Auto: 2009 407 SW 2,0 HDi 136 FAP Executive (automaatti, 219 000 km).
Tuli uusi peukku talliin AM6 laatikolla ja heti ekalla reissulla ilmeni ongelma, mitä en huomannut koeajolla. Automaattilaatikon lukko tuntuu luistavan, jos edes kytkeytyy päälle.
Ongelma ilmenee siis ajossa pykälillä 5 ja 6 ja parhaiten todennettavissa manuaalikäyttöasennossa vakionopeudensäädin päällä. Jos ajan vaikkapa 90km/h manuaalipykälä 6 päällä, kierrosluvut on rajoitettu noin 1800rpm. Mutta jos eteen tuleekin vaikkapa ylämäki ja vakionopeudensäädin lisää kaasua, kierrosluvut nousevatkin terävästi, mutta vain hetkellisesti. Saman voi todentaa myös itse kaasuttamalla. Kevyt nopeuden lisäys ei vielä tee mitään, mutta voimakkaampi painallus luistattaa kierroksia selvästi, noin 200-300rpm. Luistatus kestää siis vain hetken, kunnes lukko tuntuu ottavan taas kierrokset kiinni. Esim. pitkässä ylämäessä kierrokset nousee mäen alussa hetkellisesti ja palaa lopulta alas pysyen koko ylämäen ikään kuin lukon mukana.
Moottoritienopeuksissa ongelma pienenee, mutta ei poistu. Vakkarilla tai jalan kaasua lisättäessä esim. 105 -> 110 km/h, vaihteisto päästää aina moottorin kierrokset luistamaan hetkellisesti. Muutoin laatikko toimii suht. sulavasti.
Monta täysin toimivaa AL-4 laatikollista pösöä omistaneena tiedän, että tämähän ei ole ominaisuus. Mutta miten vakavasti tähän pitäisi nyt suhtautua? Autoa myynyt liike ei pystynyt todentamaan miten usein automaattiöljyt on vaihdettu - jos on edes vaihdettu, mutta ainakin autolla on täydellinen huoltohistoria yhdessä ja samassa liikkeessä. Ja vielä en ole ollut yhteydessä liikkeeseen, josta auton ostin perjantaina.
Voiko tässä olla vielä onnellista loppua ja tällainen luisto voisi korjaantua öljyjen kunnollisella huuhteluvaidolla, vai onko laatikko vaurioitunut? Jälkimmäisessä tapauksessa olisi kaiketi alettava harkita kaupan purkamista?
Ja jos tämän vian nyt vain antaisi olla, niin kuinka pitkäikäinen tällainen laatikko voi olla? Ostin auton ajaakseni sillä seuraavat 100tkm, kuten edellisellä automaattipösölläni. Hyvää tässä on kuitenkin se, että kulutuslukemiin tuo luistaminen ei tunnu vaikuttaneen, koska 1000km viikonloppureissun ja auton aikaisempien koeajojen keskikulutukseksi jäi 5.8l, kun matkakulutukseksi on ilmoitettu 5.7l