Moro,
Juuri samanlaista ongelmaa esiintyy vaimon käytössä olevassa 2006 vuoden 206 1,4 pösössä ( 8 venttiilinen kone). Autolla ajettu 80 tkm, ja huollettu itsenäisesti mutta säännöllisesti. Auto ollut meillä 2012 lähtien. Huomioita:
- Ongelma esiintyy vain talvisin. Sekä lohkolämmitetyllä että kylmällä -koneella, ei todellakaan kokoajan vaan joskus.
- Pari vuotta sitten talvella rupesin ihmettelemään, kun moottorin lämpötilan mittaus ei koskaan noussut käyttölämpötilaan, vaan makasi lähes alarajalla. Ylävesiputki kuitenkin alkoi lämmetä pian moottorin käynnistyksestä joten ajattelin termostaatin falskaavan ja vaihdoin itsenäisesti Motonetin "laadukkaamman" termarin tilalle. Tämän jälkeen moottori rupesi lämpenemään normaalisti mutta noin kuukauden käytön jälkeen moottorin lämmöt olvat nousseet motarilla todella nopeasti punaiselle ja siitä syttyi stop valot. Auto ajettiin tuolloin lähimmälle huoltamolle ja he olivat testanneet termaria eikä se ollut auennut -> termarin vaihto uudestaan ja samalla vielä vaihdettiin nesteetkin kokonaan jottei termarin toiminta vaan ole niistä ollut kiinni. ( itse aikaisemmin vain lisäsin nestettä kun vesipumpun nesteiden ja jakohihnan vaihdosta oli suht lyhyt aika)
- Tämän jälkeen auto toiminut pari talvea tuolta osin aika normaalisti, lämmennyt mittauksen mukaan ok, eikä liikaa. Pakkasella on kyllä esiintynyt "kenguru" käyntiä, (tästä myöhemmin).
- Viikko sitten moottorin lämpötila ongelmat alkoivat uudestaan. Nyt ongelma alkoi samalla ajokerralla kun moottorin lämpötila ei ollut noussut lainkaan 20 kilometrin ajon jälkeen motarilla, niin kuin yhdestä iskusta oli lämmöt nousseet tappiin moottorijarrutuksen yhteydessä ja stop valot jälleen taulussa... Auto parkkiin pysäkille jollloin flekti oli pyörinyt.-> Auto käyntiin uudestaan ja lämmöt oli edelleen tapissa -> varovaisesti samalle läheiselle huoltamolle. Huoltamolla olivat muutaman tunnin päästä ottaneet auton työn alle ja puolen tunnin aikana eivät olleet mitään poikkeavaa huomanneet. Tämän jälkeen lämpöjen nousu on ollut aika verkkaista mutta kuitenkin lämmennyt. Itse olen myös alkanut epäillä jotain anturin, johdotuksen tai maadoituksen vikaa. Akku pösöön on vaihdettu 2016 loppuvuodesta, eikä tämän talven 30 asteen pakkasillakaan ole ollut käynnistysvaikeuksia tms. akun huonoon kuntoon viittaavaa.
- Käyntihäiriöistä:
Varsinkin talvella ja kovilla pakkasilla on ollut joskus käyntihäiriöitä. Välillä auto kulkee kuin kenguru mutta usein myös ilman mitään ongelmaa. Parina talvena olen purkanut huohotin linjan ja kaasuläpän ja löytänyt öljyä imusarjasta ja myös MAP -anturi on ollut öljyinen. Nämä ole putsaillut ja viimeviikolla peitin osittain myös keulen pahimmilla pakkasilla. Outo piirre on että, tyhjäkäynnillä moottoria kierrosten nostamisen jälkeen kierrokset laskee n. 2000 kierroksen kohdalla kierrokset nousee itsestään. moottorin kyljestä kaasuttaesta pistin merkille että epätasaisessa kierrosten laskeutumisessa kuuluu jostain koneen vierestä myös suhahdus?! Ikään kuin painetta pääsee jostain purkautumaan. Aloin jo epäillä kansipahvia, mutta nesteet ei ole sekaisin eikä missään näy merkkejä kansivuodosta. Käyntiongelmat liittyvät hitaampaan ajoon, eikä ongelmia ole ollut kovassa rasituksessa. ??