Kirjoittaja Aihe: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto  (Luettu 76202 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #90 : 24.04.2011, 14:29:40 »
Tangossa, mikä tulee ratilta, siis tulipellin ja hammastangon välissä. Myös auton sisällä on toinen ristinivel.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #91 : 24.04.2011, 22:10:20 »
Jees täytyy koittaa vähä voidella sitä, josko lähtis napse pois. Sinällään ajaminen tuntuu jo ihan hyvältä nyt. Alapallot vaihtuu lähiaikoina ja voipa olla että vasen raidetangon nuppi vaihtuu samalla. Oikee on jo vaihettu joku aika sitte ja tuota vasenta ei mulla ollessa oo vaihettu, kuten ei alapallojakaan(4v 160tkm)... Ajossa tuota ääntä ei kuulu ohjaamoon, joten ei maaliman loppu oo vaikka ei sais häviämäänkään. Lopuks sitte nelipistesuuntaus niin ajo-ominaisuudet alkaa olla kohillaan taas ;)

jesper

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #92 : 23.05.2011, 17:32:39 »
Auto: 2002 406 2,0 (EW10J4, 150 000 km).

Täällä ylälaakerit sökönä molemmin puolin. Olen lueskellut alustakeskusteluja läpi, mutta silti olisi kysyttävää:
 
Teetän työn paikallisella pikkukorjaamolla ja joudun teettämään nämä työläämmät alustaosaston remontit myös jatkossa. Pähkäilen nyt tämän remontin laajuutta vs. tulevat remontit. Että mitä mieltä on raati: kannattaako vaihtaa samalla jouset ja/tai iskarit tai muuta? Laakereiden vaihto kustantaa pari tuntia työtä ja osat n. 50-100e. Jouset+iskarit esim. motonetin hinnaston tarvikeosilla satasen luokkaa/puoli ja niiden vaihto laakerirempan yhteydessä tuskin aiheuttaa merkittäviä lisätöitä. Jos taas noita joutuu vaihtamaan myöhemmin, niin laskuun tulee töitä taas se pari tuntia. Raidetangon päät vaihdetaan nyt, ainakin toinen väljä.

Autoa ajattelin pitää vielä jokusen vuoden. Kilometrit eivät ole vielä kovin korkeat, mutta taajama-ajoa tulee paljon, eli alusta on kovilla. ”Koiranluita” on jo vaihdeltu. Kunnossa olevalla alustalla on kiva ajaa, mutta tuleeko auto 150-200 tkm välillä olemaan vielä häiritsevän löysä, tai hajoavatko em. osat joka tapauksessa noilla kilometreillä... Jousia on keskustelujen mukaan katkeillut erityisesti vanhemmista (tyyppivika ilmeisesti), mutta ei täysin tuntematon ilmiö facelift-mallissakaan. Sanovat että originaali-iskarit kestävät pitkään... Nyt iskaritestissä tulos edessä 73/66, eli sinänsä ok, mutta eroa on. Tiedä sitten vaikuttaako hajoamassa olevat laakerit tulokseen ja onko testillä virkaa ylipäätään.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #93 : 23.05.2011, 17:43:29 »
Ainut mikä vähä ihmetyttää on semmonen napse, joka kuuluu kun eturengasta kääntelee keula ilmassa voimakkaasti puolelta toiselle.

Yksi napsetta aiheuttava paikka 406ssa voi olla ohjausakselin teleskooppi. Minun autossa ainakin se piti ääntä, ja juttujen perusteellä on ollut yleisempikin vika (Citroëneissakin). Se napse tosin tuntuu ja kuuluu helpoiten, kun auto sammuksissa kääntelee kevyesti mutta nopeahkosti rattia pienellä liikkeellä edestakaisin.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #94 : 23.05.2011, 18:16:19 »
En koskisi pitkällä tikullakaan motonetin halppis-iskareihin tai jousiin. Alkuperäiset iskarit kyllä kestävät autossasi vielä pitkän aikaa. Kokemuksia iskunvaimentimien kestosta löytyy täältä: linkki. Jouset voi mielenrauhan takaamiseksi samalla vaihtaa, mutta näitä "yleismallisia", mitkä sopivat todella moneen versioon en laittaisi. Alkuperäisiä jousia on n. 10 erilaista moottorista ja varustuksesta riippuen. Kts aikaisempi viestini: linkki

Alkuperäisen jousen osanumeron voi selvittää värikoodilla varaosakatalogista (linkki). Spidanin luettelosta löytyy myös moottoria ja varustetasoa vastaavan jousen osanumero.

artsi

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #95 : 23.05.2011, 18:35:09 »
Täällä ylälaakerit sökönä molemmin puolin. Auto on -02 406 sedan, 2l bensa (ew), manuaali ja ajettu n. 150 tkm. Olen lueskellut alustakeskusteluja läpi, mutta silti olisi kysyttävää:
 
Teetän työn paikallisella pikkukorjaamolla ja joudun teettämään nämä työläämmät alustaosaston remontit myös jatkossa. Pähkäilen nyt tämän remontin laajuutta vs. tulevat remontit. Että mitä mieltä on raati: kannattaako vaihtaa samalla jouset ja/tai iskarit tai muuta?

Minä ainakin vaihdatin jouset samalla, kun yläkääntölaakerit vaihdettiin. Vanhempaan (vm 2002) tuli tarvikejouset, uudempaan (vm 2004) alkuperäiset, joita vuosi sitten saikin odotella useamman viikon, kun niitä ei Suomessa ollut.

Kunnossa olevalla alustalla on kiva ajaa, mutta tuleeko auto 150-200 tkm välillä olemaan vielä häiritsevän löysä, tai hajoavatko em. osat joka tapauksessa noilla kilometreillä.

Jokin aika sitten eräässä yhteydessä totesin, että ajossa vm 2002 406 GW:mme yli 190 000 kilometriä ei huomaa muusta kuin matkamittarista.

Muuten mainitsemallasi kilometrivälillä hajoavat osat taitavat olla aikalailla herran hallussa. Vanhemmassa yksilössä meillä meni molemmat etupyörien laakerit vaihtoon 182 000 km:n kohdalla ja uudemmassa raidetangot päät kilometreissä 165 000. Ja ne yläkääntölaakerit vanhemmassa 156 000 km kohdalla ja uudemmassa oli silloin kilometrejä 150 000.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #96 : 23.05.2011, 22:48:53 »
...kannattaako vaihtaa samalla jouset ja/tai iskarit tai muuta? Laakereiden vaihto...

Ehdottomasti kannattaa jouset vaihtaa, mikäli niiden iästä/ajomäärästä ei ole tietoa - erityisesti jos alapään viimeisessä kierteessä on nähtävissä pinnoitevaurio. Korjaamo joutuu joustintuen purkamaan laakerien vaihtoa varten, joten jouset vaihtuvat kätevästi samalla.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #97 : 24.05.2011, 17:21:57 »
Tuota aiheutaako tämä teleskoopissa oleva napse sitten mitään erikoista käytöstä ajon aikana? siis suomeks onko välystä niin että rupeis vaeltelemaan?

Ei se ajettavuuteen vaikuta, se on vain sellainen pieni klappi, joka antaa vähän ääntä jossain tilanteissa. Jos sitä on sopivasti, niin se teleskooppi saattaa naputella sopivasti kuoppiin ajaessa (pyörät ravistavat rattiakselia). Se on helppo todeta: auto sammuksissa vaan kevyellä otteella/ranneliikkeellä teet pientä ohjausliikettä edestakaisin (ratin kehällä suuruusluokkaa 2-3 cm). Napse kuuluu, jos kuuluu, sieltä jarrupolkimen päältä jalkatilasta. Äänen lisäksi siitä ei ole käytännössä muuta haittaa.

Jigsaw

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #98 : 13.09.2011, 23:42:41 »
Auto: 1996 406 1,8 ST.

Lähinnä näen tässä threadissa viestejä missä kääntölaakerien vaihdon jälkeen kaikki alkoi pelittää kuten pitää. Osaisiko joku sanoa mikä on vialla kun vaihdoin laakerit sekä ylätukikumit eikä ohjaus vieläkään toimi? Katsastusmies sanoi että eivät vieläkään käänny kuten pitäisi mutta kun näkyy olevan uudet osat niin päästää läpi jos vaikka olisi uutuudenjäykkyyttä osissa. En oikein keksi missä olisi vika, koska aika tarkasti katsoin vaihdossa että laakeri tulee paikoilleen kuten pitääkin. Asentaessa irrotin jousi-iskaripaketin kokonaisuudessaan ja vaihdoin sitten laakerin ja asensin koko setin takaisin. Laakerit ja ylätukikumit ostin motonetista. Halvat osathan nuo oli ja eivät varmaan ihan laadukkaimmat mutta kuvittelisin että edes jonkin aikaa vaihdon jälkeen toimisivat eivätkä olisi heti viallisia.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #99 : 15.09.2011, 22:54:46 »
Ensimmäisissä 406:ssa käytettiin erilaista ylätuen rakennetta kuin hieman myöhemmin valmistetuissa. Minullakin oli ihmettelemistä, kun vaihdoin laakerin. Tuesta puuttuu se erillinen metallituki laakerille, joka lisättiin jossain vaiheessa. Pakettia sai (ruuvipenkissä ollessa) kääntää ihan tosissaan, että laakeri kääntyi. Kääntäessä kuului sellainen ääni, kuin ne laakerin eri puolilla olevat kumiosat hankaisivat jonkin verran toisiinsa. Olisiko kyse tästä kitkasta?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #100 : 15.09.2011, 23:08:21 »
Tuohon nyt kaipaisi faktaa. Mielestäni ylälautanen on kaikissa 406 malleissa yksi ja sama - ihan alusta asti, jonka rakenne (otsapinta) tapaa kääntölaakeriin.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #101 : 15.09.2011, 23:57:38 »
Olen kirjoittanut tässä viestiketjussa 01.02.2008 näin, vaihdettuani jousen ja laakerin ylätukineen:

Lainaus
Jousen päällä on se kuminen laippa, "centering cap", osa nro. 503141, jonka päälle tulee laakeri, ja laakerin päälle ylätuki. Alapuolinen kumi oli hyvässä kunnossa, ja ylätuen vaihdoin, joten mitään ruosteisia osia ei laakeria vasten jäänyt. Ylätuki oli sen näköinen, että vaihto olikin paikallaan.

Se teräskuppi ("Rest Cap" Nro. 503147) on tullut laakerin alle 406:een alkaen valmistenumerosta 07056, ja samalla se jousta vasten tuleva kuminen "centering cap" on muuttunut erilaiseksi, osanumeroksi 503142. Arvaisin, että tuo muutos on tapahtunut 11/97?

Tuo arvaamani päivämäärä on varmasti väärä, rakenne varmaankin muuttunut jo -96. Autossani ei ollut niitä metallikuppeja, joita joidenkin toisten viesteissä ja valokuvissa kuvattiin. Tuo kirjoittamani on siis Service Boxista, ja näyttää olevan siellä vieläkin. Näkyy, kun katsoo jousen rakenteen "ilman muuttuvaa jousitusta" ja "Until RPO No. 07664", siellä "Rest cap" on vaihtunut valmistenumerosta 07056 alkaen. Tarkemmin sanottuna siis laakerin ja jousen väliin tuleva rakenne on muuttunut, laakerin yläpuolelle käy samat romut.

Eli tässä kuvassa näkyvä metallituki on muuttunut/tullut lisää, tai jotain (vanhempi on muistaakseni kumipintainen):

« Viimeksi muokattu: 16.09.2011, 00:29:05 kirjoittanut MJ »

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #102 : 16.09.2011, 00:37:33 »
Noinpa näyttää olevan, tuotannon alusta 7055 ajoneuvoa siis eri rakenteella kuin muut - luokkaa parin kuukauden tuotanto.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #103 : 16.09.2011, 00:50:47 »
Näkyy, kun katsoo jousen rakenteen "ilman muuttuvaa jousitusta" ja "Until RPO No. 07664", siellä "Rest cap" on vaihtunut valmistenumerosta 07056 alkaen. Tarkemmin sanottuna siis laakerin ja jousen väliin tuleva rakenne on muuttunut, laakerin yläpuolelle käy samat romut.

5031 47, REST CUP, SINCE RPO No. 07056

DAM-numero 7056 (ei valmistenumero) vastaa valmistuspäivämäärää 04.03.1996.

406 (1. mallisarja), etujousitus
406 (2. mallisarja), etujousitus
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #104 : 16.09.2011, 01:03:29 »
Siis nuo Servicen numerot viittaavatkin DAM-numeroon? No, minun auto on valmistettu joko 28. tai 29.2.1996, eli menee tuohon maaliskuun ikähaarukkaan. Milloin tuotanto mahtoi alkaa? Oliko loka-marraskuussa 1995?

(Lokakuussa näyttää alkaneen mallihistoria-jutun mukaan http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4717.0 )

Joka tapauksessa kysyjän auto voi vuosimallin perusteella olla vastaavalla rakenteella kuin minun auto. Oliko siis jousen ja laakerin välissä kumipintainen erilainen lautanen, vai yllä olevan kuvan mukainen?

Toinen vaihtoehto on se, että tuo metallipintainen tuki on ruostunut niin epätasaiseksi, eikä sitä hiottu vaihdon yhteydessä puhtaaksi, että laakeri vääntyy eikä liiku kunnolla.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2011, 01:11:23 kirjoittanut MJ »