Kirjoittaja Aihe: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto  (Luettu 76298 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #15 : 18.08.2006, 19:37:57 »
Uusi yläkääntölaakeri maksaa 20-30e/kpl. Että eipä kannata vanhaa rasvata.

Niin uuteen laakeriin voi toki laittaa hiukan lisää rasvaa, jota tehtaan jäljiltä melko niukasti.


mepi

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #16 : 24.08.2006, 20:12:21 »
Ongelma:

Auto: 2000 406 2,0 GW (170 000 km).

Nyt tuntuu siltä, että jompikumpi (todennäköisesti oikea puoli) vetonivel olis menossa sököks. Poksuu /naksahtelee siihen malliin. Onko kellään kokemusta mitä tollasen vaihto töineen automaalla tulis maksamaan? Suojakumit on ehjät , kuinka rajallinen noiden kesto noin yleensä on?

"Poks poks" -ääni kuuluu liikkeellelähdettäessä, eteen tai taaksepäin ja varmimmin jos fillarit on vähän kääntyneenä kumpaansuuntaan tahansa. Sitten kun pääsee ajamaan suoraan ja vauhti lisääntyy, niin en ainakaan kuule mitään ylimääräistä ääntä. Toi paikallaan kääntely tuottaa saman "poks poks" -saundin aina välillä, ei aina. Tuntuis, että alustakin vaikuttaa asiaan (asfaltti , hiekka jne.). Aänen esiintyminen (edellä kuvatussa tilanteessa) on kuitenkin koko ajan pikkuhijlaa lisääntymään päin.

Ratkaisu:

Kävin automaalla laitattamassa wehilen kondikseen. Yläkääntölaakerihan se siellä sitten oli työrajoitteinen. Lasku 440 euroa.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #17 : 26.08.2006, 13:06:24 »
Autosta nokka ylös ja en ole varma, mutta voi joutua ottamaan pohjapanssarin irti. On muutamalla ruuvilla kiinni. Alla kun makoilet, niin varmaan näet sen kannatinlaakerin. Apukuskin puoleinen vetoakselihan on paljon pidempi kuin kuskin puoleinen, joten sitä on kannateltava laakerilla. Laakerin meneminen on kyllä niin hihasta vedetty arvaus, etten oikein itsekään usko siihen  ::)

Samalla kun siellä alla makoilet, niin kannattaa tarkistaa moottorin tuki. Alla ei ole kuin yksi tuki, joten sekin löytynee helposti.

Oletko varma, ettei kääntölaakeri pidä meteliä?! Kuuluuko ääni paikallaan ohjausta kääntäessä? Jos kuuluu, niin kannattaa tarkastaa kääntölaakerin kunto. Se voi hyvinkin noilla kilometreillä olla sökö. Niveliä säästääkseen aja auto vaikka nurmikolle ja pyydä jotakuta kääntelemään rattia edestakaisin laidasta laitaan. Itse kyykistelet renkaan vierellä ja tähyilet jousen yläpäähän. Jousen yläpään pitäisi kääntyä takertelematta, kun ohjausta käännellään. Jos jousen yläpää takertelee, tai ei peräti käänny ollenkaan, on laakeri jumissa -> vaihtoon. Itse vaihdoin jokin aika sitten kääntölaakerin, joten voin neuvoa, jos epäilyttää vaihtaa itse.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #18 : 28.08.2006, 08:55:13 »
Minulla oli samanlainen ääntely kun lähti liikkeelle pyörät vinossa ja sen aiheutti moottorin alatyyny.
Jos paikallaan kääntely aiheuttaa ääntä, kannattaa kokeilla kääntölaakerit, moottorin käydessä toinen kääntelee rattia ja toinen tunnustelee jousen yläpään kiinnikettä, jos tuntuu jurinaa, on kääntölaakerit hajalla. Kannattaa katsoa myös ettei jousi ole poikki.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #19 : 28.08.2006, 10:01:05 »
Kääntölaakereiden kunnon voi tarkastaa niin helposti, että se kannattaa tehdä jokatapauksessa. Auton alla konttimalla pääsee tarkastamaan moottorin alakiinnikkeen ja sen vetarin laakerin, jonka syyllisyyteen en tosin edelleenkään usko.

Vetoniveltenkin kunnosta voi päästä jyvälle kun auton nokka on ilmassa ja pyörittelet rengasta siten, että ohjaus on käännettynä laitaan.

Kannattaa tarkastaa myös moottorin yläkiinnikkeiden kierys. Laita vaihde vapaalle ja ota moottorista kiinni ja riuhdo minkä jaksat. Mulla selvis noin, että apukuskin puoleinen moottorin korvake oli lähes irti. Aiheutti kolahduksia liikkeellelähdössä ja moottorijarrutuksessa.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #20 : 30.08.2006, 01:36:58 »
halpaa kuin saippua  :D
          440 erkkiä


Huh huh...

Vara-osan (PSA 5035.32) eli SKF yläkääntölaakerit 'VKD 35007 T' (em. tuotenumero sisältää 2 kpl laakereita) 406 ja 605 malleihin 'markkinahinta' alle 60 eur. Työn osuudeksi jäisi siis 380 euroa.

Jos taas vaihdettu yläkääntölaakerit ja korinalus/kiinnityskumit 'VKDA 35319 T' (em. tuotenumero 2 kpl laakereita ja korinaluskumeja) niin osien markkinahinta n. 240 euroa -> työn osuudeksi 200 euroa. Mikä edelleen aikas suuri summa  ottaen huomioon ettei työhön tuntia kauempaa 'amatööri/kotitarveasentajakaan' saa aikaa kulumaan.


eppu69

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #21 : 30.08.2006, 02:18:35 »
Kääntölaakeri SKF 23,50 e (Motonet)
Kallistuksenvakaajan koiranluu n. 29 e (AD)
Vaihtotyöt yhteensä n. 36 e (AD, V-M Romppanen, Joensuu)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #22 : 17.09.2006, 22:44:55 »
Laakerit vaihdettu (ei kannata itse ryhtyä, jos ruostuneet pultit ja yli 8 vuotta jämähtäneet pultit). Auto on jälleen ajettavuudeltaan kuin uusi (233 000 km jälkeen) Laakeri ja yläkumi Motonetistä 54,5 euroa per puoli ja asennus  Automaa Vantaalla noin 250 euroa sisältäen koiranluiden vaihdon. Koiranluut 25 euroa per kappale Siilitien autotarvikkeesta. Onpas todella suuri vaikutus ohjaukseen ja alustan toimintaan, uudet ylätuen vaimenninkumit vaikuttavat tärinään ja rengasääniin, tai se vaan tuntuu siltä. Alustasta ei kuulu mitään ylimääräistä, kulkee pehmeästi kuin kissa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #23 : 24.09.2006, 14:55:07 »
Katsastuksessa mainitsivat, että ohjauksen ylätuen laakerit takeltelee. Kävin autoa painelemasta kulmista, ja vain vähän liikkuu tuo iskarin pää. Autolla on 406 HDi sedan, ajettu 300 tkm, vm -01. Tarvitseeko hommata mitään muuta kuin nuo laakerit?

Lainaus
JOUSIJALAN YLÄTUENTA    PEUGEOT 406
McPherson tyyppisen jousijalan tukilaakeri tai tukikumi
406 Etuiskarin ylätukilaakeri. . . . . . . . . . . . . . .  18-1804    23.50
406 Etuiskarin ylätukikumi+laakeri (ei vahv jous/sähkös). . 18-2368    54.50

Mikä tuo ylätukikumin tehtävä on, ja näkeekö sitä että onko se ehjä ennen kuin on purkanut jousituksen. Millainen tuo vaihtohomma on, onko hankala homma?

Tukikumissa oleva metallipinta, johon itse kääntölaakeri vastaa, voi ruostua. Ruosteen kun raaputtaa pois, niin pinta ei ole tasainen ts. laakeri ei tukeudun alustaansa kuten pitäisi. Olen kuullut tapauksista, joissa laakeri on tukeunut huonosti tukikumiin ja ohjaus on takerrellut, vaikka laakeri on uusittu.

Mulla tukikumin ruostuminen oli melko lievää ja vaihdoin pelkän laakerin -> hyvin pelaa.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

everton

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #24 : 24.02.2007, 12:28:21 »
Itse irrottaisin kyllä koko jousitolpan. Irrotuksessa ei ole paljon lisätyötä ja on huomattavasti mukavampaa/helpompaa työskennellä kun tolppa on irrallaan. Tuo jousien puristaminen jousen ollessa paikallaan ei ole niitä kaikkein mukavampia hommia, tilaa ei ole mitenkään liiaksi ja ne jousipuristimet on tosiaan syytä olla hyvät.

Jep myös minä irrottaisin koko tolpan. Äkkiseltään tuntuis hitaammalta/vaikeemmalta putsailla ne jouset aluset, äheltää puristimia paikoilleen (kuvassa näyttää olevan halpikset, kunnonpuristimet massiivisemmat) Työasento, jos ei ole nosturilla, on vittumainen.

hannujuhani

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #25 : 25.02.2007, 12:39:24 »
Tosi hieno ohje Aake! Kuvat puhuvat puolestaan. Vaihdoin itse kääntölaakerit viime kesänä ja ne olivat aivan yhtä huonossa kunnossa kuin kuvassa. Lisäksi laakerien alla olevat levyt olivat pahasti ruostuneet eli suosittelisin hankkimaan samalla ne, kun laakeritkin. Itse jouduin kasaamaan ruostuneet, kun uusia ei ollut. En huomannut remontilla olleen mitään vaikutusta ohjaukseen ajossa, vaikka kummatkin laakerit olivat jumissa. Pyörät kyllä kääntyivät remontin jälkeen käsin helpommin.

Minäkin irrotin joustintuen autosta ja vaihdoin laakerin joustintuen ollessa viilapenkissä. Muistaakseni tässäkin remontissa joutui kohtamaan autonvalmistajan jäynän tee-se-itse miestä kohtaan. Eiköhän koiranluun pultin kuusiokolo ollut joku 7 mm tai kuitenkin sellainen, jota ei standardisarjoissa ole. Lisäksi iskarin yläpään kuusiokolo tai mutteri oli jotain ihme kokoa.

Koiranluiden irrotuksen kanssa jouduin aika lailla taistelemaan kuin myös nitkuttelemaan joustintukia irti jalastaan. Suosittelen homman tekoa nosturilla ja kaveri apuun!

Bad_Taste

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #26 : 02.08.2007, 16:53:09 »
Ei ole vielä niihin tarvinnut kajota, olen kyllä vähin seurannu niitäkin, aikaisempien keskustelujen pohjilta. Nyt olen autollani ajanut n.150th. Koko autolla ajettu lähes 415th.

406gw ´01/165tkm ja oikeapuolen kääntölaakeri oli valmis. Paukahteli aika kovaa, vaihtamalla uuteen alkoi pelittää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #27 : 02.08.2007, 20:48:03 »
Onko vanhakorisessa kestävemmät kääntölaakerit ku faceliftissä. Mulla tosin oli 332tkm ajettu facelift 406 hdi, mutta ei siinä tuota vikaa ollut.

Mulla on vaihdettu laakerit alle 100 tkm, ei niissä ollut mitään muuta vikaa kun että ne oli ihan täyteen santaa. Velipojan 307:aan on vaihdettu myön ne laakerit hiukka päälle 120 tkm. Laakereissa on selkeä ongelma, niiden tiivistys on suoraan sanottuna hiukan ala-arvoinen. Olen pidellyt ko laakeria jopa käsissäni mutta ei tullut otettua kuvaa, Rahina laakeria pyörittäessä oli ihan sanoin kuvaamaton.

Lapsellisen oloisiahan nuo laakerit ovat. Saisivat laittaa kunnolliset rullalaakerit sinne, noita kutsuisin lähinnä neulalaakereiksi. Lisäksi vielä rasvanipat yläpuolelle, niin olisi vuosikausia idioottivarma toiminnaltaan. Hintakysymyshän tuo varmasti on, muutaman kympin kalliimpi kuin nykyinen toteutus.

Hinnasta en osaa sanoa, mulle vaihdettiin laakerit tässä kesällä, mutta en maksanut itse osia. Työ kirpaisi 180 Euron verran. Toteutus on tosiaan naurettava tiivistyksen osalta, vaikkakin tiivistys on parantunut paljon vuodesta 1989. Sen aikaisissa härveleissä ei ollut mitään tiivisteitä, pelkät raudat vastakkain ja kuulat välissä.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2008, 09:05:28 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #28 : 03.08.2007, 00:35:01 »
Lapsellisen oloisiahan nuo laakerit ovat. Saisivat laittaa kunnolliset rullalaakerit sinne, noita kutsuisin lähinnä neulalaakereiksi. Lisäksi vielä rasvanipat yläpuolelle, niin olisi vuosikausia idioottivarma toiminnaltaan. Hintakysymyshän tuo varmasti on, muutaman kympin kalliimpi kuin nykyinen toteutus.

No, rullalaakerihan se teknisesti ottaen onkin, tosin melko kevytrakenteinen peltikuorinen kun on. Uusimisen yhteydessä kun kuulatilan täyttää hydraamattomalla rasvalla (valkoisella vaseliinilla, Krytoxilla tmv.) niin pelaa. Pintapainekin 'per kuula' tuossa isohalkaisijaisessa pienempi kuin perinteisissä (joskus muinoin käytetyissä) 'rulla- tai kuulalaakeri yläpäissä'. Mikään yläkääntölaakeri konstruktio ei ole ikuinen jos sinne vettä ja/tai likaa pääsee.

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #29 : 08.08.2007, 11:30:16 »
Olen tapellut autoni rutisevan etupään kanssa ja vastoin ennakko-odotuksia näyttäisi siltä, että ongelma johtuu sittenkin joustintukien ylälaakereista. Vaikka olen ne vaihtanut ja putsannut oheiskomponentit, eivät jouset kuitenkaan täysin seuraa pyörien asentoa eli laakeri jumittaa ja jousi kääntyy nytkähdellen >:( Koe on tehty etupyörät ilmassa.

Kumiosa näyttää hyvältä. Ei siinä ole edes jousesta irronnutta ruostetta kuten kuvan kumiosassa, jousien maali kun on virheetön. Eikä siinä laakeria vastaan tulevassa pinnassakaan ollut valittamista mielestäni. Pois ottamani laakeritkin takertelivat vain hieman sormin käännettäessä.

Nyt on laakereita rassattu ja diagnosointi edennyt. Ei tunnu enää rutisevan muuten kuin, että kello 2 kohdalla ratissa naksahtaa käännettäessä sitä auton ollessa paikallaan. Ei oikein vaikuttaisi enää laakeriasialta. Ehdotuksia?