Auto: 2017 308 SW 2,0 HDi GT.
Tästä on tainnut olla aika vähän puhetta, mutta tietääkseni kaikissa maahantuojan toimesta Suomeen tuoduissa toisen sukupolven diesel 308:ssa on esiasennusvalmius Webastolle. Ainakin pre-facelift malleissa. Mm. Saksassa ominaisuutta on myyty lisävarusteena, keskustelufoorumeiden perusteella. Service boxista (
http://public.servicebox.peugeot.com/) löytyy tieto, onko tämä valmius autossa vai ei (Characteristics -> Interior fittings -> Vehicle with additional heating pre-equipment).
Esiasennusvalmius helpottaa ja nopeuttaa Webaston asennusta, mutta myös integroi Webaston autoon. Auto osaa tarvittaessa käynnistää Webaston ajon aikana, jos olosuhteet näin vaativat. Lisäksi auton sammutuksen yhteydessä lämmityslaitteen asetuksia ei tarvitse asettaa manuaalisesti vaan auto säätää lämmityslaitteen läpät automaattisesti oikeaan asentoon, kun Webasto laitetaan päälle. Näiden lisäksi Diagboxilla pystyy lukemaan myös Webaston vikakoodit. Miinuksena on vain yksi Webaston käynnistyskerta auton sammutuksen jälkeen, sekä ainakin minun tämän hetkisellä BSI:n softaversiolla sisätilanpuhallin lähtee heti käyntiin, kun Webasto käynnistetään. En tiedä toimisiko muut softaversiot fiksummin (kuten 1. sukupolven 508:ssa oli myöhemmissä BSI-versioissa puhaltimen käynnistys viivästetty).
Esiasennusvalmius tarkoittaa sitä, että autosta löytyy valmiina johtosarja Webastolle, polttoainepumpulle ja kauko-ohjaimelle/kellolle/tms. Myös polttoainepumpulle on polttoaineputki valmiina tankissa. Lisäksi tarvitsee hankkia vesiletkut, polttoaineputket, Webasto, polttoainepumppu, ohjainlaite millä Webasto käynnistetään ja halutessaan kiinnitystarvikesetti (suosittelen hankkimaan). Kiinnitystarvikesetissä on jokainen ruuvi, mutteri, kiinnitysnippelit, nippusiteet, yms. mitä asennuksessa tarvitaan.
Webastolta löytyy valmis sarja tuotenumerolla 9028621A, joka sisältää Webaston telineeseen asennettuna (sis. vesipumppu, pakoputki ja ilmanotto), polttoainepumpun, vesiventtiilin ja asennusohjeet. Sarjan saanee hankittua myös Peugeot jälleenmyyjien kautta, mutta hinta on luultavasti taivaissa. Peugeotilta puolestaan löytyy sarjaan sopivat vesiletkut, polttoaineputket ja mainitut kiinnitystarvikkeet. Vesiletkuille ja polttoaineputkille on useampia varaosanumeroita riippuen korimallista, moottorista ja vaihteistosta. Oikeat varaosanumerot on listattu service boksissa. Kiinnitystarvikesarjan varaosanumero on kaikille sama, 16 113 839 80.
Webastolta löytyy myös Telestart T100HTM kauko-ohjain suoraan autoon sopivalla liittimellä, tuotenumerolla 9028217A, mutta tilalle voi kyllä laittaa muunkin ohjainlaitteen. Webasto kun käskytetään päälle +12V jatkuvalla signaalilla. Liittimestä löytyy jatkuva +12V, maa ja kolmas karva on Webaston käynnistystä varten. Jos ostaa tuon valmiin kauko-ohjainsarjan, niin kyseessä on plug & play asennus. Itse käytän ohjaimena REMUCcia.
Asennusohjeessa ohjeistetaan irrottamaan etupuskuri ja vasen ajovalo. Itse en näin tehnyt, mutta raotin kyllä hieman etupuskuria irrottamalla sen lokasuojasta. Ajovaloakaan en ottanut irti, sen sijaan irrotin ajovalon takana olevan sulakerasian, jotta pääsin asentamaan tarvittavan kiinnitysruuvin ajovalon taakse. En myöskään tyhjentänyt jäähdytysjärjestelmää kokonaan, osa nesteistä toki valuu väkisin ulos. Alustan suojamuoveista otin ainoastaan etupuskurin alla olevan suojamuovin pois ja polttoainetankin luona olevaa suojaa raotin hieman, irrottamalla muutaman kiinnitysruuvin. Konehuoneesta pitää purkaa akku, ilmanotto, pyyhkijät ja suojamuovit pyyhkijöiden alta. Moottorinohjausyksikköä en irrottanut, siirsin sen pelkästään sivuun. Asennuksen jälkeen pitää vielä suorittaa ohjelmointi Diagboxilla. Foorumitietojen mukaan joissain BSI versioissa Webasto ei käynnisty, jos auto on lepotilassa. BSI:n softan päivitys korjaa ongelman.
Ohjeellinen asennusaika on neljä tuntia, mutta henkilökohtaisesti kulutin kaikkineen noin kahdeksan tuntia. Nosturi nopeuttanee asennusaikaa, itse asensin pukkien varassa. Koko asennussarja on suunniteltu plug & play -tyyliin ja mitään ei tarvitse soveltaa. Kaikki letkut ja putket ovat juuri oikean mittaisia ja muotoiltu tarpeen mukaisesti. Liittimet ovat valmiina ja kaikki kiinnityspisteet ovat valmiiksi mietittyjä. Asennusohjeet ovat suhteellisen asialliset kuvalliset ohjeet. Jokainen työvaihe on kuvattu valokuvilla, tekstiä ei asennusohjeista käytännössä löydy. Laitteen mukana toimitettu printattu paperinippu oli mustavalkotuloste, joka ajoittain hieman hankaloitti hahmottamista. En tiedä olisiko sähköinen versio väreillä, siihen en päässyt käsiksi.
Asennusohjeet löytyvät skannattuna tästä linkistä:
https://gofile.io/?c=9AKcFx. Skannaus on heikentänyt kuvien laatua hieman, printatusta versiosta saa paremmin selvää. Webaston saksankielinen infopaketti löytyy tästä linkistä:
https://gofile.io/?c=DHt5uu. Liitteenä kuvakaappaus service boksin varaosanumeroista SW GT-malliin.
Sama Webaston sarja käy myös Peugeot 3008 II:lle (P8) ja Citroen C4 Picassoon (B78).
Webaston tilasin täältä:
https://www.standheizung-braun.de/PSA:n osat täältä:
https://www.automeca.fi/REMUC siirtyi edellisestä autosta.
Hintaa Webaston ja PSA:n osille kertyi noin 1100 €, eli ei nyt toki mitenkään ilmainen sarja ole kyseessä.