Kirjoittaja Aihe: 406 - Lisäilmapumppu (EW)  (Luettu 23078 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #15 : 18.09.2012, 20:58:44 »
Lisäilmapumpun ilmavirran pitäisi jaksaa painaa se suuntaventtiili auki, ainakin silloin kun tulee joku sopiva negatiivinen pakopulssi?

Otin venttiilin päältä muovikannen auki, eikä venttiilin kara liiku mihinkään pumpun puhaltaessa. Sormella se sen sijaan painuu kevyesti. Irroitin venttiilin, eikä se ole vuotanut väärään suuntaan; Lautasen yläpuolisissa osissa ei ole karstaa eikä pumpulle ole tullut kosteutta.

Mikä sen kalvon tehtävä tuossa venttiilissä on? Sen molemmilla puolillahan on ilmakehän paine.

Sama EW10J4-kone (RFN) MM48P-ruiskulla, Sitikan koppa. Ongelman kuvaus on täsmälleen kuten zmanin kirjoituksessa tässä ketjussa. Voin vielä täsmentää, että vikakoodi tulee ecun muistiin jo aiemmin, muutaman startin kuluttua nollauksesta, mutta vikavalo syttyy vasta muutamien satojen kilometrien jälkeen. Vikavalon syttymishetki on joka kerta lämpimällä koneella pidemmän ajon jälkeen, eli ei mitenkään yhteydessä lisäilmapumpun käyntihetkeen.

Haisteleeko tämä ecu lisäilmajärjestelmän toimintaa lambdan kautta? Olen asiaa tutkiessani päätynyt varovaiseen epäilyyn ettei vikakoodi tulekaan pumpun moottorin virranvalvonnasta, vaan muualta. Tämä epäily siksi, koska eräs hlö oli korvannut koko pumpun sopivan kokoisella vastuksella, ja edelleen käyttäytyy kuten minulla ja zmanilla.

Mittasin pumpun virrankulutukseksi 16A koneen ollessa sammuksissa, eli silloin kun se puskee sitä suljettua venttiiliä vasten. Letkun ollessa irti venttiilistä virtaa meni 10A. Ovatko nämä normaaleja lukemia?
Berlingo 1.6 e-hdi 2015

zman

  • Vieras
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #16 : 18.09.2012, 21:08:31 »
Pitääkin tarkistaa omasta tuo venttiilin liikkuminen. Pumppu kyllä pumppaa mutta vikakoodia pukkaa silti edelleen.

Oisko jollakin koneen sisärakenteesta tietoa sen verran että mitä tuolla venttiilin jälkeen on? Irroitin venttiilin hiljattain ja käytin konetta reikä avonaisena. Odotus oli että sieltä tulisi pakokaasua mutta ei sieltä mitään tule. Onko koko kanava tukossa vai onko tuossa vielä joku lisäsulku jossain välissä? Vai liittyykö se egr-venttiili tähän systeemiin myös?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #17 : 19.09.2012, 01:35:39 »
Haisteleeko tämä ecu lisäilmajärjestelmän toimintaa lambdan kautta?

Mittasin pumpun virrankulutukseksi 16A koneen ollessa sammuksissa, eli silloin kun se puskee sitä suljettua venttiiliä vasten. Letkun ollessa irti venttiilistä virtaa meni 10A. Ovatko nämä normaaleja lukemia?

Kyllä, lisä-ilmapumppu dilutoi pakokaasua, ohjain tarkkailee pumpattua ilmamäärää - ja siten pumpun kuntoa, lambda-anturin mittausarvon kautta. Virrankulutus on kutakuinkin normaalia, venttiili vaikuttaisi olevan viallinen.

<clip>
The P0410 code refers to the emissions system. The secondary air pump pumps air to the exhaust to lower emissions. It takes in outside air and pumps it through one-way check valve into each bank of the exhaust. About 90% of the time that this code is set, the one-way check valve have worn out
</clip>
« Viimeksi muokattu: 19.09.2012, 01:53:02 kirjoittanut Benkku »

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #18 : 19.09.2012, 08:24:32 »
Onko koko kanava tukossa vai onko tuossa vielä joku lisäsulku jossain välissä? Vai liittyykö se egr-venttiili tähän systeemiin myös?

Hyvä kysymys. EGR on siellä samoilla nurkilla ellei jopa samoissa kanavissa.

Lisäilmapumpun ollessa sammuksissa kokeilin painaa suuntaventtiilin auki. Ilmapumpun ilmanottopuolelta alkoi kuulua pientä pörinää, joten arvelen, että siellä virtasi pakokaasua silloin väärään suuntaan.

Kiitokset Benkulle vahvistuksesta.
Berlingo 1.6 e-hdi 2015

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #19 : 23.09.2012, 10:37:29 »
Lisäilmapumpun ilmavirran pitäisi jaksaa painaa se suuntaventtiili auki, ainakin silloin kun tulee joku sopiva negatiivinen pakopulssi?
Otin venttiilin päältä muovikannen auki, eikä venttiilin kara liiku mihinkään pumpun puhaltaessa.

 :-[ Väärin testattu; Venttiilin kevyen näköinen muovikansi on oleellinen toiminnan sen kannalta. Pumpulta tuleva ilma johdetaan venttiilin karaa myöten kalvon päälle, jolloin puhalluksen paine jaksaa työntää venttiilin auki. Venttiili siis aukeaa ja ilmaa tulee sen läpi reilusti.

Paineilmalla puhaltelemalla totesin ettei EGR:n kanavat ole yhteydessä lisäilman syöttökanavistoon.

Pitänee vielä yrittää logata tapahtumia. Kone nimittäin vastaa kaasuun erittäin huonosti pumpun puhaltaessa, ja vielä huonommin silloin kun olin irroittanut letkun. Aivan kuin tuossa vaiheessa menisi päälle liian paksu lisärikastus. Jos pumppu ei käynnisty kylmästartissa, kone vastaa heti hyvin.

Voisiko lambda-antureiden ikääntyminen näkyä tätä kautta (=vikakoodeja lisäilmapiirin viasta)? Tietääkseni lambda-anturi vaatii hetken lämmetäkseen, joten voiko sen lukemiin luottaa noina ensimmäisinä kymmeninä sekunteina kun pumppu on toiminnassa?
Berlingo 1.6 e-hdi 2015

mjb

  • Vieras
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #20 : 17.04.2013, 23:44:42 »
Lisäilmapumpun sulaketta meiläkin polttelee ja moottorihäiriövalo palaa.
Vian kun poistaa testerillä ja sulakkeen vaihtaa, nii  toimii taas hetken. Jopa muutaman päivän ja taas sama homma jatkuu. Häiriövalo ja sulakkeen meno.

mjb

  • Vieras
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #21 : 18.04.2013, 12:13:33 »
Pumppu toimii kun ottaa vaikka akkulaturista virran.

kazaams

  • Vieras
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #22 : 29.12.2013, 16:26:32 »
Vaikka itsellä ei nyt ole ko. foorumin merkkiä, niin saman PSA yhtiön auto kuitenkin..
2.0l Citroen C5 bensa -04
Sama konehan näissä on?

Samaa Antipollution fault vikaa tulee omassakin.

Ei ole väliä onko moottori lämmin tai kylmä. Esimerkkinä viimekesältä 100km ajon jälkeen viimemetreillä tuli Antipollution fault näyttöön ja koodin luvussa sanoi secondary air injection failure.

Vaikka apupuhallin käy vain kylmänä?, tai kun käynnistää auton.

Oon kerran käyttänyt viime öljyn vaihdossa moottorin puhdistusainetta, tuloksetta..
Oon kans tuon puhaltimenventtiilin putsannut ja ruiskuttanut puhdistus aineella, ei tullut kuin vähän nokea aineen mukana, venttiili silmämääräisesti liikkui kun laittoi virrat päälle, naksutti auki-kiinni.

Onko kenelläkään muulla, sitä ongelmaa, että auto haisee ruudille kylmäkäynnistyksen jälkeen ja käy kuin 2-tahti kone? ellei sitten anna kunnolla kierroksia, käyntiin auttaa mutta hajuun ei..

Sekä kun moottorivikavalo ei pala, auto nykii moottorijarrutuksessa mutta kun vika on päällä, sekä moottorivikavalo palaa, auto toimii moitteetta ja kylmänä ei haissut ja kävi kunnolla, eikä nykinyt moottorijarrutuksessa ja kiihtyi paremmin.

tulpatkin oon tarkastanut ja normaalin harmaat ovat olleet.

fidelisjk

  • Vieras
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #23 : 17.07.2014, 09:22:50 »
Auto: 2001 406 GW 2,0 ST (RFN, EW10J4, käyttöönotto 2000).

Lähtisköhän tämä taas tulille...

Mulla tekee myös sitä että antaa vikakoodin P0410 Secondary air injection system, ja vikavalo syttyy AINA lämpimällä koneella jolloin pumppu ei ole edes päällä. Kuulee äänestä jo että pumppu kyllä pelittää. Venttiilin koneen kyljestä otin irti ja puhalsin paineilmalla läpi. Sama tein pumpulle jonka otin irti, avasin ja putsasin sisältä. Ilmaletku oli venttiilin päästä vähän päästä haljennut, pari kierrosta teippiä päälle, pitäisi olla tiivis. Voiko vika olla siinä venttiilissä? Kun avasin sen niin en viittinyt repiä hirveästi sitä kumikalvoa, mitä nyt vähän reunan alta puhalsin ilmaa läpi.

Mistäköhän muualta sitä vikaa pitäisi etsiä?

fidelisjk

  • Vieras
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #24 : 25.07.2014, 09:12:55 »
Auto: 2001 406 GW 2,0 ST (RFN, EW10J4, käyttöönotto 2000).

Aikaisempaan "ilmapumppu"-keskusteluun kun ei tullut henkeä, niin aloitetaan uusi.

Mulla tekee myös sitä että antaa vikakoodin P0410 Secondary air injection system, ja vikavalo syttyy AINA lämpimällä koneella jolloin ilmapumppu ei ole edes päällä. Kuulee äänestä jo että pumppu kyllä pelittää. Venttiilin koneen kyljestä otin irti ja puhalsin paineilmalla läpi. Sama tein pumpulle jonka otin irti, avasin ja putsasin sisältä. Ilmaletku oli venttiilin päästä vähän päästä haljennut, pari kierrosta teippiä päälle, pitäisi olla tiivis. Voiko vika olla siinä venttiilissä? Kun avasin sen niin en viittinyt repiä hirveästi sitä kumikalvoa, mitä nyt vähän reunan alta puhalsin ilmaa läpi.

Onko kellään kokemuksia että onko vika korjaantunut venttiilin vaihdolla, ja onko antaa vinkkiä että mistä sellaisen löytäisin halvalla? Pösöllä 129€ ja uskoisin että internet-aikakaudella saisin sen muualta halvemmalla. Ebaysta en löytänyt (ehkä vikaa hakusanoissa: 1628 FN air intake valve), mutta onkohan jollain tiedossa jotain hyvää ulkomaista nettikauppaa pösön osilla?

fidelisjk

  • Vieras
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #25 : 07.01.2015, 15:41:21 »
Päivitystä sen verran että, ostin uuden venttiilin (tosin käytetty mutta parempi kuntoinen se oli päällepäin kuin edellinen ja liikkui ihan herkästi) ja ilman vika valoa menikin varmaan kuukausi. Sitten taas sytytti valon ja koodi taas sama "secondary air injection system". Ja edelleenkään vika ei ikinä ole ilmennyt kylmällä koneella milloin venttiili pitäisi liikkua vaan aina lämpimällä koneella. Mystistä ja hieman potuttavaa kun ei keksi että mistä sitä vikaa alkaisi hakea...

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #26 : 14.11.2015, 11:57:40 »
Auto: 2004 807 2,0 SR (EW10J4, RFN).

(807:n lisäilmapumppua on käsitelty myös tuossa keskustelussa: 807 - Vikailmoitus "Antipollution fault" )

Samanlainen lisäilmapumppu taitaa olla tässä minun 807:ssa. Alkoi polttamaan tuota lisäilmapumpun sulaketta ja pumpun pöhinä ei luonnollisesti enää kuulunut kylmäkäynnistysten yhteydessä. Kylmäkäyntikin meni huonoksi, kirjoittelin aiheesta myös tuonne: 307 - Käy huonosti kylmänä (EW). Silloin tällöin (hyvin harvoin) ajotietokone antaa "Antipollution fault":in (vikakoodi "P0410 Intermittent fault. Injection of air to the exhaust Malfunction").

Irroitin lisäilmapumpun ja tulppasin siitä lähteneen letkun, mikä saattoi hieman auttaa kylmäkäyntiongelmaan, ei kuitenkaan poistanut sitä kokonaan. Pumpun kotelo tuntui olevan täynnä vettä, huolimatta pohjaan poratusta reiästä. Pumppu oli muutaman päivän lämpimissä sisätiloissa ja näköjään kuivui itsekseen, tuollainen sieltä löytyi pienellä purkamisella:



Pumppu oli aivan jumissa, mutta purkamisen yhteydessä alkoi pyörimään lievällä väkivallalla. Pyörii nyt myös iloisesti kun napoihin tarjoaa virtaa. Voiko/kannattaako tuota yrittää elvyttää puhdistamalla esim. WD-40/vastaavalla tuotteella ja rasvailemalla laakeroinnin? Uuteen ei ole tosiaankaan ole varaa, servicebox antoi päivän hinnaksi 545 euroa (osanumero 1618 E3). Halvimmillaan internetin ihmeellisestä maailmasta taitaa vastaavan saada parin-kolmensadan euron hintaluokassa.

Automaalla sanoivat, että ilmapumpun lisäksi pitää vaihtaa putken toisessa päässä oleva venttiili (1628 FN), jonka ostin Automaalta 60 eurolla, koska sitä ei saanut varaosana muualta.

Service box antaa tuolle nyt hinnaksi 113 euroa (1628 FN POLLUTION CONTRL AIR INTK VALV). Jos laittaisinkin uuden pumpun ilman tämän venttiilin vaihtoa, onko riskinä että hajottaa sitten sen uudenkin pumpun? Täytynee vielä irroitella tuo venttiili ja katsoa mitä se on syönyt.

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #27 : 14.11.2015, 12:17:21 »
Kuvasta päätellen sähköpuoli näyttää ihan hyvältä. Mikäli laakerit saa kuntoon niin takaisin vaan.

En tunne venttiilin toimintaa, mutta voisi arvata, että se on yksisuuntaventtiili joka estää kuuman pakokaasun pääsyn tuolle ilmapumpulle. Kannattaa katsoa että se liikkuu.

Pumppu toimii vain rikastuksen aikana syöttäen häkäpitoiseen pakokaasuun ilmaa, jonka seurauksena CO-määrä pienenee. Ei sen mielestäni pitäisi vaikuttaa kylmäkäynnistykseen.

plagu

  • Vieras
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #28 : 14.11.2015, 12:28:15 »
Jos venttiilit kantaa kylmänä hieman ilmapumpun lisäilma saattaa auttaa käyntiä.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #29 : 14.11.2015, 15:03:02 »
^ Tuo on varmaan paras teoria minun 807:n kylmäkäyntiongelmiin. Aikaisemmin ei ollut mitään ongelmia lähteä kylmällä koneella liikenteeseen, eli silloin kun pumppu vielä toimi. Sitten alkoi olla joka ikinen liikkeellelähtö kylmiltään kamalaa nykimistä ja rytkytystä. Nykyisin tosiaan letku tulpattuna useimmiten toimii ihan ok (tyhjäkäynnillä hytkyttelee edelleen), mutta enää ei tarvitse (yleensä) lähteä hirveällä kytkinpommilla liikkeelle, vaikka ei jaksaisikaan lämmitellä konetta minuutin-pari ennen liikkellelähtöä.