Kirjoittaja Aihe: 406 - Automaattivaihteiston näytön valaistus  (Luettu 3149 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AM

  • Vieras
406 - Automaattivaihteiston näytön valaistus
« : 10.12.2004, 00:48:12 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Automaattivaihteiston näytön valaistus


Auto: 2003 406 2,0 HDi (automaatti).

Mites pääsee käsiksi vaihdevalitsimen lamppuihin. Kaksi niitä näyttää sielä olevan. Sen verran olen kurkannut keskikonsoliin. Autossa vielä takuuta jäljellä, mutta ei varmaan koske rikkinäisiä polttimoita.

Hakusanat: automaattivaihteisto, polttimo, valo, vaihto, valitsin

Leo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 38
  • 508 1.6 THP Aut. ´12 / 3008 1.6 HYbrid4 '21
Vs: 406 - Automaattivaihteiston näytön valaistus
« Vastaus #1 : 11.12.2004, 18:51:06 »
Vaihdoin lampun itse 2 litraiseen 406:een automaattina, joka oli vuosimallia 2000. Minullakin oli tuolloin takuunalainen auto, mutta arvelin onnistuvani hommasta itse ja tiesin paikkakuntani merkkikorjaamon taidot.

Lamput ovat ihan tavallisia 12 V 1,2 W, joita hommasin huoltoasemalta. Liikkeelle pääset nostamalla keskikonsolin pintalevyä ylöspäin. Sormet siis tuhkakupin sisälle ja varovasti ylöspäin. Älä ota luistoneston kytkimiä irti. Hdi automaatissa taitaa olla myös kytkin 1-vaihteelle. Keltainen lampputeline (2 kpl lamppuja) on kiinni kahdella pienellä ristipääruuvilla, joista toisen avaamisen ei tahdo löytyä vakiotyökalua (tilanpuute). Suurin vaikeus olikin loihtia työkalu toisen ristipääruuvin avaamiseen.

Leo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 38
  • 508 1.6 THP Aut. ´12 / 3008 1.6 HYbrid4 '21
Vs: 406 - Automaattivaihteiston näytön valaistus
« Vastaus #2 : 17.12.2004, 22:52:59 »
Lainaus käyttäjältä: maticci
Mulla on ollut samoja oireita ajoittain. Ensin sammu tuhkakupin puoleinen valo ja muutamaan päivää myöhemmin toinen.
Avasin tuon kannen ja räpläsin johtoja. Kuinka ollakaan valot syttyi palamaan. Nyt saman ilmiön saa aikasiksi, kun kopauttaa vaihteenvalitsinta kevyesti polven suuntaan. Oisko lamput löysällä ja tärinästä saa niille kontaktin?

Milllä ihmeellä ne ristipää ruuvit saa auki, tila on niin ahdas?

Lamput ovat kyllä lasikantaisia ja melkoisen hyvin kiinni itse lampputelineessä. "Työkalun" tein seuraavasti: työkalu/hylsysarjasta 1 kpl vaihdettava ristipää, jonka pituus n. 1,5 cm. Sitten pieni jakoavain ja kiristys mahdollisimman tiukkaan kuusikulmaisen ristipään ympärille...muodostuu työkalu, jossa on 90 asteen kulma eli vääntötilaa on vain sivusuunnassa. Tällä viritelmällä sain molemmat ristipääruuvit auki, minkä jälkeen keltainen lampputeline lähtikin irti. Varovaisuus on tietty paikallaan muoviosien suhteen eli järjen loppumista ei kannata korvata voimalla.