Kirjoittaja Aihe: 406 - Takapään kolina (kallistuksenvakaaja)  (Luettu 10360 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikaptk

  • Vieras
406 - Takapään kolina (kallistuksenvakaaja)
« : 21.07.2010, 11:30:01 »
Ongelma:

Auto: 1996 406 2,0 ST (293 000 km).

Takapää (oikealla puolella) kolahtaa/kolisee kuoppaan/kuoppiin ajaessa. Luin kaikki asiian liittyvät kirjoitukset, mutta tämän haluaisin vielä lisätä. Kolahdus vaimenee tai katoaa kokonaan jos käsijarru on vedettynä päälle niin että renkaat kuitenkin pyörivät. Osaisiko joku kertoa tai rajata kolinan syitä tämän tiedon perusteella.

Syitä kolinaan:

1. Käsijarruvaijeri osuu jonnekkin
2. Koiranluu
3. Aurauksen säätötanko
4. Iskarin yläpään prikka
5. Iskarin alapään pusla
6. Iskunvaimentimen huono kunto (vuotanut iskari jos KAASU)
7. Poikittaistuen ulompi hela
8. Polttoainetankin kiinnitys löysällä
9. Kallistuksen vakaajan kiinnitys korin pohjassa.

Kun renkaaseen potkaisee kunnolla jompaan kumpaan reunaan niin oikealla puolella saattaisi lievä välys jossain olla verrattuna vasempaan, mutta mielestäni ero on tosi lievä.

Toinen seikka on että perstuntumalla voisin sanoa että kolahdus kuuluu silloin kun rengas liikkuu ylöspäin. Eli jos ajatellaan että ajetaan autolla pieneltä korokkeelta alas niin kolahdusta ei välttämättä kuuluisi vaan nimenomaan kun ajetaan kuopasta.

Ratkaisu:

Sain muijan autoa keinutteleen ja ite ryömin auton alle. Välykset löytyivät heti. Oikealla puolella kallistuksen vakaajan korihela väljä ja vasemmalla pystytangon yläpää hieman välyksellinen.

Loppuivat kolinat. Vaihdoin molemmat kallistuksenvakaajan korihelat ja vasemman puoleisen koiranluun. Katkesi korihelan pultti, mutta jäi onneksi sentin mittainen pultin natsa, että sai korihelan pannan kammettua paikoilleen lautaa ja lankkua apuna käyttäen että sai mutterin kierteille. Oikean puoleisen helan vaihdossa pitää irrottaa polttoainetankin täyttöputki, mutta ei paha rasti ollenkaan.

Kallistuksenvakaajan korihelojen välystä ei voi muuten todeta kuin autoa keinuttamalla ja siinä tarvitsee apurin autoa kiikuttamaan.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Takapään kolina (kallistuksenvakaaja)
« Vastaus #1 : 22.07.2010, 00:01:36 »
Mulla kolinat on aina ollut joko kallistuksenvakaajan pystytanko tai kallistuksenvakaavan korihela. Takana siis 406:ssa.

mikaptk

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään kolina (kallistuksenvakaaja)
« Vastaus #2 : 22.07.2010, 00:19:52 »
Saa nähdä mistä kolinan aiheuttaja löytyy. Olen kammennut tukivarsien heloja eikä niissä sellaisia välyksiä kyllä ole että kolinaa aiheuttaisi, mitenpä tuosta varma voisi silti olla. Autoa kun keinuttaa katon reunasta niin jossakin tuntuisi olevan välystä. Voisi hyvinkin olla kallistuksen vakaajaan liittyvä välys. Sivuttain heiluttaessa (vetokoukusta) välyksiä ei tunnu mutta keinuttaessa kylläkin. Pystytangot eivät ole kovin vanhat. Edellinen omistaja on vaihtanut ne mutten tiedä milloin. Ovatkohan nuo koiranluut siis kallistuksen vakaajan pystytangot lyhyt ikäisiä? Niissä ei käsin kokeiltaessa välyksiä tunnu. Suojakumit ovat ehjät ja rasvat tuntuvat olevan tallella suojakumin päältä kokeiltaessa. Jarrupaineen säätimen jousi heiluu ja on irtonaisesti kiinni säätimessä. Eikö se säätimen vipu ole kiinni keskellä kallistuksen vakaajaa vai mikä mekaaninen härpäke se on?

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään kolina (kallistuksenvakaaja)
« Vastaus #3 : 22.07.2010, 09:27:07 »
Vaihdettiin tuossa muutama viikko sitten koiranluut ja aurauksensäätötangot taakse farkkumallin 406:seen. Autoa vaivannut luikertelu ajossa hävisi kokonaan, myös takapäästä kuuluneet kolinat ja natinat ovat poissa. Nyt odotellaan sitten pyöriensuuntaukseen pääsyä. Ajossa paljon mukavampi auto, kun takapää ei hae niin paljon tien uria. En tiedä oman auton osien kilometreistä, mutta molemmat tangot ja koiranluiden päät olivat rispaantuneet ja riekaleina. Ajettu 370 000 km.

Miksa

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään kolina (kallistuksenvakaaja)
« Vastaus #4 : 22.07.2010, 10:27:38 »
Tarkista nyt vielä, ettei varapyörä/tunkki kolistele. Vaikka ei selitä tuota käsijarrun vaikutusta.

mikaptk

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään kolina (kallistuksenvakaaja)
« Vastaus #5 : 22.07.2010, 10:47:12 »
Osaako joku kertoa takaiskarin yläpään kiinnityksestä. Sekin saattaa olla kolinan aiheuttaja. Joku kertoi yläpään rikoista että niiden vaihdolla kolina kadonnut?

Tarkennusta hieman että edellisellä omistajalla kolina kuulunut koko ajan reilun kaksi vuotta. Koiranluiden ja aurauksen säätötangosta se ei ainakaan johdu koska ne on vaihdettu. Kolinan aiheuttajaa ei myöskään Kannuksen paikallinen korjaamo ole pystynyt paikallistamaan. Ovat ainakin tukivarsien helojen välykset tarkistaneet eikä niistä ole välyksiä löytynyt. Katsastuksessakaan ei ole välyksiä löytynyt, mutta itse kolinan aiheuttajaan siellä ei ole tietenkään paneuduttu.

Nyt on vaihtoehdot vähissä, mutta voisi olla kallistuksenvakaajan korihelat tai iskarin yläpään kiinnitys / yläpään rikat / tai yläpää ei ole tarpeeksi tiukalla. Voiko jarrusatula kolahtaa kun ajaa kuopasta? Onko jarrusatulassa kehän muotoista liikevaraa, kun jarrua painaa niin liikkuuko satula?

En usko että tunkki kolisee peräkontissa, mutta eipä ole iso työ tyhjentää kontti kaikesta ja käydä testaamassa.

Käsijarru vaikuttaa ehkä jonkin verran kolinan ääneen mutta kolahtaa siltikin...

mikaptk

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään kolina (kallistuksenvakaaja)
« Vastaus #6 : 22.07.2010, 14:50:55 »
Onko takimmainen äänenvaimennin suorassa ja keskellä? Mulla jäi talvella pimeässä ja kylmässä värkätessä vinoon. Se sitten kuopissa heilautti runkoon ja näin kolahti.

Ei ole putki kolinan aiheuttaja. Autoon on 5 vuotta sitten vaihdettu taakse poikittaistukivarren uloimmat helat. Poikittaistukivarsi (vai nimitetäänkö sitä lavetiksi ) siis se johon tulee iskunvaimennin ja kierrejousi kiinni. Mikä mahtaa olla sen tangon/tukivarren nimitys joka on takimmaisena ja helat molemmissa päissä? Onko se poikittainen reaktiotanko vai mikä? Voisiko tuo 5 vuotta sitten vaihdettu poikittais-/alatukivarren ulompi hela olla jo sen verran väljä että kolahtaa mutta kammetessa väljyyttä ei voi ensikertalainen huomata?