Auto: 2001 607 3,0 V6 (ES9J4S).
Auto pysäköity ajosta toimivana, mutta seuraavana aamuna käynnistettäessä tuli antipollution fault vaikka auto kävi normaalisti. Kierroksia ei ottanut yli 1400rpm, mutta seuraavana päivänä kolmen käynnistyskerran jälkeen toimi taas normaalisti.
Vikakoodeja:
- ECU: P1538 - Permanent fault. Motorised butterfly. Coherence.
- ECU: P1540 - Permanent fault. Motorised butterfly. Short-circuit to positive or circuit open.
- Mittaristo: Vikakoodit öljyntason näytöstä ja myöhemmin myös lämpötilasta, hetkellisiä vikoja.
- ESP: Intermittent fault. No communication with engine management.
Muita viimeisen vuoden oireita on ollut lisäksi satunnainen ESP:n tippuminen pois päältä ajossa vikailmoituksen kera, on aina korjaantunut uudelleenkäynnistymisellä. Tähän saattaa liittyä myös se, että ajossa alustan sport -moodi menee itsestään uudelleen päälle, vaikka onkin ollut jo päällä. ESP antaa heti vikailmoituksen, jos ei saa tietoa esim. auton nopeudesta, kaasupolkimen asemasta tai kaasuläpän asemasta.
Kun vika meni ohi, kaasuläpän liike oli hieman nykivää. Purin kaasuläppäkotelon elektroniikkapuolen, mutta hiilisillat sekä rattaat olivat kunnossa. Koska muissa malleissa vuotava jäähdytysnesteen lämpötila-anturi on kastellut moottorinohjauksen liittimiä aiheuttaen samoja kaasuläpän vikakoodeja, tarkistin myös ne. Yllätyksekseni yksi liittiimistä oli märkä, tosin öljystä.
ECU:n pinnien ja liittimen puhdistamisen sekä kaasuläpän sopeutuksen jälkeen auto toimii normaalisti ja vetää pehmeämmin kuin ennen. Vielä en ole selvittänyt mikä anturi vuotaa öljyä johtosarjaan, mutta vaihtoehtoja ei ole montaa. Joko öljyn tason tai lämpötilan mittaus, mahdollisesti kyseessä voi olla myös imunokkia säätävä VVT -solenoidi. Toinen näistä solenoideista vuoti aiemmin liittimen pohjasta öljyä jonka korjasin laittamalla liittimen pohjalle kumisuikaleen (viillot pinneille) lisätiivistykseksi.