytettyjä materiaaleja. (koveta/haurastuta) https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_transmission_fluid

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 121
4HP20:sta löytyy tuo sumppu, joka säätelee öljyn pinnankorkeutta viskositeetin mukaan. Joten uskoisin että viskositeetilla on jotain merkitystä laatikon toiminnalle.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 922
  • 407 3.0 V6 Sport
Vertailu:

Bilteman ATF-U
http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36831_TDS.pdf


ATF-U

Appearance: Low Viscosity Oil
Colour: Red
Density @ 15°C: 0.854
Kinematic Viscosity @ 40°C: 40,2
(mm2/s) @ 100°C: 7.20
Viscosity Index (VI): 198
Pour Point (°C): -52
Flash Point (°C): 212


Mobil LT71141
 
cSt @ 40º C   37.2
cSt @ 100ºC   7.4
Viscosity Index, ASTM D 2270   168
Density @15º C g/ml, ASTM D 4052   0.855

Onhan noissa jonkin verran eroja mutta onko sillä merkitystä?

Tuskimpa. Jonkun kätöset ja kone tehnyt hyvää tarkoittaen  :).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 484
4HP20:sta löytyy tuo sumppu, joka säätelee öljyn pinnankorkeutta viskositeetin mukaan. Joten uskoisin että viskositeetilla on jotain merkitystä laatikon toiminnalle.

Totta. Viskositeettia ehdottomasti tarvitaan. Ilman viskositeettiä ei saavuteta öljynpainetta tai kuten mainitsit 4HP20 pinnankorkeuden hallintaa öljyn lämmetessä ja laajentuessa. Jos selaat eri ATF öljyjen viskositeettejä niin huomaat että ne ovat kaikki varsin lähellä toisiaan. Tästä voi vetää johtopäätöksen että viskositeetti ei ole se erottava tekijä miksi automaattivaihteistovalmistajat eivät kaikki määrittele samaa perus ATF öljyä käytettäväksi.

ilmari100

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
... Virallisesti täyttö tehdään huohottimen reiästä ja tasontarkastus tulppa (sijaitsee vasemman vetoakselin luona peräkopassa) irroitettuna, jolloin ei myöskään pulputa...

... Toisessa kuvassa oikean puoleisen vetoakselin ja hydrauliikkaletkun välissä näkyy tason tarkistustulppa. ...

https://onedrive.live.com/redir?resid=77738C3CCC030DD8!90575&authkey=!APbq1kz7PWISyoI&ithint=folder%2c

Olen nyt vain pulputellut lisää sen minkä olen poistanut, mutta nyt ajattelin täyttää tuohon tasontarkistus tasoon asti. Mutta missä se tulppa nyt on? En hahmota tuota kuvaa ihan niin tarkkaan.
Huomasin juuri, että 6 viimeistä ostosta on ollut PSA vehkeitä:
605 -> C5 -> 607
406 -> C4 -> 3008
Ei kai ne ihan huonoja ole voineet olla...

AJH63

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
  • Sisällä pössöö?
Auton alle pitää ryömiä, jotta näkee sen kuuskolo-tulpan (oliko 6mm?) . Tuossa linkin kuvassa n:o 6 näkee sen tulpan paikan, ihan takapäässä. Lujassakin oli, mutta avain sentään kesti - lycka till:).
http://www.christiantena.net/motor/peugeot/4HP20/4HP20oilcheck.pdf
2004, 607 V6 3.0 ZF 4HP20, DAM 9894

Rommitommi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 86
Auto: 2003 607 3,0 V6 (4HP20-automaattivaihteisto).

No nyt on öljyä neljä litraa vaihdettu. Ja eihän se nyt putkeen mennyt tietenkään.

Alkuun meni ihan hyvin ja tuli ulos mustaa puuroa neljä litraa. Pohjaproppu oli niin hemmetin tiukassa, joten laitoin vähän crc:tä ennen tarkastuspropun pultin avausyritystä. No aivan hemmetin tiukassa oli ja lopulta sitten pyörähti, mutta eihän se pultti avautunut vaan perhanan pultti nuljaantu... Jäi sitten se pultti avaamatta, mutta jotenkin oli täytettävä. Löysin varmaan millin halkaisijalla olevan putken,  jonka teippasin suppiloon ja sitten seisoin kolme tuntia suppilo kädessä, valutin öljyä desin per 5 min ja kiroilin.

Nyt ei sitten ole tietoa paljonko öljyä vaihteistossa on, saattaa olla että desin pari meni vähemmän uutta tilalle. No ainakin toimi ihan normaalisti kun äsken ajoin.

Tätä ennen koetin irrottaa myös solenoidiventtiiliä, mutta sitäkään en irti saanut. Pyöri kyllä paikallaan, mutta ylöspäin ei lähtenyt...

Vähän siis vastusti tänään. Oven rajoittimen vaihto sentään onnistui ilman ongelmia ja enää ei ovi naksu. :)
Saab 9-5 2.0T XWD Aero - 11, Saab 9-5 TTID Aero, BMW 535d -11

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 922
  • 407 3.0 V6 Sport
Hyvä tuninki kuitenkin. Öljyproput väännetään yleensä ilman momenttia hampaat irvessä kiinni ja seuraava huoltaja kärsii. Mahtuisiko pulttipyssyä tarjota tuolle propulle?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

AJH63

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
  • Sisällä pössöö?
Pitäisiköhän seuraava puoliöljynvaihto tehdä noilla?  http://janicolracing.fi/tuote/ravenol-atf-6hp-fluid-vaihteistooljy-4-litraa-1467
Sopii siis taaksepäin 4HP20-lootiin.
2004, 607 V6 3.0 ZF 4HP20, DAM 9894