Päivitystä omaan tilanteeseen, vaikkakin hieman myöhässä. Nöyrryin kun luin internetin ihmemaailmoista (tältäkin foorumilta) tarinoita solenoidijumpasta ja niiden perusteella solenoidien vaihtoväli tuntui ihmisillä vaihtelevan 75tkm ja 150tkm välillä. Vein hertsikan marmorille auton huoltoon, vaihtoivat siellä ne kaksi pääsolenoidia ja öljyt. Joutuihan siitä melkein kiloeuron köyhtymään, mutta vaihteiston käytös muuttui taas uudenveroiseksi. Mielenkiintoista on, että kaikki muutkin vikakoodit joita vaihteisto satunnaisesti syötti ulos (pyörän nopeusanturi, ratin anturi jne.) lopettivat ilmestymisen kun solenoidit vaihdettiin. Epäilen, että näitä vikakoodeja syntyi pelkästään sen seurauksena, että vaihteisto joutui välillä aika rajusti paukauttamaan kolmosta kiinteästi silmään. Aikasemmin näitä koodeja löytyi muistista tasaisin väliajoin tuon painemodulaatiovirheen seassa, mutta nyt niitä ei yli kahden kuukauden ajojen aikana ole tullut itsenäisesti kertaakaan ECU:n muistiin.
Olisi vain pitänyt uskoa vaistoa aikaisemmin, mutta jotenkin ei käynyt järkeen, että tuollaiset vaihteiston venttiilit olisivat 100tkm välein vaihdettava osa, kun ne jo kertaalleen 90tkm kohdalla omaan autoon oli vaihdettu (silloin vaihtuivat uusiin mustiin Borg Warner tyyppisiin vanhoista luunvalkoisista) ja senkin jälkeen laatikkoöljyjä oli vaihdettu kahden vuoden välein kilometrejä kertyessä vuodessa keskimäärin sen 20tkm. Noh, ainakin nuo ovat suhteellisen helposti vaihdettavissa, ettei tarvitse koko laatikkoa purkaa, niinkuin parin muun merkin luomuksessa jotka kärsivät samankaltaisista ongelmista.
Toimikoon tämä tapaukseni taas yhtenä opettavana esimerkkinä siitä, ettei öljyjen säännöllinen vaihto sekä maltilliset vuosittaiset kilometrimäärät poista tätä faktaa, ettei nuo venttiilit kestä joko ajan ja/tai suomen ilmaston hammasta. Jos vaihteiston oireina ovat tihenevään tahtiin tulevat AGF ilmoitukset, varsinkin koneen lämmetessä, tarkoittaa se hyvin suurella todennäköisyydellä, että solenoidit alkavat lyödä ohjearvoja vastaan yhä useammin aiheuttaen mitä mielenkiintoisimpa oireita koko vaihteiston toiminnalle lämpimänäkin. Käyhän se järkeen kun miettii, ettei ne pienemmätkään vaihtosolenoidit voi tehdä työtään kunnolla, jos koko venttiilipöydässä olevat paineet eivät pysy kurissa.
Älkää kiduttako itseänne tällaisten oireiden kanssa elämisellä niinkuin minä tein, vaan vaihtakaa ne solenoidit heti kun ensimmäiset vikailmoitukset alkavat ilmestymään, vaikka autolla olisi ajettu vain sunnuntaisin kirkkoon ja öljyt vaihdettu laatikkoon yhtä useasti kuin moottoriin.