Auto: 1998 306 1,4 (VF37CKFXE32183166, DAM 7611/10.09.1997, 205 000 km).
Auton kanssa ollut pitkään ongelmana, että sammuu ja välillä nykii. Olen tutkinut paljon ja monta kertaa luullut, että ongelma löytyi, mutta ei. Ensimmäinen vika, jonka löysin oli, että jäähdyttimen tuuletin ei toiminut ja moottori sammui kun kuumeni. Tuuletin on korjattu ja käynnistyy kun moottorin lämpötila on vähän alle 90 astetta ja sammuu kun on laskenut alle 80 astetta, eli se on nyt kunnossa. Lisäksi on laitettu uusi sytytyspuola, sytytysjohtosarja, tulpat, ilmansuodatin, bensasuodatin ja öljy ja öljynsuodatin vaihdettu. Olen katsonut silmämääräisesti, että johdot antureista (LAMBDA, MAP) ovat kunnossa.
Auto on välillä sammunut sen jälkeen kun on ajettu ja sitten seissyt 15 min - puolituntia esim. kaupassa käynnin jälkeen. Tämän takia epäilin, että aktiivihiilisuodatin on tukossa. Uusi aktiivihiilisuodatin on tilattu, mutta en ole saanut osaa vielä. Auto on pojan ja olen vasta nyt itse ajanut sillä niin paljon, että selvisi missä tilanteessa sammuu. Auto toimii moitteetta esim. alkumatkalla töihin kun ei ole ruuhkaa ja suurin osa matkasta moottoritiellä, jolloin lämpötilä ei nouse niin korkeaksi, että jäähdyttimen tuuletin tulisi päälle. Loppumatkalla, kun on ruuhka ja liikenevalot, lämpötila tietysti nousee ja aina kun jäähdyttimen tuuletin tulee päällä liikennevaloissa, moottori sammuu - ihan kuin tuuletin veisi virtaa sytytysjärjestelmästä. Auto käynnistyy taas heti ja taas sammuu kun tuuletin sammuu. Ajon aikana, kun auto liikkuu, ei sammuu kokonaan, koska häiriö kestää vain hetken, joten silloin tuntuu nykimisenä aina kun tuuletin tulee päälle/sammuu.
Missä vika voisi olla, jos tuulettimen käynnistäminen/sammuminen aiheuttaa sähköhäiriön sytytysjärjestelmässä?
TEMP_ARKISTOON