Kirjoittaja Aihe: 406 - Alapallonivelen vaihto  (Luettu 50340 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #60 : 15.05.2015, 12:29:00 »
Auto: 1998 406 2,0 (VF38ERFVE80548107).

Vaihoin tuossa elen aampäivällä alapallonivelen ja jäin miettimään että jos laittaa sen kuuden eron suojapellin niin tuleeko se nivelen alle vai siihen uraan mikä ainakin Moogin nivelissä on? Näyttäis olevan joitakin kuvia netissä ja se varmasti jatkaa nivelen kestoa kun on varsin tukevan oloinen pelti. Minulta ovat ne tippuneet jossain vaiheessa maantielle.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #61 : 15.05.2015, 18:34:52 »
Lämpösuoja asentuu nivelen rungon ympärillä olevaan uraan.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #62 : 01.06.2015, 17:29:11 »
No, näin minäkin sitä kattelin. Ja olihan se lukitus siinä navan ulkopinnassa oleviin koloihin nivelen ylärungon taittaminen urasta siihen?

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #63 : 01.06.2015, 23:08:30 »
Olen jättänyt pois alapallonivelen lämpökilven, ehkä täällä meillä ei levyt kuumene niin paljoa jos verrataan vaikka Norjaan missä on enemmän mäkiä kuin tasaista. Ja jos grillaa kumin, niin sitten uusi nivel ja kilven kanssa.

zaikka05

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #64 : 06.07.2016, 11:35:39 »
Auto: 2003 406 GW 1,8.

Nyt olisi olkatappi kädessä ja pitäisi vaihtaa alapallo, mut kuinka saan ton osan niin kovin kiinni, että saisi ton nivelen pois ja uuden tilalle? Tarviiko lämpöä ja kuinka paljon?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #65 : 06.07.2016, 12:17:08 »
Vahvalla iskevällä (paineilma)vääntimellä ne kai noita irrottavat.

ratti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #66 : 06.07.2016, 13:08:32 »
Itse laitoin kuumaksi kaasupillillä ja sen jälkeen taltalla lähti helposti.

Jouni

lordhobos

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #67 : 02.09.2016, 17:51:43 »
Remontoidessa oltava kunnolliset laadukkaat työkalut. Eivät jarrusatuloiden, saati olka-akselin/iskunvaimentimen kiinnityspultit jumissa/ruosteessa ole. Pallonivelkin irtoaa vaikkapa lyöntitaltalla ja vasaralla/hiukan lämpöä maltillisesti antamalla, mikäli 'virallista' lujaa nelisakarahylsyä ei ole käytettävissä.

Levyen irroituksessa - kuten itsekin toteat - vasara on väärä työkalu/vasarointi väärä työmenetelmä.

Sama pätee työsylinterin jarrumäntään - ei vasaraa. Puupala jarrumäntää vasten ja vaikkapa siirtoleukapihdeillä mäntä sisään. Kerran tai enintään pari kertaa jarrua maltillisesti painamalla - varoen mäntää pullahtamasta - proseduuri toistaen.

ps. Jousien vaihtoon myöskin - kunnolliset työkalut - niin työhön ei rauhallisesti tehden, mene muutamaa tuntia enempää. Itselläni omatekoiset jousipuristimet, pituudeltaan Peugeoteihin riittävät (esim. 605:n etujousen vapaa pituus luokkaa 600 mm).

Ei pidä muuten alapallonivelen osalta paikkaansa. Pultti lähtee kyllä helposti irti, mutta nivel itsessään ei olka-akselista. Ei riittänyt 2 tonnin hallitunkki ja 5000kg vetävä kuormaliina irroitukseen WD40:n kanssa. Tunkki antoi periksi. Piti rälläköidä irti. Senkään jälkeen ei meinannut se tappi irrota. Ihan uskomattoman tiukassa oli. Olka-akselissa on vieläkin se toinen puoli kiinni. Sekään, kun ei meinaa lähteä millään. Siihenkin olen lyönyt erilaisilla tuurnilla niin lujaa, että alapallonivelen metalli lyömäkohdissa on antanut periksi. On vaan tiukassa. Erittäin tiukassa.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2016, 17:56:42 kirjoittanut lordhobos »

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #68 : 02.09.2016, 23:31:27 »

lordhobos

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #69 : 03.09.2016, 00:16:55 »
Oiskohan tuossa vaan irroitettu pallonivelen kartiotappia tukivarresta tunkin ja liinan avulla. ::) Helpommin se ois irronnut sopivalla työkalulla tai tarkkaan kohdistetuilla vasaran iskuilla. Ja siltikin voi olla tiukassa, jos edellinen asentaja on vetänyt kiinnitysmutterin älyttömän kireälle.

Joku joka sentään ymmärtää. Eikä ollut tosiaan pullotunkki vaan hallitunkki. Liina oli kiinni tukivarren ympärillä ja tontissa koukulla. Mutta, kun ei vaan lähtenyt. Tunkki levisi. Moskalla kokeilin ensin molemmin puolin, ei mitään. Sen jälkeen liinalla ja tunkilla, tunkki paskaksi. Sen jälkeen luovutin ajatuksen siitä, että lähtisi ehjänä ja nätisti. Voisin ottaa kuvan huomenna niin saatte paremman käsityksen. Täytyy hitsailla se pallonivel vielä kiinni ja jotain rautaa siihen, että saa irti olka-akselista.

Tuollainen moponetin työkalu olisi vain paskonut. Kun ei 2 tonnin tunkkikaan kestänyt. Joku raskaankaluston pallonivelen irroittaja olisi voinut hajoamatta.

Pyörännapa lähti vetarista nätisti irti naputtamalla. Se oli suoranainen ihme.

Ja tosiaan melkein 20v vanha kippo kyseessä. Ei siis sellainen hyvin pesty ja pidetty, jossa pohja kiiltää.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #70 : 03.09.2016, 09:18:40 »
Kyllä nuo motonetin työkalut kestää, väitän jopa että et saa rikotuksi jos käytät ohjeen mukaan, ei voi oikeen verrata 2t vetävää voimaa tuollaiseen työkaluun jolla saadaan aikaan puristus sekä isku. Bilteman vastaavalla työkalulla olen alapallonevelen kartioliitoksen avannut mm. 405, 406, 605, 607 ja aina vaan työkalu kestää ja irtoaa muuten helposti tuolla.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #71 : 03.09.2016, 14:25:01 »
Juuri noin tolla kahden moskan tsydeemillä irrottivat isot pojaat kovasti kiinni olleita kartioita oppikloppina ollessa eikä yksikään jäänyt aukeamatta.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #72 : 03.09.2016, 21:34:22 »
Onko kukaan hommannut uutta lämpösuojapeltiä tuolle alapallonivelelle? Ei taida löytyä tarvikeliikkeestä?

Ai sillekin on oma suojakilpensä alunperin? Tänään juuri asentelin paikalleen rosterista vääntämäni kilvet eturenkaiden antureiden ja raidetangon päiden suojaksi. Olisi samalla tietysti voinut vääntää myös alapallonivelelle omansa.

Vedin kiveniskumassalla vielä mustaksi niin ei hyppää silmille. Vanhat olivat ruostuneet pois. Toisen puolen kilpi oli sen verran kasassa että siitä sai mallin.
.
MB E250 cdi

lordhobos

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #73 : 06.09.2016, 02:07:43 »
Noniin paketti taas kasassa ja toimii. Korjaamolla olisi maksanut 200€ eli säästöä tuli 180€, kun laskee rikotun alapallonivelen pois. Tosi kiltisti ja nätisti menivät kasaan. Seuraavaa kertaa ajatellen voisi tietysti hankkia pallonivelen ulosvetimen.

lordhobos

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #74 : 07.09.2016, 19:34:42 »
Tommonen tapaus tällä kertaa..  :o