Kirjoittaja Aihe: 406 - Kierroslukumittarin korjaaminen  (Luettu 2578 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
406 - Kierroslukumittarin korjaaminen
« : 12.08.2004, 08:02:23 »
Omassa 406:ssa kierroslukumittari jämähti välillä 2000:een. Mittaristoa kopauttamalla neula heräsi näyttämään oikein.

Reilu viikko sitten korjasin kierroslukumittarin. Mittariston kun otat irti (lähtee todella helposti) niin huomaat piirilevyyn tinatut nopeus-, kierrosluku- ja polttoainemittarin liittimet. Liittimet on siis piirilevyyn tinatut ja niissä on muita "jämäkämmät" tinaukset (helppo tunnistaa). Tinaus ilmeisestii "rapistuu" ajan myötä, jolloin siihen tulee mikroskooppisia katkoksia. Juuri noiden liittimen tinauksiin katkokset tulevat luultavasti siitä syystä, että liitin painaa paljon enemmän kuin esim. ne pintaliitoskomponentit. (Vastaavastihan esim. television kaukosäätimessä sen suhteellisen painavan kondensaattorin tinaukset usein pettää, kun kaukosäädin pätkii ja toimii taas, kun kopauttaa.)

En edes uutta tinaa laittanut liitokseen, lämmitin vain entisen. Ennen kierroslukumittari jämähti useita kertoja päivässä ja nyt on toiminut reilun viikon moitteettomasti. Tokihan niissä muitakin vikoja voi olla...
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83