Kirjoittaja Aihe: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)  (Luettu 85610 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Columbo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 290
  • One more thing...
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #15 : 29.01.2007, 15:53:55 »
Minulta on mennyt kahdesti. Ekalla kerralla ei mitään äänimerkkiä. Sitten vain hirmuinen rohina moottorin etupäästä (eli oikealta), niin ettei ylimääräisiä metrejä tehnyt mieli ajaa. Ajoin kuitenkin n 500 m lähimpään korjaamoon. Toisella kerralla, 100 tkm myöhemmin, kuului epämääräistä raksahtelua samalta suunnalta, mutta en osannut aavistaa mitään, ennen kuin noin 100 km ajon jälkeen ääni peitti autostereoiden melun. Kone on 80kW -99.

Kolmella sadalla selvisin (varaosa ja merkkiliiketyö). Hinausauto ei olisi laskuttanut mitään ellen olisi soittanut seuraavana vuonna ja kysynyt. Nyt laskutti, tosin vain vakuutusyhtiötä, joka lupasi maksaa minullekin matkan katkeamisesta, ilman bonuksenmenetystä.
403-305-406-407-???

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #16 : 29.01.2007, 19:22:25 »
Kun hihnapyörä menee se alkaa ensin kilkattamaan. Kiristinpyörä väpättää.

Joo, toi väpätys muuten alkaa yleensä ennen kuin mitään ääniä alkaa kuulua, mulla yhdessä yksilössä väpätti jo ostettaessa mittarissa 80 tkm, 88 tkm kohdalla alkoi naputtaa, joskin kolina katosi aina kun antoi vähän kenkää (kolina alkoi rauhallisen ajon aikana, mutta poistui reippaamman kiihdytyksen yhteydessä tai starttauksen jälkeen) Matka ei katkennut, ei edes ekalla korjaamo käynnillä, varsinkaan kun huoltomies ei uskonut että autossa on edes mitään vikaa :P kävin pyöräyttämässä 2 km rauhallisesti pitäen kierrokset koko ajan alle 2000 rpm ja kas, taas kolistiin.

Tuossa nykyisessä 406 2002 mallisessa on 66 kW moottori ja viimeksi kun hihnapyörä vaihdettiin, hihnapyörä maksoi 135 €, vaihtoon meni noin ½ tuntia.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2007, 19:41:15 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #17 : 01.02.2007, 18:10:22 »
Tämähän alkaa kiinnostamaan. Minulla on -03 mallin 2.0 80kw hdi-kone. Vieläkös tässä on hihnapyörähäiriöitä? Entäs siirtopumppuvikoja? Autolla on ajettu 130000km. Vielä ei ole oireillu.

Kyllä ja molempia, jos se olisi 66kW niin ei välttämättä olisi kuin toista. Osto-oppaasta ja halulla löytynee runsaasti materiaalia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jumppa

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #18 : 10.02.2007, 16:02:11 »
Tuossa aikaasemmin helpohtuneena olin, että hihnapyöräpä se kait miullakkii kolisoo/rämisöö, mutta korjaamolla tsekkasivat ja ilahduttivat toteamalla, että vauhtipyöräpähän se siellä ilmoittelee alkavasta
romuttumisestaan. Eipähän tuossa mittään, mutta kahtsillään aikamoisen kalliimpi setti tulossa....
Kalliita taitavat olla nämä kilometrit 150tkm tienoilla ! Äsköttäin meni jarrutehostin uusiksi. ???

Ude

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #19 : 22.03.2007, 23:38:11 »
Terve. Minulla hihnapyörän vaihdosta 2 v ja 3 kk, sekä 57 tkm. Ensimmäinen vaihdettiin 170 tkm:n kohdalla ja nyt mittarissa 227 tkm. Tänään käytin autoa lääkärin luona ja hänen mukaan pyörä on entinen ja voi laueta minä hetkenä hyvänsä. Syy lääkärissä käyntiin oli se, että konehuoneesta löytyi metallinpala ja epämääräiset äänet. Voiko tuo pellinpala olla hihnapyörästä vai kenties jostakin muualta?

Auto on 406 HDi vm-00 ja pääasiassa ajeltu kaupunkiajoa. Mielestäni ei olla vedätelty suurella vaihteella. Tämä hajoamassa oleva osa ostettiin merkkiliikkeestä ja hinta oli n.280 eur. Sen piti olla sellainen "kestävämpi" malli.

Eipä tässä vissiin auta muu kuin viedä auto korjaamolle ja kärsiä lasku. Alkaa olla tuo 240 tkm aika lähellä, niin taidan samalla vaihdattaa jakohihnan.



Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

Stanu

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #20 : 23.03.2007, 09:39:04 »
Toi pellinpala on hihnapyörän sisältä... Kiparille mars,mars ja lottoa rustaamaan! Yleensä tuo pellinpala silpasee apulaitehihnan poikki ja sehän tunnetusti päätyy 50/60 suhteella jakohihnan väliin.
Ei muuten kannata huimia matkoja vedellä enää tuolla  hihnapyörällä, sitä peltiä löytyy sieltä vielä lisää... Pajalle vaan suoraan.

Mika71

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #21 : 21.05.2007, 22:01:28 »
Olen tässä viikon päivät ravannut merkkiliikkeessä kampiakselin hihnapyörän vaihdossa ja sen jälkeen ihmeääniä kuunteluttamassa. Tänään vihdoin ja viimein löytyi ratkaisu.

Autoni on 406 hdi 80 KW -02 ja sillä on ajettu 323 000 km. Hihnapyörä rupesi viime viikolla säkättämään. Se vaihdettiin merkkiliikkeessä uuteen. Haettuani auton sepältä kuulostelin auton tyhjäkäyntiä. Säkätys oli kadonnut, mutta tilalle oli tullut jurinaa ja vikinää. Menin seuraavana päivänä takaisin ja reklamoin edellä mainituista uusista lisääänistä. Auto tutkittiin ja syyksi sanottiin ilmastoinnin kompuran loppunsaedellä vaikerointia (kompuran listahinta muuten 997 €). Minä en ihan niellyt tätä ajatusta, koska ei luulisi kompuran hajoavan samana päivänä kuin hihnapyrä vaihdetaan uuteen.

Tänään menin kolmannen kerran liikkeeseen ja ilmoitin, että syy noille ihmeäänille pitää löytyä. Paikalla sattui olemaan yksi vihmerä asentaja, joka kertoi heti, että sinullehan on pistetty vääränlainen kampiakselin hihnapyörä. Työnjohtaja sanoi, että kyllä se kone näyttää, että tällainen pyörä se tähän koneeseen kuuluu.

Vaihdettu hihnapyörä oli ns. jäykkää mallia, joka ei lainkaan sovellu tuohon meikäläisen pirssiin. Oikeanlainen hihnapyörä on ns. joustavampaa mallia. Tällä joustavammalla mallilla korjaantui heti tyhjäkäyntiäänet ja luullakseni ac-kompurakin sai elonpäiviä lisää.

Kirjoitan tämän siksi heti näkyviin, koska en varmastikaan ole ainoa, jolle on käynyt näin varsinkin siksi, että merkkiliikkeen varaosaluettelo tarjoaa vääränlaista hihnapyörää.   :-\



SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #22 : 21.05.2007, 22:26:28 »
Joo, mä olen kuullut ihan merkkihuollosta tästä, eipä vaan tullut mieleen että joissain merkkiliikkeissä ei sitten tiedetä.

"Kone" (varaosa katalogi) tyrkyttää sitä aina jäykkää hihnapyörää, eli se jäykkä on olevinaan korvannut joustavan mallin, mutta jos sen menee laittamaan paikalleen niin kolina on aikamoinen. Käsittääkseni jos laturissa ei ole vapaakytkintä ei jäykkää pyörää voida käyttää. En tiedä pitääkö joku muu osa myös vaihtaa että jäykkä hihnapyörä sopii paikalleen.

Se olisi kiva tietää josko pelkän laturin vaihdolla voi käyttää toisen tyyppistä hihnapyörää, silloin olisi tasan varmaa että omastani laturin tullessa tiensä päähän tilalle vaihdettaisiin sellainen jonka kanssa jäykkää pyörää voi käyttää.

Sanoisin että toisissa huolloissa tiedetään ja toisissa ei. Se on ihan 50/60 tietääkö vaiko ei.

Laitetaan aihe talteen. Kiitokset.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2007, 22:31:04 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #23 : 22.05.2007, 17:57:00 »
Jos haluaa laitattaa jäykän hihnapyörän niin siihen löytyy mallikohtaiset ohjeet merkkikorjaamoilta. Eli jos korjaamo ei asiaa tiedä niin niillä on kotiläksyt tekemättä.

Korjaamoilla on kuulemma 4-sivuinen ohje siitä mitä osia pitää vaihtaa jos joustaan hihnapyörän tilalle halutaan laittaa kiinteä hihnapyörä. Pääsääntönä on että jos vaihdetaan kiinteä hihnapyörä, on vaihdettava samalla joustava moniurahihna ja latausgeneraattori

Eli jos laturi sanoo sopparin irti niin tilalle kannattaa laittaa laturi jossa on vapaa kytkin jolloin voi käyttää kiinteää hihnapyörää. Jos kiinteä hihnapyörä laitetaan autoon jossa laturissa ei ole vapaakytkintä kolina on suorastaan mahdotonta.

Tämä tieto on varmistettu maahantuojalta
« Viimeksi muokattu: 22.07.2007, 19:06:15 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #24 : 20.07.2007, 17:49:52 »
Mun HDI autossa on vielä alkuperäinen hihnapyörä v.2001. Eipä ole vielä kertaakaan vaihdettu. Aj. tosin vasta n. 83tkm 8). Joka öljynvaihdossa tarkistavat hihnapyörän kunnon automecassa.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2008, 04:13:15 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

SEL

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #25 : 13.08.2008, 14:02:22 »
Yllätyin kun minulle kerrottiin, että koslassani ( 406 GW Executive HDI Automaatti 2004 ) on kiinteä hihnapyörä ja että se olisi jo vakiona. Asia  tuli ilmi kun rupesi kuulumaan naputusta mutta nyt ajan saatossa olen havainnut äänen olevan ulkoilmajohdannainen, kuumalla kelillä naksutus on kovempaa, tai ainakin tuntuu olevan. Kaikenkaikkiaan käyntiääni on kornimpi kuin vanhassa, reilun satatonnia enemmän ajetussa toisessa pojan kulkimessa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #26 : 16.08.2008, 18:37:21 »
Onko kuvaa vanhasta ja uudesta hihnapyörästä, auttaisi tunnistamaan mitä on omassa ´03:ssa.
Tuossa ylempänä on kuva vanhasta.
Peugeot 3008 hybrid

SEL

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #27 : 02.01.2009, 15:18:04 »
Yllätyin kun minulle kerrottiin, että koslassani ( 406 GW Executive HDI Automaatti 2004 ) on kiinteä hihnapyörä ja että se olisi jo vakiona. Asia  tuli ilmi kun rupesi kuulumaan naputusta mutta nyt ajan saatossa olen havainnut äänen olevan ulkoilmajohdannainen, kuumalla kelillä naksutus on kovempaa, tai ainakin tuntuu olevan. Kaikenkaikkiaan käyntiääni on kornimpi kuin vanhassa, reilun satatonnia enemmän ajetussa toisessa pojan kulkimessa.

Laitettiin maalilla merkintä "kiinteään" hihnapyörään ja kas kummaa, ulkokehä liikkuu sisäkehään nähden, en vain tiedä kuinka paljon. Muutoin toimii hyvin.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #28 : 04.07.2009, 13:02:25 »
0515 V6 - uusin malli (Automaan (263 €) ja Vehon (299 €) myymä)


Nykyään tätä kauppaa myös:

Auto-Gallialainen Oy

Metsäpellontie 57 15200 LAHTI    03 7331565
Fax    03 7331560

Tuottavat saksasta ja hintaa muistaakseni 159,00 €.
Peugeot 3008 hybrid

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #29 : 04.07.2009, 13:34:33 »
0515 V6 - uusin malli (Automaan (263 €) ja Vehon (299 €) myymä)

Hinta Saksan Peugeotilla 154,15 e.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info