Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty  (Luettu 3974 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Henski

  • Vieras
306 - Ei käynnisty
« : 28.04.2012, 21:02:26 »
Auto: 1995 306 1,6 SR.

Auto toimii muuten hyvin ja hyrrää, mutta satunnaisesti päättää tehdä tenän käynnistymisen kanssa. Virtalukko vaihdettiin, mutta ei auttanut. Toisinaan lähtee käyntiin heti 10 min odotuksen jälkeen, toisinaan saa odottaa monta tuntia. Missä vika?

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #1 : 29.04.2012, 07:51:31 »
Tässähän on menossa samanlainen keskustelu jo:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=61680.0

Henski

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #2 : 29.04.2012, 09:15:46 »
Tuossa vaan on se ero, että meijä söpetti ei sano ääntäkään, startti ei pyöritä. Latauksen  valo häviää mutta mitään ei tapahdu. Eilen ooteltiin pari tuntia, lähti käyntiin ja sitte hävis tyhjäkäynti.

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #3 : 29.04.2012, 10:25:56 »
Lähinnä tarkoitin noiden maadoituspaikkojen läpikäymistä ja kuinka vanha akku sinulla on siinä pösössä kiinni? Voi olla ihan samanlainen vika kuin meidän farkussakin että siitä oli lähtenyt +napa irti sieltä akun sisäisestä kennostosta ja toisinaan lähti ja toisinaan taas ei inahtanutkaan. :-[

Startin hiilet ja kollektori/kuparipinta johon ne hiilet osuvat myöskin olisi syytä katsastaa ja solenoidin johdotus kontakteineen. Solenoidikin voi tehdä samaa kun toimii vain silloin tällöin.

Henski

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #4 : 13.05.2012, 16:38:45 »
Solenoidi oli ollu vissii harvinaisen paskanen. Kuitenki oli mitattu että startissa vika, solenoidi puhistettiin ja nyt ootellaan miten alakaa toimia että laittaako startin vaihtoon ! Kiitti vinkeistä, eiköhän tää loputon tappelu vielä lopu ! 8)

Maketin

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #5 : 19.10.2013, 15:48:52 »
Auto: 1998 306 1,4 XN (porrasperä).

Käynnissäpysymisviat jäävät taka-alalle kun Pökötti on päättänyt olemaan käynnistymättä. Mäkistartilla saa kyllä liikenteeseen, mutta normaalisti ei millään. Starttimoottori ei inahdakaan kun kääntää avaimesta. Myös mittarin varoitusvalot (käsijarru jne) ovat todella himmeät eivätkä meinaa pysyä päällä. Radio taas toimii ensimmäisessä avaimen asennossa.

Mistähän vikaa pitäisi etsiä? Toisen akun kanssa olen koittanut avustaa starttikaapeleilla, ei muutosta vaikka laturin mukaan 75-100% täynnä oleva akku. En ole täysin varma missä starttimoottori sijaitsee Pökössä, olisiko antaa ohjeita?

antsu

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #6 : 19.10.2013, 15:55:09 »
Jos olet 100 varma akun hyvästä kunnosta, niin tarkista akkukaapelien molempien päiden liitokset nyt aluksi.

Maketin

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #7 : 19.10.2013, 16:03:45 »
Kiinni oleva akku on kyllä hieman vanha mutta äskettäin ladattu, ja tämä vara-akkukin oli hyvässä latingissa. Mihin nämä molemmat päädyt johtavat? Miinusnavan johto on hieman rispaantunut auki, mutta on kyllä ollut pitkään ja toiminut, eikä ole kyllä poikki. Eikö plusnapa haaroitu moneen paikkaan, mistä löytäisin paikan johon plusnapa kiinnittyy starttimoottoriin, onko jotain helppoa keinoa tunnistaa tämä? Seikkaileeko miinusnapa kauan ennen kuin yhdistyy runkoon?

Auto ei tällä hetkellä ole pihassa vaan jätin parin sadan metrin päähän mäen päälle jos tulee kriittistä ajoa, olisi hyvä saada tarkan tiedot ennenkuin lähden tutkailemaan.

antsu

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #8 : 19.10.2013, 16:11:59 »
Akun lataaminen ei todista mitään. Akku voi olla sökö ja älylaturi on silti tyytyväinen. Se kun on kiinnostunut vain latausjännitteestä.

En ole koskaan katsonut  tuollaisen auton konepellin alle eli neuvoja en osaa antaa, mutta johtoja seuraamalla ne liitokset ja laitteet löytyvät.

J-PR

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #9 : 19.10.2013, 16:17:48 »
Kontaktivika jossain veikkaisin, ehkä maadoitus. 306 maadoituksen tarkastuksesta / korjaamisesta loyty(nee) foorumilta seikkaperäiset ohjeet.

Itse korjasin juuri tällä viikolla omasta moottoripyorästä samanlaisen vian. Vika oli startin herätejohdon releen puoleisessa liittimessä (kontaktivika, liitin rikki).

Maketin

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #10 : 19.10.2013, 16:26:08 »
Pitänee kohta lähteä tutkimaan johtoja tarkemmin, joitain ohjeita maadoituksiin löysin foorumin syövereistä. Molemmat akut ovat kyllä toimineet hyvin, ja tuntuisi melko epätodennäköiseltä että molemmat olisivat kosahtaneet samaan aikaan hajalle. Pidän toista akkua auton takakontissa koska ajo on lyhyttä kaupunkiajoa ja ajoittain kiinni oleva akku tyhjenee (varsinkin talvikeleillä), voin sitten aina vaihtaa toisen akun kiinni ja viedä toisen lataukseen. Kätevä myös jos akku sattuu kokonaan simahtamaan, voi lyödä omasta kontista virtaa eikä tarvitse kavereille soitella.

Molemmat akut ovat siis olleet aktiivisessa käytössä ja toimineet, joten kontaktivikaa taidan lähteä tutkimaan.

J-PR

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #11 : 19.10.2013, 16:45:11 »
Napsahtaako startin rele edes kun yrität käynnistää?

Maketin

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #12 : 19.10.2013, 17:15:59 »
Kävin äsken autolla ja sain käynnistymään kun vihdoin löysin rungosta kohdan johon pystyy maadottamaan. Eli jonkinlainen maadoitusvika on kyseessä.

Löysin myös takaapäin katsottaessa oikean eturenkaan vierestä kaksi irtonaista liitintä, joiden olettaisin liittyvän tapaukseen. Molemmat olivat kuitenkin "samaa paria" eli ilmeisesti naarasliittimiä, päällä se metalliklipsu jota painamalla irtoaisivat. En löytänyt mitään paikkaa johon nämä olisivat kuuluneet, ainakaan pintapuolisella tutkinnalla.

Akun miinusnapaa seuraamalla löysin läheltä jonkin laatikon joka oli kiinni rungossa, hieman ylempänä näitä johtoja (laatikon näkee vain alapuolelta katsoessa, kunnon tutkiminen ei onnjistunut ahtauden takia). Johdot kuitenkin sen verran lyhyitä etteivät voisi ylettää tähän laatikkoon.

Onko nyt jonkin johtohässäkkä irronnut vai mihinköhän nämä irtonaiset liittimet kuuluvat? Olisin ottanut kuvan mutta kännykän akku oli liian vähissä. Palaan vielä myöhemmin paikalle täydemmän akun kanssa ja voin toimittaa kuvamateriaalia johdoista ja kaikesta.

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #13 : 19.10.2013, 17:24:05 »
Irtonaiset liittimet eivät liity asiaan. Miinusnavasta pitää mennä paksu kaapeli vaihteiston kuoreen, muitaakseni 13 millin avainvälillä olevan pultinkannan alle. Toinen kaapeli joko suoraan miinusnavasta tai äskenmainitusta kaapelista haarautuen akkukotelon etupuolelle korissa olevaan pitkittäispalkkiin. Todennäköisesti joudut irroittamaan akkukotelon, että pääset käsiksi tuohon vaihteiston maadoituspisteeseen. Avaa nuo maadoitukset ja puhdista sekä kaapelikengät sekä vastapinnat huolella. Tarkista myös, että kaapelien johtimet on kunnolla kiinni kaapelikengässä. Käyntihäiriötkin saattavat johtua huonosta maadoituksesta.

Maketin

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #14 : 19.10.2013, 17:28:37 »
Näimpä teen vielä tänään ennen pimeän laskeutumista, löysin äsken melko hyvän ohjeen maadoituspisteiden korjaamiseen johon en aiemmalla haulla törmännyt. Tässä neuvottiin irrottamaan akkukotelo jotta pääsee käsiksi tärkeimpiin maadoituspisteisiin (http://www.sportpug.com/smf/index.php?topic=25408.0).
Pitää varata hiemopaperia matkaan, viilaa ei valitettavasti ole