Kirjoittaja Aihe: 306 - Korkeat päästöt tyhjäkäynnillä ja kierroksilla  (Luettu 2614 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Auto: 1997 306 1,4 (2-ovinen viistoperä, KFX, 185 000 km).

Ongelmana on päästöt sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla, joten mistähän lähtisi hakemaan vikaa? Alla on muutama mittaustulos, josko niistä olisi apua. Oma veikkaus on vuotava suutin, viallinen lämpötila-anturi tai im-mittari. Mitäpäs joku fiksumpi heittäisi? En tunne autoa sen enempi kun ei ole oma enkä ole ehtinyt sitä tutkimaan ollenkaan. [EDIT/]Kylmänä myös nypyttää jonkin verran mutta muutoin toimii ihan pirtsakasti.[/EDIT]

Päästöt tyhjäkäynnillä:
CO% 0,43
CO2 13,9
HC ppm: 331
O2: 1,79

Päästöt kierroksilla:
CO%: 0,64
CO2: 14,6
HC ppm: 88
02: 0,48
Lambda 1.00

Toinen mittaus toisessa paikassa tyhjäkäynnillä ja kylmällä moottorilla:
CO: 1,759
CO2: 13,67
HC ppm: 258
O2: 0,89
Lambda: 0,979
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Koetanpa

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeat päästöt tyhjäkäynnillä ja kierroksilla
« Vastaus #1 : 24.06.2013, 21:37:38 »
Enpä paljoa tiedä aiheesta, kuin että 10v vanhoja antureita voipi jo vaihdella.  Erääseen autoon juuri vaihdoin m.l.tila-anturin, rupersi ruökäle käynnistymään myös lämpimänä, vau!  Tyhjäkäynti hivenen vielä sätkii, olisiko kampiaks.anturi, pitää vaihtaa, hintakin vaikuttaa.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 306 - Korkeat päästöt tyhjäkäynnillä ja kierroksilla
« Vastaus #2 : 24.06.2013, 22:00:14 »
Lämpötila-anturi on kuulemma vaihdettu mutta en tiedä mikä noista, ecu vai mittaristo... YKK-anturi on yleensä helppo todeta kun se on tullut tiensä päähän eli silloin se ei toimi. Toisaalta, miten ykk-anturi vaikuttaa päästöihin? Minun mielestäni sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

Kaikki moottorissa näkyvillä olevat liittimet on käytetty irti ja tarkistettu pinnien kunto => kaikki oli ok. Noihin on myös ruiskutettu crc:n tavaraa.

Mä veikkaisin tosiaan vuotavaa suutinta, im-mittaria, eculle tietoa antavaa lämpötila-anturia tai lambdaa.

EDIT: Viime vuonna oli samanlaista ongelmaa mutta lievempänä ja tuolloin auttoi tulppien ja tulpanjohtojen vaihto.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeat päästöt tyhjäkäynnillä ja kierroksilla
« Vastaus #3 : 25.06.2013, 01:27:30 »
Arvojen perusteella tuskin muuta vikaa, kuin suuttimien sumun muodostus, joka korjaantuu pesemällä/pesettämällä suuttimet ultraäänipesussa. Polttoaineen linjapaine sekä säätimeen liitetty imusarjan paineen kalvolle välittävä letku, kannattaa myös tarkastaa.

M4rk0

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeat päästöt tyhjäkäynnillä ja kierroksilla
« Vastaus #4 : 25.06.2013, 18:21:02 »
Auto: 1995 306 1,8 ST.

Katsastuksessa tuli hylätty korkeiden päästöjen vuoksi.

Joutokäynti: mitattu/sallittu
CO        4.06/0,50
HC        304/100
Lambda - 
CO2      12.36%
O2         0.64/5,00

Yli 2000 1/min
CO         1,98/0.30
HC          98/100
Lambda   0.96/0.97-1.03
CO2        13,85
O2           0,42/5,00



Auto on seissyt yli talven, mutta kone  oli  kyllä ajettu lämpimäksi ennen katsastusta.

Epäilen vahvasti Lambda anturia, mutta kuinkahan tuon voisi varmistaa? Ainakin lämmitys kaapelin päästä (kaksi valkoista johtoa) tuli 12 Ohm eli ilmeisesti OK. Mutta entä itse anturi? Se kun näytti vain muutamaa milli Volttia käydessä, johto irti siis. Ja käynnissä ei kuulunut mitään eroa onko tuo anturi kiinni vai ei. Käynti on ehkä hieman epätasaista tyhjäkäynnillä.
Vikavalo syttyy toisinaan mutta sammuu jonkin ajan kuluttua. 

Tietysti voihan se vika olla muuallakin. Ainakin tulpat ajattelin vaihtaa. Mita muuta kannattaa tsekata?

plagu

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeat päästöt tyhjäkäynnillä ja kierroksilla
« Vastaus #5 : 26.06.2013, 11:04:13 »
Eiköhän tuossa ole mappi eikä imm:ää?

thytonen

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
    • http://www.pugiukko.com
Vs: 306 - Korkeat päästöt tyhjäkäynnillä ja kierroksilla
« Vastaus #6 : 29.06.2013, 22:11:09 »
Pitäisikö tuo suuttimien ruiskuttama bensa olla selkeästi sumua?
Bonjour että pätkähti. Lentävä Pugiukko: Pösöllä posottelua jo vuodesta -99

Autot: 307 SW 2.0 -06, 405 SRI -88 & 205 1.9 GTI -91 Ex: 306 2.0 ST -96, 406 SR 2.0 -99, , 405 GL -89