Nyt tosin täytyy tuumata uudelleen tuota kaasutintarvetta, sain nimittäin Solexin rikastinsäädöt hyvin kohdalleen. Lueskelin noita Solex-ongelmia läpi ja sieltä löytyi linkki
http://sitruuna.unk.fi/pub/korjausoppaat/Citroen-korjausopas/XX1985m013.03.pdf ja siitä kohta 32/34 Z1, joka auttoi erinomaisesti rikastimen säätämisessä ilman erikoistyökalua, vaikka kaasutin ei taida ihan sama ollakaan.
No nyt moottori käynnistyy upeasti kovallakin pakkasella ja lämpimänä (ilman kaasupoljinta), ilman paksua nokipilveä. Veto on aivan toista luokkaa ja toinen kurkkukin on lämpöisenä pelissä mukana, tähän asti autolla on ajeltu vain ensiökurkkua käyttäen.
Erikoista on se, että auto on käynyt säännöllisesti valtuutetussa Peugeot-huollossa, jossa ei kuitenkaan ole kiinnitetty huomiota ongelmaan, saati säädetty. Siksi en osannut ensin epäillä huonoja säätöjä, vaan oletin kaasuttimen olevan aivan loppu. CO-arvo oli 0,2 (% Vol.) eli todella laihalla, säädin sen 1:een. Ainoa ongelma on väljä läppäakseli, joka aiheuttaa sen, että tyhjäkäyntiä ei saa säädettyä alle 1000 rpm. Tietysti tekisi hyvää uusia tiivisteet, neulaventtiili, koho yms., mutta mahdollisesti hommaan sitten uuden Weberin. Kiirettä asialla ei nyt kuitenkaan ole, ajaminen on yhtä
Uskoisin myös, että 10 l / 100 km kulutus tipahtaa, kunhan vain tottuu tuohon uuteen voiman tarjontaan.
Nyt tahtoo tulla vielä leikittyä 2-kurkun kanssa ja "varmistettua" vähän väliä, että se on varmasti mukana. Sellaisen asian huomasin rikastinta säätäessäni, että lämpötilalla on melko iso merkitys. Asensin yleismittarin (Fluke) lämpötila-anturin rikastimen vesiletkuun ja tein ensimmäisen säätöoperaation 23 asteessa. Kun mittari näytti tasan 20 °C (arvot annettu 20 asteelle), tarkistin säädön ja se oli muuttunut mielestäni aika paljon, joten säädin siis uudelleen. Mikäli tuota säätöä tekee, kannattaa siis varmistaa oikea lämpötila.