Kirjoittaja Aihe: 308 - Ohivuoto/puristukset  (Luettu 4739 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
308 - Ohivuoto/puristukset
« : 29.01.2018, 11:49:15 »
Auto: 2008 308 1,6 HDi 110 FAP Sport (DV6TED4, 250 000 km).

1.6 HDi koneen kunnostus (ohivuoto/puristukset). Koneen yläpuoli tahtoo öljyyntyä ja lähdin tutkimaan tuota tarkemmin. Ajattelin mitata koneen puristukset ja ohivuodot saadakseni tietoa koneen kunnosta. Purin pois imusarjan ja venttiilikopan, koska oli tarkoitus uusia niiden tiivisteitä. Puristusmittaus näytti lukemia 26-27 bar pytystä riippuen. Nämä ovat ilmeisesti ihan ok lukemia? Sitten tein ohivuotomittauksen hehkutulpan reiän kautta sopivalla adapterilla ja Bilteman ohivuotomittarilla. Jokaisessa pytyssä ohivuoto näyttää punaista (n. 80%) ja suhina kuuluu. Ilma näyttää tulevan tuosta venttiilikopan aukosta.

Mitä tästä on pääteltävissä? Kone toimi kuitenkin ok, ennen kuin lähdin purkamaan sitä. Toisaalta öljy koneen päällä voisi viitata siihen, että painetta pääseen vuotamaan. Alla kuva, mistä ilma tulee ohivuototestissä.

Kuva myös imusarjasta, josta on nelospytyn kohdalta nuo kartiopinnat kadonneet. Mistä tämä voisi johtua?
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 308 - Ohivuoto/puristukset
« Vastaus #1 : 29.01.2018, 15:26:36 »
Oliko mitattaessa mäntä yläkuolokohdassa ja imu- ja pakoventtiilit kiinni ?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 308 - Ohivuoto/puristukset
« Vastaus #2 : 29.01.2018, 18:38:10 »
Eihän vika ole suuttimien tiivisteissä?

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Ohivuoto/puristukset
« Vastaus #3 : 29.01.2018, 21:55:17 »
Oliko mitattaessa mäntä yläkuolokohdassa ja imu- ja pakoventtiilit kiinni ?

Tätä epäilen itsekin. Millä keinolla voin varmistua asiasta? Näkeekö noista pakonokkien asennoista?
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 308 - Ohivuoto/puristukset
« Vastaus #4 : 29.01.2018, 22:06:17 »
Moottoria on pyöritettävä, niin että mäntä on aina yläkuolokohdassa mittaussylinterissä. Nokista näkee milloin ovat kiinni.

tmex

  • Vieras
Vs: 308 - Ohivuoto/puristukset
« Vastaus #5 : 29.01.2018, 22:14:40 »
Eihän vika ole suuttimien tiivisteissä?
Ainakin oman 1.6 HDin yläkerta kastui juurikin tästä syystä. Suuttimista vuosi pakokaasua ja suuttimiin tulevista polttoainelinjoista dieseliä.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Ohivuoto/puristukset
« Vastaus #6 : 31.01.2018, 21:15:18 »
Moottoria on pyöritettävä, niin että mäntä on aina yläkuolokohdassa mittaussylinterissä. Nokista näkee milloin ovat kiinni.

Kun tein ohivuotomittausta, lukitsin nokka-akselin hihnapyörän lukitustapilla hakeakseni jonkun männistä yläkuolokohtaan. Sitten siitä lähdin mittailemaan sytytysjärjestyksessä kääntäen aina puolikierrosta kampiakselia. Mutta näyttäisi siltä, että kun nokka-akselin ajoitusreikä on kohdillaan, ei mikään männistä ole ykk:ssa. Onko tämä ihan normaalia/mahdollista?

Käytin yhtä suutinta irti ja mittasin heittokellon avulla suutinreiästä ykk:n. Tein merkit kampiakselille ja siitä tein ohivuotomittauksen uudelleen. Nyt tuli ihan eri tuloksia, jotka alla (suluissa puristuspainemittaukset):

1: 30% (27 bar)
2: 32% (27 bar)
3: 28% (26 bar)
4: 17 % (27,5 bar)

Mitä mieltä tuloksista?

Kommenttina tuohon ehdotettuun suuttimen tiivisteen vuotoon.  Kun nostin suuttimen ylös, se oli koko matkaltaan öljyssä. Mutta kärki ja tiiviste olivat kuivia, joten näyttäisi siltä, että öljy ei ole tullut palotilasta. Alla kuva suuttimesta. Tuo tiiviste oli heti ylösotettaessa vielä kirkkaampi ja puhtaampi. Tuossa kuvaa ottaessa ehti jo valua öljyä sen reunoille. Onko ajatuksia, mistä tuo öljy voisi tulla tuonne suutinpoteroon?



308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Ohivuoto/puristukset
« Vastaus #7 : 01.02.2018, 04:12:47 »
Se on ton moottorin rakenne sellanen, suuttimen ja kannen öljy tilan erottaa vain ohut juuri suutinta suurempi putki, tiivisteet molemmissa päissä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 308 - Ohivuoto/puristukset
« Vastaus #8 : 01.02.2018, 10:41:22 »
Ajoitusreikien ollessa kohdallaan kaikki männät ovat puolivälissä, ei yläkuolokohdassa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 308 - Ohivuoto/puristukset
« Vastaus #9 : 01.02.2018, 14:39:05 »
Se on ton moottorin rakenne sellanen, suuttimen ja kannen öljy tilan erottaa vain ohut juuri suutinta suurempi putki, tiivisteet molemmissa päissä.

Onko holkin tai putken tiivisteet o-renkaita?

Onko helppoa ottaa välikansi auki ja uusia tiivisteet?  Tietysti silloin joutuu irrottamaan nokkahihnan mikä on työlästä.

Kumma kun imusarjan kartio oli sulanut pois,  kone joskus ylikuumentunut?

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Ohivuoto/puristukset
« Vastaus #10 : 01.02.2018, 21:06:02 »
Ilmeisesti alapäästä liimattu kanteen ja yläpäässä tiiviste.
http://www.diagno.fi/blogi.html

Tuossa on jakohihnan vaihto käsillä joka tapauksessa niin taidan käyttää välikannen auki ja tutkia asiaa. Samalla vaihdan nokkien ketjun ja kiristimen.

Kone ei tietääkseni ole ylikuumentunut. Siinä on kyllä ollut pari vuotta sitten tämä kuuluisa suutinten löystyminen ja vuoto palotilasta. Olisiko se sulattanu imusarjan kartiot? Silloin tehtiin tonnin remppa dieselpajalla eli suuttimet irti, koepenkitys ja asennus uusilla tiivisteillä. Imusarjan tiivisteetkin uusittiin, ainakin laskun mukaan. Tuota öljyvuotoa eivät saaneet koskaan kuntoon. Siksi lähdin sitä nyt itse tutkimaan kun auto ei ole nyt jatkuvasti ajossa.

Mutta öljyvuodon lähteeksi epäilen tällä hetkellä noiden suutinputkien tiivistyksiä.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Ohivuoto/puristukset
« Vastaus #11 : 06.02.2018, 22:08:08 »
Nyt on purettu nokka-akselien laakerikansi pois. Yllättävän siisti tuo venttiilikoneisto 250 tkm jälkeen. Ei tuolla paljon karstoja näy. Pelkäsin pahempaa, kun on katsellut netistä kuvia DV6 koneen osista kun on ollut kunnolla pikeentynyt.

Tuossa näkyy nyt nuo suutinputket. Kannattaakohan noita lähteä irroittelemaan ja liimailemaan uudelleen? Mitenköhän voisi selvittää, vuotaako tuon putken juuresta öljyä putken sisälle?

308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Ohivuoto/puristukset
« Vastaus #12 : 10.02.2018, 22:36:03 »
Kannattaako noille nostimille (tai venttiilikoneistolle yleensä) tehdä mitään huolto/vaihtotoimenpiteitä nyt kun laakerikansi on irti? Autolla ajettu siis 250 tkm ja koneen käyntiääni ollut normaali.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Ohivuoto/puristukset
« Vastaus #13 : 11.02.2018, 20:17:56 »
Laakerikannen kiinnitysohjeessa venttiilien keinuvipuihin kehoitetaan laittamaan kiinnitinpelti (ao. kuvassa osa nro 9). Sellaisia ei kuitenkaan autossani ole vaan keinuvivut vain "makaavat" venttiilinvarren ja hydraulisen nostimen päällä "irtonaisena". Tietääkö joku, mikä tuon kiinnittimen tarkoitus on ja onko se välttämätön pitämään vipuja paikoillaan, kun laakerikantta asentaa (liimaa) paikalleen?

Nähtävästi tarvikkeena saatavissa olevissa vivuissa tuo kiinnike on mukana (kuva alla).

308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 308 - Ohivuoto/puristukset
« Vastaus #14 : 11.02.2018, 20:24:24 »
Tuo kiinnitinpelti näyttäisi pitävän rullakeinuvivun nostimen pallossa kiinni. Tuskin on mitenkään pakollinen koska kyllähän nuo nostimien pallot pitää muutenkin olla kohdillaan kun tuon kasaa. Varmasti nuo kiinnitinpellit helpottavat kasausta.