Kirjoittaja Aihe: 308 - Webaston esiasennusvalmius (polttoainekäyttöinen lisälämmitin) (HDi)  (Luettu 3106 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Auto: 2017 308 SW 2,0 HDi GT.

Tästä on tainnut olla aika vähän puhetta, mutta tietääkseni kaikissa maahantuojan toimesta Suomeen tuoduissa toisen sukupolven diesel 308:ssa on esiasennusvalmius Webastolle. Ainakin pre-facelift malleissa. Mm. Saksassa ominaisuutta on myyty lisävarusteena, keskustelufoorumeiden perusteella. Service boxista (http://public.servicebox.peugeot.com/) löytyy tieto, onko tämä valmius autossa vai ei (Characteristics -> Interior fittings -> Vehicle with additional heating pre-equipment).

Esiasennusvalmius helpottaa ja nopeuttaa Webaston asennusta, mutta myös integroi Webaston autoon. Auto osaa tarvittaessa käynnistää Webaston ajon aikana, jos olosuhteet näin vaativat. Lisäksi auton sammutuksen yhteydessä lämmityslaitteen asetuksia ei tarvitse asettaa manuaalisesti vaan auto säätää lämmityslaitteen läpät automaattisesti oikeaan asentoon, kun Webasto laitetaan päälle. Näiden lisäksi Diagboxilla pystyy lukemaan myös Webaston vikakoodit. Miinuksena on vain yksi Webaston käynnistyskerta auton sammutuksen jälkeen, sekä ainakin minun tämän hetkisellä BSI:n softaversiolla sisätilanpuhallin lähtee heti käyntiin, kun Webasto käynnistetään. En tiedä toimisiko muut softaversiot fiksummin (kuten 1. sukupolven 508:ssa oli myöhemmissä BSI-versioissa puhaltimen käynnistys viivästetty).

Esiasennusvalmius tarkoittaa sitä, että autosta löytyy valmiina johtosarja Webastolle, polttoainepumpulle ja kauko-ohjaimelle/kellolle/tms. Myös polttoainepumpulle on polttoaineputki valmiina tankissa. Lisäksi tarvitsee hankkia vesiletkut, polttoaineputket, Webasto, polttoainepumppu, ohjainlaite millä Webasto käynnistetään ja halutessaan kiinnitystarvikesetti (suosittelen hankkimaan). Kiinnitystarvikesetissä on jokainen ruuvi, mutteri, kiinnitysnippelit, nippusiteet, yms. mitä asennuksessa tarvitaan.

Webastolta löytyy valmis sarja tuotenumerolla 9028621A, joka sisältää Webaston telineeseen asennettuna (sis. vesipumppu, pakoputki ja ilmanotto), polttoainepumpun, vesiventtiilin ja asennusohjeet. Sarjan saanee hankittua myös Peugeot jälleenmyyjien kautta, mutta hinta on luultavasti taivaissa. Peugeotilta puolestaan löytyy sarjaan sopivat vesiletkut, polttoaineputket ja mainitut kiinnitystarvikkeet. Vesiletkuille ja polttoaineputkille on useampia varaosanumeroita riippuen korimallista, moottorista ja vaihteistosta. Oikeat varaosanumerot on listattu service boksissa. Kiinnitystarvikesarjan varaosanumero on kaikille sama, 16 113 839 80.

Webastolta löytyy myös Telestart T100HTM kauko-ohjain suoraan autoon sopivalla liittimellä, tuotenumerolla 9028217A, mutta tilalle voi kyllä laittaa muunkin ohjainlaitteen. Webasto kun käskytetään päälle +12V jatkuvalla signaalilla. Liittimestä löytyy jatkuva +12V, maa ja kolmas karva on Webaston käynnistystä varten. Jos ostaa tuon valmiin kauko-ohjainsarjan, niin kyseessä on plug & play asennus. Itse käytän ohjaimena REMUCcia.

Asennusohjeessa ohjeistetaan irrottamaan etupuskuri ja vasen ajovalo. Itse en näin tehnyt, mutta raotin kyllä hieman etupuskuria irrottamalla sen lokasuojasta. Ajovaloakaan en ottanut irti, sen sijaan irrotin ajovalon takana olevan sulakerasian, jotta pääsin asentamaan tarvittavan kiinnitysruuvin ajovalon taakse. En myöskään tyhjentänyt jäähdytysjärjestelmää kokonaan, osa nesteistä toki valuu väkisin ulos. Alustan suojamuoveista otin ainoastaan etupuskurin alla olevan suojamuovin pois ja polttoainetankin luona olevaa suojaa raotin hieman, irrottamalla muutaman kiinnitysruuvin. Konehuoneesta pitää purkaa akku, ilmanotto, pyyhkijät ja suojamuovit pyyhkijöiden alta. Moottorinohjausyksikköä en irrottanut, siirsin sen pelkästään sivuun. Asennuksen jälkeen pitää vielä suorittaa ohjelmointi Diagboxilla. Foorumitietojen mukaan joissain BSI versioissa Webasto ei käynnisty, jos auto on lepotilassa. BSI:n softan päivitys korjaa ongelman.

Ohjeellinen asennusaika on neljä tuntia, mutta henkilökohtaisesti kulutin kaikkineen noin kahdeksan tuntia. Nosturi nopeuttanee asennusaikaa, itse asensin pukkien varassa. Koko asennussarja on suunniteltu plug & play -tyyliin ja mitään ei tarvitse soveltaa. Kaikki letkut ja putket ovat juuri oikean mittaisia ja muotoiltu tarpeen mukaisesti. Liittimet ovat valmiina ja kaikki kiinnityspisteet ovat valmiiksi mietittyjä. Asennusohjeet ovat suhteellisen asialliset kuvalliset ohjeet. Jokainen työvaihe on kuvattu valokuvilla, tekstiä ei asennusohjeista käytännössä löydy. Laitteen mukana toimitettu printattu paperinippu oli mustavalkotuloste, joka ajoittain hieman hankaloitti hahmottamista. En tiedä olisiko sähköinen versio väreillä, siihen en päässyt käsiksi.

Asennusohjeet löytyvät skannattuna tästä linkistä: https://gofile.io/?c=9AKcFx. Skannaus on heikentänyt kuvien laatua hieman, printatusta versiosta saa paremmin selvää. Webaston saksankielinen infopaketti löytyy tästä linkistä: https://gofile.io/?c=DHt5uu. Liitteenä kuvakaappaus service boksin varaosanumeroista SW GT-malliin.

Sama Webaston sarja käy myös Peugeot 3008 II:lle (P8) ja Citroen C4 Picassoon (B78).

Webaston tilasin täältä: https://www.standheizung-braun.de/
PSA:n osat täältä: https://www.automeca.fi/
REMUC siirtyi edellisestä autosta.

Hintaa Webaston ja PSA:n osille kertyi noin 1100 €, eli ei nyt toki mitenkään ilmainen sarja ole kyseessä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Loistava tuninki ja ohje. Mainitsemasi sisäpuhaltimen käynnistyminen heti ja yksi käynnistyskerta ei ole kovin suuri ongelma, koska akku sippaa muutenkin herkästi pakkasella. Remuc on hyvä laite ohjaamaan, integroituu suoraan kellojohdon paikalle. HTM 100 avainperäohjaimen hinnalla saa liki Remucin, paitsi 47 euroa vuodessa pilvipalvelumaksua alkaa kertymään. Remucin out 2 linjasta voisi kehitellä tuon puhaltimen viiveen tai mekaaninen termostaatti noin 45 astetta tarkkailemaan kennolle tulevaa vettä, tosin kesäkäytön tuuletusominaisuus pitää muistaa asetella erikseen manuaalisesti. Tuosta Remucista riittäisi tarinaa, vaikka on naamioitu nykyisin Webasto Thermo Connect merkin alle.
Johdotusjumppavertailu Suomi-Saksa sopinee tähän, kumpi on selkeämpi? ;)

Tuolta saa näköjään hyvää palvelua:

Löytyy Evo 5 ja Remuc yms. tietoa Webastoista.

https://www.janilehto.com/category/27/eberspacher--webasto-lammittimet
« Viimeksi muokattu: 15.09.2019, 11:36:49 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Loistava tuninki ja ohje. Mainitsemasi sisäpuhaltimen käynnistyminen heti ja yksi käynnistyskerta ei ole kovin suuri ongelma, koska akku sippaa muutenkin herkästi pakkasella.

Turha sitä ilmaa on sen kennon läpi puhallella ennenkö jäähdystinneste on lämmintä. Luultavasti se vaan jopa hidastaa jäähdytinnesteen lämpenenemistä ja REMUCin lämpömittarin perusteella itseasiassa hetkellisesti jopa jäähdyttää kabiinia, kun puhaltaa kylmää ilmaa sisään. "Oikea" jälkiasennus Webasto käynnistää puhaltimen vasta kuin jäähdytinneste on lämmintä. Puhaltimen käynnistys heti, on vain ajattelematonta koodausta PSA:lta. Elättelen toiveita, että BSI:n softaa on korjattu tämän osalta uudemmissa versioissa, kuten tehtiin myös 508:n kanssa.

En myöskään koe olevan autovalmistajan asia huolehtia jos huudatan akun tyhjäksi useilla Webaston käynnistyskerroilla, siinä vaiheessa katsotaan peiliin. Joskus kuitenkin käy niin, että en pääsekään lähtemään töistä vaikka olin 30 min sitten näin ajatellut. Tällöin en voi käynnistää Webastoa uudestaan esim. tunnin päästä, ja kabiini on sitten kylmä kun lopulta pääsen lähtemään. Tätä ei toki tapahdu usein, mutta silloin kun käy niin harmittaa.

Pienemmät pahat nämä toki ovat kuin joka kerta viritellä ajon jälkeen lämmityslaitteen läppiä optimaaliseen asentoon.

Käytän Remucissa Telia Prepaidia. Käyttö maksaa 10 euroa vuodessa, koska liittymä on vain vuoden voimassa latauksesta ja 10 euroa on pienin summa minkä voi ladata. Jos jaksaisi puljata SIM-korttien kanssa, niin käyttö maksaisi 5 euroa talvessa ostamalla aina uuden prepaidin talveksi (liittymä on 6 kk voimassa käyttöönotosta, latauksen jälkeen 12 kk). Dataa tuo käyttää alle 30 mt kuukaudessa, varsinaista laskua kertyy siis muutama euro vuodessa. Paikannuspalvelua ei REMUCissani ole.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2019, 12:40:32 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Hyvä juttu. Samat, että auton lämmitys moneen kertaan juuri tuosta syystä on hyvä olla. Läpät menee 407:ssa jotenkin ok, vaikka on tyhmä ohjaus katkaista virrat boxilta. Remuc mallia 2 vai? Prepaid ei toimi 3:ssa. Hakusessa tuo 2. malli ja pulssiohjauksen saa siihen ohjelmoitua, niin kabiinin webaston nappi toimii ennallaan. Webaston purkin T80 voi ohjelmoida pulssiohjatuksi. Remuc näyttää akun tilan ja jopa valvoo, ettei Weballa saa ajettua sippiin. Remuc tietämys on tervetullutta...Oulustakin vielä saa infoa Embeliniltä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Hienoa ohjeistusta!

Saako tuolla käytettyä myös tuuletustoimintoa? Itselläni on 508 faceliftissä ollut uuten Webaston esiasennusvalmius ja jämyn/maahantuojan asentama Webasto T100HTM-kaukosäädöllä ja siinä ei ole edes kaukosäätimessä tuota tuuletustoimintoa. Tuossa ainakin, kun Webaston releet on tilattu Peugeotin varaosanumerolla, tuossa kaukoohjaimessa on Peugeot-logo, eikä missään lue Webasto.

JPL: Mistä se Remuc tietää onko liittymä prepaid vai ei?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Remuc mallia 2 vai?

Jep, muutaman vuoden vanha perusmallin Remuc 2 kyseessä.


Saako tuolla käytettyä myös tuuletustoimintoa? Itselläni on 508 faceliftissä ollut uuten Webaston esiasennusvalmius ja jämyn/maahantuojan asentama Webasto T100HTM-kaukosäädöllä ja siinä ei ole edes kaukosäätimessä tuota tuuletustoimintoa. Tuossa ainakin, kun Webaston releet on tilattu Peugeotin varaosanumerolla, tuossa kaukoohjaimessa on Peugeot-logo, eikä missään lue Webasto.

Ei ole tuuletustoimintoa, pelkkä lämmitys. Epäilen, että tuo saatavilla oleva plug&play T100THM on samankaltainen kuin sinulla. Itse Webastossa oli myös muistaakseni Peugeotin ja Citroenin leimat, tai ainakin maininta "PSA".
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Linkit näköjään käyttämättömyyttään hajonneet. Kokeillaan josko säilyy toisessa palvelussa pidempään.
Asennusohjeet: http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=82325841345050453844
Saksankielinen infopaketti: http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=00252395585918913970

Jos jollain on vinkkiä hyvästä palvelusta ko. tiedostojen lataamiseen, niin voi vinkata.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89