Kirjoittaja Aihe: 406 - Nykii pintakaasulla  (Luettu 12109 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ville67

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #15 : 30.04.2012, 17:02:44 »
Imusarjan tiivisteet on nyt vaihdettu, ja nykiminen on tasakaasulla ajaessa poissa. Valitettavasti auto edelleenkin, kiihdytettäessä, tuntuu empivän ja kun kaasua painaa nopeasti, tulee hetkeksi "kuollut" tilanne, ennenkuin auto alkaa kiihtymään. Kiihtyvyys kyllä parantui huomattavasti noiden imusarjan tiivisteiden vaihdolla, aivan kuin autossa olisi noin 20hv enemmän tehoa.

Kun kaasuttelin moottoria pellin alta, edelleenkin kuuluu vinkaisu, kun kaasua avaa reilummin ja kun kaasuläpän sulkee, kuuluu kohinaa/suhinaa. Ja moottorin tyhjäkäynti ei mielestäni asetu niin nopeasti kuin sen pitäisi. Ilmavuoto siis edelleen jossakin.

Vaihtoehtoina taitaa olla enää:

-jarrutehostimen liitin (itse tehostimen ja letkun olen tutkinut pitäviksi)
-MAP anturin O-rengas
-imusarja halki jostakin
-ehkä teoriassa suutinkin voisi vuotaa ilmaa läpi (?) mutta olen kaksilla suuttimilla jo kokeillut

Jostakin syystä en ole saanut, jo korjattuja imuilmavuotoja näkyviin starttipilotilla. Olisiko syynä sitten isompi vuoto jossakin, joka "blokkaa" pienempien vuotojen starttipilotin vaikutuksen.

Ehkä pitää vaihtaa se MAP-anturin O-rengas seuraavaksi. Mukava irroitettava, imusarja paikallaan...  Ei kenelläkään sattuisi olemaan tuon renkaan mittoja?

Ainiin, Mister-auto toimitti oikeat osat, kotiovelle, pienintäkään huomautusta en toiminnasta keksi. Toimitusaika oli toki 7 päivää ostohetkestä, joten jos nopeasti osia tarvitsee, kannattaa harkita muita tapoja ne ostaa.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #16 : 30.04.2012, 18:02:00 »
Suuttimien o-renkaat on yksi mahdollinen vuotokohta, oletko kokeillut suihkuttaa suuttimien juureen starttispray:tä? Entäpä kaikki kaasuläppärunkoon tulevat letkut? Sielläkin voi hyvin olla vuotoa, koska vanhetessaan letkut menettävät kimmoisuutta eikä tehtaalla laitetut letkukiristimet enää purista tarpeeksi. Polttoainelinjassahan nuo ovat ihan yleisesti olleet ongelmana auton vanhetessa.

Tämmöinen systeemi olisi varmasti ihan pätevä tähän tilanteeseen: http://www.youtube.com/watch?v=FfiQ7qWiG-M

Itsellä on aivan sama operaatio edessä imusarjan tiivisteiden vaihdon kanssa ja muiden imuvuotojen etsimiseksi. Lisäksi vaihdan kaasuläppärungon tiivisteen ja suosiolla uudet klemmarit kaikkiin alipaineletkuihin. Suuttimiinkin on varalla o-renkaat, mikäli tarvetta ilmenee.

Oireet ovat samansuuntaisia kuin sinullakin. Alakierroksilla veto on huonoa ja aaltoilevaa. Kylmällä kelillä kone myös käy kolmella, mikä viittaisi imusarjan vuotoon johonkin sylintereistä (lean misfire). Huono käynti katoaa hieman 3000 rpm jälkeen, jolloin moottorin ääni muuttuu ja veto on aivan eri luokkaa. Ei liene tyypillistä XU10J4R -koneelle, jossa on dynotestien perusteella kokolailla laakea vääntökäyrä. Kylmänä epätasaisen käynnin huomaa myös kytkimen täristämisestä. Heikko vääntö alakierroksilla on säännöllisen epäsäännöllistä, mutta pääsääntöisesti ollaan 'vikatilassa'. Vikakoodeja ei luonnollisesti ole ainoatakaan.

Katsastuksessa päästöarvot tk/kierroksilla HC 69/17 ja O2 0.6/0.2, joka myös viittaisi siihen että alhaisilla kierroksilla jokin sylinteri käy laihalla ja ecu kompensoi suihkuttamalla kaikkiin ylimääräistä polttoainetta -> HC nousee. Osasyy tuohon HC-arvoon on varmasti myös sytytyskatkokset, jotka kuuluvat selvästi pakoputkesta tupsahteluna. Kierroksilla tehdyssä mittauksessa kierrokset olivat yli tuon 3000 rpm rajapyykin.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #17 : 30.04.2012, 18:51:46 »
Noin 2500 kierroksella tulee resonanssi, kuuluu paikallaan ollessa tai lähtökiihdytyksessä. Oisko siinä mitään yhteyttä nykimiseen? Pakoputkestahan se kuulunee.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Ville67

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #18 : 01.05.2012, 00:51:05 »
Olen kokeillut kahdella eri starttipilotilla, mutta mitään vuotoja en ole niillä löytänyt. Ilmeisesti jossakin on riittävän suuri vuoto, eikä pienemmät sitten näy tuolla aineella. Suuttimien O-renkaat olen jo vaihtanut, ja tuolla(kin) näytti olevan vaikutusta moottorin toimintaan, joten vuotivat, enemmän tai vähemmän. Lisäksi korjasin sytytyspuolan halkeamia epoksilla, jolla silläkin näytti olevan vaikutus moottorin toimintaan. Eli moniongelmainen tapaus kyseessä.

Kaasuläppärunkoon tulevat letkut, ovat mielestäni ennen kaasuläppää, joten niiden mahdolliset vuodot eivät ehkä ole niin merkittäviä, toiminnan kannalta. Olen kyllä nuo letkut tarkistanut, enkä niistä vikaa löytänyt.

Enpä ollut koskaan kuullutkaan tuollaisesta "savulla" toimivasta vuodonetsintälaitteesta. Näyttää ainakin mainoksen perusteella pätevältä laitteelta, mikä lie sitten totuus... Arvatenkin kallis laite, jota ei ihan jokaiseen korjaamoon varmasti hankita.

Oma paras arvaukseni vuodon lähteeksi on tällä hetkellä siis, MAP-anturin O-rengas. Perusteluina se, että muutkin kumitiivisteet imusarjasta ovat vuotaneet (ikääntymisen seurauksena). Lisäksi vuoto vaikuttaisi olevan sellainen, mikä sekottaa MAP-anturin toimintaa mahdollisimman tehokkaasti, eli vuoto MAP-anturin lähistöllä. Jos vuoto olisi lähempänä kaasuläppää, mielestäni se tuntuisi ja näkyisi enemmän senkaltaisena häiriötilana, jossa kaasuläppä ei sulkeudu täysin koskaan.

Kaasuläppärungon tiivistettä en pääse tarkistamaan tai vaihtamaan. Rungon kiinnitys imusarjaan on kolmella pultilla. Vaikka laitoin ennen avausyritystä ruosteenirroitinta pultteihin, yksi katkesi niin, ettei sitä saa käännettyä. Koitin jopa porata tuota pulttia pois, mutta huonolla tuloksella. Pahin lopputulos tuosta voisi olla imusarjan ja kaasuläpän tuhoutuminen, muovisia osia kun ovat. En kyllä usko tällä hetkellä tuon tiivisteen kovin suurta osuutta imuilmavuodossa. Käyntihäiriöiden luonne, eikä korvalla kuultavan suhinan/puhinan suunta oikein tuohon viittaa.

Tuota äänen suuntaa on kyllä vaikea paikallistaa, se kuuluu parhaiten kun vie korvan lähelle suuttimia, sen vuoksikin epäilen äänen tulevan imusarjan alapuolelta, ja siellähän tuo MAP-anturi sijaitsee.

Omassa autossani päästömittaus kertoi joulukuussa seuraavaa: päästöarvot tk/kierroksilla HC 1/9 ja O2 0.65/0.16. Ei siis ainakaan päästöjen puolesta aivan vastaava tilanne. Epätasainen tyhjäkäynti löytyy omastanikin, ja vikakoodeja ei ensimmäistäkään.

Ville67

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #19 : 04.05.2012, 12:17:01 »
MAP-anturin O-rengas on nyt vaihdettu. Valitettavasti tiivistekeskuksesta ei löytynyt täysin sopivaa. 8,0 x 2,5 kokoinen O-rengas jäi anturin ympärille väljäksi. Oikeampi koko voisi olla luokkaa 7,8 x 2,5 tai 7,8 x 2,7. Mittasin anturin halkaisijaksi, tuon O-renkaan kohdalla 7,9mm, mutta tuo tiivistekeskusksen rengas oli kyllä sen verran väljä, että joko mittaukseni oli pielessä tai sitten renkaan koko ei ollut se, mitä piti.

Jokatapauksessa, tuollakin O-renkaalla, auton käytös muuttui dramaattisesti. Kaasuunvastaavuus on nopeaa, kiihdytyksissä auto ei nyi, eikä emmi. Ajaessa 40 km/h vitosella, auto nykii hiuksenhienosti (juu, ei pitäisi noin ajaa, mutta eipä nykinyt kunnossa ollessaan, tuossa tilanteessa) ja, moottorijarrutuksessa on pientä nykimistä, sellaisissa nopeuksissa, joissa polttoaineensyöttö on kytkeytynyt jo päälle.

Pitää etsiä sopivampi O-rengas ja uskoisin nykimisen olevan senjälkeen täysin poissa. Vikasaldo tälle nykimiselle oli siis:

-sytytyspuolan halkeamat
-ruiskusuuttimien O-renkaat
-imusarjan tiivisteet
-MAP-anturin O-rengas

Ville67

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #20 : 04.05.2012, 14:12:46 »
Jatketaanpa vielä...

Pienellä googletuksella löytyi ongelmia useiden automerkkien omistajilla, tuon MAP-anturin O-renkaan pitävyyden kanssa. Jossakin oli jopa käytetty silikonia tiiveyden saamiseksi.

En ihan samantien lähtisi silikonia tms kokeilemaan. Sensijaan tilasin 7,6 x 2,62 mm kokoisia O-renkaita Englannista. Myyjänä sama kauppias, jolta tilasin ruiskusuuttimienkin O-renkaat.

http://www.ebay.com/itm/BS109-Nitrile-Rubber-O-Rings-7-60mm-x-2-62mm-0-299-x-0-103-NBR70-Seal-QTY-10-/290674707715?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item43ad900d03

Toimituksessa 10 kpl, joten jos on toimiva ratkaisu tuohon paikkaan, niin ei lopu renkaat heti kesken  :)

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #21 : 04.05.2012, 17:00:51 »
Eli osa 'viallisista' MAP-antureista vaihdetaan turhaan, kun vika onkin vain o-renkaan vuodossa. Ainakaan tavallista silikonia ei kannata käyttää, koska se voi tuhota lambda-anturin. Esimerkiksi Permatexin Ultra Copper tai muu antureita vahingoittamaton aine sopii.

Ville67

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #22 : 16.11.2012, 15:59:53 »
Auto: 1997 406 1,8 SL (XU7JP4, 280 000 km).

Laitetaanpa viestiä, kun viimeinkin vika taitaa alkaa selviämään.

Ongelmahan oli nykiminen, niin kiihdytettäessä kuin tasakaasulla ajettaessa, pienellä kaasuläpän avauksella, jos painoi reilusti kaasua tai ajoi 80 km/h tai kovempaa, nykimistä ei esiintynyt.

Viime keväänä asian kanssa painin ja vaihdoin tyhjäkäyntisäätimen, MAP-anturin ja kaasuläpän asentoanturin. Vaihdoin jopa suuttimet "pöytälaatikosta" löytyneisiin, imusarjan ja suuttimien tiivisteetkin tuli vaihdettua sekä etsittyä imuvuotoja. Epätoivoisimmalla hetkellä yritin jopa vaihtaa ECU:n kondensaattoreita, siinä menestyksellä onnistumatta, joten tuota ei kyllä paljon kannata mainostaa. ;D

Tekemällä oppii monta asiaa, voisi päteä tähänkin hommaan. Kämmäsin siis seuraavissa paikoissa:

1) aluksi en tiennyt että kaasuläpän asentoanturi pitää virittää tiettyyn jännitelukemaan. Sitten kun tämän tiedon sain, viritin sen väärään jännitteeseen, siihen ainoaan jolla auto suostui toimimaan. Kokeilin kiinalaisella halpisosallakin, mutta en saanut autoa toiminaan sen paremmin. No, vika oli siinä alkuperäisessä asentoanturissa ja kun vielä halpisosassakin oli valmistusvika (vaati kiinnityspisteiden siirtämistä noin 8mm) ei ongelma auennut ihan samantien.

2) edellisten kokeilujen aikana, autossa oli kiinni ne "pöytälaatikosta" kaivetut "ihan hyvät" suuttimet, jotka olivat olleet käytössä 405 SRi:ssä. Tänään selvisi, kun asiaa aloin tutkimaan että suuttimet on eri malliset. Tietysti osanumero on eri, mutta kun vanhassa suuttimessa on vain yksi iso "tappi" onkin näissä uudemmissa, autoon oikeasti kuuluvissa, 4 pientä aukkoa.

Kävin sitten katsastuksessa väärillä suuttimilla ja rikkinäisellä kaasuläpän asentoanturilla. Seurauksena se, että tyhjäkäynnillä HC ja CO ovat ei-hyväksyttävissä lukemissa.

Vaihdoin autoon ehjän kaasuläpän asentoanturin ja viritin sen jännitelukemaan 0,4 volttia (tämä kerrottiin manuaalissa, jonka sain, kiitos siitä) kaasuläpän ollessa kiinni, sekä vaihdoin autoon alkuperäiset suuttimet, jotka olivat olleet noin puoli vuotta likoamassa suuttimien puhdistusaineessa.

Hetken kun pidin vielä akkukaapelia irti ja sen jälkeen käynnistin niin koeajolla nykiminen oli lähes täysin poissa, ja veto tuntuu muutenkin "raikkaammalta", hetkittäin jopa tehokkaalta. :)

Turhaan noita imusarjan tiivisteitä, MAP-anturia tai tyhjäkäyntisäädintä ei kyllä tullut vaihdettua, jokaisen vaihdon jälkeen auto käyttäytyi paremmin, eli eivät nekään siis ihan uudenveroisia enää olleet. Polttoainesuodatin on muuten vielä vaihtamatta. Jotenkin epäilyttää että se saattaa olla jopa alkuperäinen...

Nyt on enää yksi kysymys. Kun tuo pieni nykiminen tietyissä tilantessa on vielä olemassa, ja ongelma näyttää kulminoituvat noihin suuttimiin, missä ne olisi hinta/järkevyys/hyvä lopputulos painotteisesti viisainta huollattaa. Alppilan autohuollossa aikoinaan huollatin 405 SRi:n suuttimet. Palvelu oli kyllä nopeaa mutta hintavaa ja suuttimet jäivät vuotamaan. Sen seurauksena, etenkin lämpimällä moottorilla, joka oli hetken seisonut, käynnistys oli välillä aikamoista arpapeliä. Netistä löytyy toinen samanlainen kokemus, huollon jälkeen suuttimet vuotaa käytössä, vaikka huollossa eivät testatessa vuodakkaan.

Katsoin netistä tällaista: http://www.ebay.co.uk/itm/ULTRASONIC-FUEL-INJECTOR-CLEANING-SERVICE-CLEANER-/380072659398?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item587e1889c6

Kovasti ainakin kehuvat itseään ja maallikon silmään vaikuttaa vakuuttavalta. Ei taida kenelläkään olla kokemusta, pitääkö olla itse edelläkävijänä? Vai tuleeko muita ehdotuksia?

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #23 : 16.11.2012, 17:59:58 »
Pikkasen epäilyttää ja ihmetyttää, että osaisiko tuo firma tehdä suuttimille jotakin mitä täällä ei osata.

Aina ihmetyttää sekin, että bensasuodattimia pitäisi vaihtaa. Suomalaiselta pumpulta olen tankkailut kaikenlaisia vehkeitä, eikä koskaa ole minkäänlaista roskaa suodattimista löytynyt. Mistä sitä tulee suuttimiin, jotka ovat jatkuvassa bensapesussa? Kuluminen on ymmärrettävämpää :-\

Eihän tuo koko maailmaa maksa jos kokeilu kiinnostaa :)