Kirjoittaja Aihe: 406 - Lämmityslaitteen puhallin ei toimi  (Luettu 33470 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhallin ei toimi
« Vastaus #105 : 23.12.2019, 11:16:26 »
Todennänköisimmät viankohteet ovat:

- Puhallinmoottori joka sijaitsee repsikan jalkatilassa olevan pahvin yläpuolella.
- Puhaltimen säädin joka sijaitsee keskikonsolin alaosassa, repsikan puolella

Molempiin pääsee käsiksi kohtuu helpolla.

Puhaltimen moottorille tulevista johdoista voi yrittää mitata tuleeko sinne virtaa. Jos virtaa ei tule, niin vika on säätimessä. Jos jännite näkyy mittarilla, mutta puhallin ei pyöri, niin vika on moottorissa.

Kumpikaan osa ei ole niin kallis etteikö sitä kannattaisi vaihtaa. Eivät nämä auton kilometrit ole kaikki kaikessa, myös aika tekee sähköosista rapsakampia. +200000 km jälkeen ei minkään kuluva osan vaihtotarve ole yllätys.
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhallin ei toimi
« Vastaus #106 : 23.12.2019, 22:09:34 »
Puhaltimen säätimen yksi juotos pitää tinata uusiksi. Tarkistaa myös, ettei vihreä liitin ole sulanut.
Peugeot 3008 hybrid

Hukka

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhallin ei toimi
« Vastaus #107 : 22.06.2020, 20:41:21 »
Auto: 2003 406 2,0 STW (RFN).

Itsellä lämmitys/ilmastointilaitteen puhallin lakkasi osittain toimimasta sekä automaatti-ilmastointi lakkasi kokonaan pelaamasta. Puhallin puhalsi kyllä mutta ei reagoinut mihinkään ohjauskomentoihin. Hetken kaivelin ja etsin vikaa. Ensitöikseni tarkastin virtalukon pohjan, joka oli hyvässä kunnossa. Sen jälkeen irroitin ilmastoinnin ohjauspaneelin ja tarkastin sen vikaa löytämättä. Sitten hoksasin että puhallinmoottorilla tuossa mallissa on erillinen ohjausboksi, joka löytyy puhallinmoottorin vasemmalta puolelta apukuskin jalkatilasta. Tuohon käsiksi päästäkseni jouduin hieman purkamaan eli hansikaslokero irti ja sen runko myös. Ohjausboksi oli tyypiltään F657165W/M ja pikaisella googlettamisella selvisi että tuossa boksissa tuppaa olemaan tyyppivikana se että siellä oleva Mosfet  W80NF55-08, menee oikosulkuun ja aiheuttaa kyseiset ongelmat. Ilmeisesti osa hieman alimitoitettu. Kun kyseistä mosfettiä ei suomesta löytynyt niin tilasin partcolta hieman järeämmän vastaavan IRFP064N fetin. Alkuperäinen arvoiltaan 55V 80A ja järeämpi jonka laitoin tilalle 55V 110A. Tuon kyseisen pitäisi kestää alkuperäistä huomattavasti pidempään. Tämä korjasi vian ja taas ilmastointi puhaltaa kylmää ja tuuletin tottelee nopeusohjausta. Kyseistä tuuletinmoottorin ohjausboksia käytetään peugeotin lisäksi renaultissa, citroenissa ja nissanissa. Tuolta löytyy hyvä korjausohje kyseiselle tekeleelle https://youtu.be/q4hu-7oA_Ug
5D 406 Break 2.0L 16V-8ERFNF 2003vm