Kirjoittaja Aihe: 406 - Epätasainen tyhjäkäynti kylmänä (hehkutus ei toimi) (HDi)  (Luettu 3098 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

anssitt

  • Vieras
Ongelma:

Auto on 66kw vm 2000 ajettu n. 177tkm. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kierrokset vaeltaa välillä reippaastikin muutaman sekunnin ennen kuin löytyy "se oikea". Roikassa ja/tai suojakelillä ongelma on pahempi kuin ilman roikkaa kunnon pakkasella (esim. -7). Käyntiin lähtee aina heti ja käy tasaisesti kun lämpiää. Vikavaloja ei ole ja muutenkin tehot ja veto on kylmänäkin tallella.

Tämä ei liittyne vikaan, mutta pari viikkoo sitten miinus 11 asteessa roikka-käynnistyksen jälkeen mittari näytti että kone keittää ja puhallin puhalsi II-nopeudella. Anturi alko toimia kun kone lämpes oikeesti ja käynnistin uudestaan. Lämpötila-anturin liitokset putsattiin myöhemmin. Ei ole toistunut.

Olisko nyt niin, että ilmanputsari ja/tai ilmamääräanturi tms. on täynnä vettä/jäätä/suolaa, kuten jossain viestissä oli. En oo kattonu. Onnistunee amatööriltäkin, vai? Vaiko joku ventiili. No 180tkm huolto on kohta.

Ratkaisu:

Pari hehkua oli pimeenä sekä hehkurele (!). Eli perhanan hyvin on lähtenyt käyntiin, vaikka ei oo ollu hehkuja ollenkaan. No, vika on korjattu ja nyt käy tasaisesti.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
HDi:n pitäisi kuulemma lähteä käyntii ilman hehkuja noin -10 asteen pintaan ihan hyvin. Se on aika ilmiselvää kun katselee hehku systeemin speksejä, vasta -10 asteen tuntumassa alkaa hehkutus olla sekunteja, sitä ennen mennään tuollaisella ½ sekunnin hehkulla = ei ehdi paljoa lämmittää. HDissä tärkeämpi osuus on jälkihehkulla joka tasaa käyntiä viileänä.

Kuulemma -20 on raja josta auto ei sitten enää käynnisty lainkaan jos hehkutus ei toimi, tämän huhun paikkaansa pitävyydestä ei ole sitten mitään tietoa.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2008, 21:02:22 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.