Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi.
Jos innokkuutta riittää niin tässä vinkkejä hommaan. Tilasin osat Saksasta ja säästöä tuli melkein 1500 euroa. Työjärjestys ei välttämättä alla oleva, mutta vinkkejä.
- Irrota polttoaineletkut pikalukoista moottorin päältä ja siirrä sivuun.
- Irrota imusarjaan tuleva letku yläpäästä ja siirrä sivummalle, jolloin helpommin saa irti letkussa olevan klemmarin.
- Irrota imuilman letkussa olevat kaksi pulttia, jolla letku on kiinni jakohihnan kotelossa.
- Ota rengas irti ja poista muovisuojat rengaskotelon ja moottorin välistä.
- Irrota rengaskotelon oikealla puolen oleva tukitanko, jolloin myös imusarjan letkun kiinnike irtoaa. Letku tulee ylhäältä pois ja vääntyy moottorin alle vaihtotyön ajaksi.
- Irrota imusarjan haarakappale ja siihen tulevat egr venttiileiltä tulevat putket. EGR:n putkien alapuolella olevat ruuvit irtoavat vähän hankalasti, mutta putket taittuvat hieman kun imuhaaraa nostaa ylemmäs, jolloin Torx-kantaiset ruuvit mahtuu paremmin irrottamaan. EGR:n putkien alussa on myös kiinnikeruuvit kotelossa kiinni, jotka irrotetaan.
- Irrota vesiletkut termostaatti kotelosta. Ovat kiinni pinillä sokilla. Älä irrota termostaattikotelon takana olevaa letkua kotelosta, vaan irrota letku moottorin oikealta puolen kumiputken ja tetäsputken liitoksesta. Tämä siksi, että kotelo vähän heppoinen ja takana olevan putken saa katkaistua, jos yrittää takaa irti. Jos autolla ajettu 200 000 km, niin myös kotelo kannattaa uusia. Meillä vaihdettu kahteen tuo kotelo 200 000 km kohdalla vuodon vuoksi ja molemmilla kerroilla kotelon takana oleva putki katkesi letkun irrotuksen aikana.
- Irrota apulaitehihna ja kiristin.
- Irrota vesipumpun päässä oleva pyörä ja kampiakselin pyörä. Molemmissa torx kantaiset pultit, joten hanki sopiva avain. Kampiakselin päässä olevaa kuusikantapulttia EI tarvitse irrottaa.
- Pistä rengaskoteloon moottorin ja rungon välille tanko, jolla voit kannatella moottoria ja ruuvaa yläpuolelta moottorin kannatin irti. Laske sitten moottori alas.
- Irrota remmin kotelon muovit, vesipumppu ja moottorin kannatinkorvakko. Huom kannstinkorvakko täytyy asentaa paikoilleen kasatessa ennen kotelon suojia. Vaihda myös vesipumppu uuteen. Koteloissa pultit myös syvennyksissä ja vasemasta kotelosta täytyy poistas teline, jossa solenointi venttiili on kiinni.
- Kun hihna on esillä, niin merkkaa rattaisiin ja hihnaan merkit hyvällä ja kestävällä tussilla. Lukitse rattaa. Jäljennä merkit uuteen hihnaan.
- Katso kiristimen hahlosta, miten uusi kiristinkin tulee asentaa. Irrota kiristin ja vaihda myös hihnapyörät uusiin.
- Kasatessa laita hihna ylärattailla vastaamaan hihnassa olevia merkkejä, jotka jäljensit. Pyöräytä nippuside pyörän ympäri kun merkki oikeassa kohden niin pysyy hihna varmasti oikeassa kohden. Tee sama toiselle yläpyörälle. Tämän jälkeen asenna alapyörä ja remmi merkkien kohdalle ja pidä hihnaa käsin kiristyksessä, kun asennat kiristimen paikalleen. Kaveri ei olisi pahasta tässä vaiheessa. Kiristimessä on hahlot, joiden tulee olla kohdikkain. Muistithan myös merkata hihnan suunnan ja laskea hampaat hihnasta tarkasti, jotta ovat varmasti oikeassa kohden. Itse olen tehnyt myös viilalla pienet kolot pyöriin ylhäällä ja alhaalla, jotta merkit ovat selvät. Kun merkit tekee selvästi ja jäljentää uuteen hihnaan niin varmasti on oikealla pykälällä. Muista irrottaa nippusiteet pyöristä asennuksen jälkeen.
- Kasaa vastakkaisessa järjestyksessä. Täytä järjestelmä oikealla jäähdytysnesteellä. Toisessa autossani oli käytetty vääriä lääkkeitä ja vesipumpun siipi oli syöpynyt lähes olemattomaksi peltiluiskaksi...
- Pyöritä moottoria käsin kampiakselin päästä kuusiopultista muutamia kierroksia ennen pyöräkoteloiden asennuksia, niin huomaat jos jotain mennyt pieleen merkkien suhteen.
- Moottorin tuen saat nätisti paikoilleen, kun metallivarrella väännät moottoria ylös rungon välistä.
TEMP_ARKISTOON