Kirjoittaja Aihe: 407 - Ongelmat turbon ohjauksessa (HDi) (turbon ohjauksen magneettiventtiili)  (Luettu 2875 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Ongelma:

Auto: 2007 407 SW 2,0 HDi 136 FAP (AM6-automaattivaihteisto, RHR, 272 000 km).

Autossa on seuraavanlaisia oireita, jotka liittyvät turboahtimeen ja polttoaineen syöttöön. Kylmänä voimakkaammin kiihdyttäessä auto alkaa nykimään ja moottorin vikavalo syttyy. Tämän jälkeen moottori menee limp-tilaan, ja tehot ovat täysin poissa.

Vikakoodit:

P0238 - Boost pressure sensor shorted to positive" Eli turbo ilmeisesti ahtaa likaa. Kierroksella 2900rpm painetta 10mbar ja pyyntinä 9mbar.
P1198 - Fuel pressure regulator" - Polttoaineen paine liian matala. Ohjelma näytti paineeksi 212bars kierroksella 3900rpm.

Tämän jälkeen puhdistin imusarjan ja imukanavat, jotka olivat lähestulkoon tukossa karstasta. Seuraavaksi polttoainesuodatin ja ilmansuodatin uusiksi, koodin nollaus ja koeajo. Nyt ei syttynyt moottorin vikavaloa enään, eikä auto nykinyt, ainoa oire oli tehon puute.

Muistissa vikakoodi:

P0299 - Turbon paine liian alhainen. Kierroksella 2800rpm painetta 4mbar ja pyyntinä 9mbar
P2562 - Turbo position repeat signal position of the valve too open relative to the setting

Tutkailin tietokoneella tuon asentoanturin asentoa, auto sammuksissa ja virta päällä, näyttää asennoksi 10% mikä on oikein, muutenkin anturi seuraa tuon turbon venttiilin liikettä oikein. Alipaineletkuja on tutkaltu on mielestäni todettu pitäviksi. Nyt pitäisi keksiä kuinka tarkastaa tämä turbon venttiili, mikä on jakopääkotelon takana. Entäpä 2 punertavaa venttiiliä ilmastointikompuran edessä?

Ratkaisu:

Alipainejärjestelmä tutkittu toiseen kertaa huolellisesti, varsinkin y-haara tarkastettu. Ei vuotoja missään. Ahtimen liikerata ok eikä takertele.

Turbon ohjauksen magneettiventtiili, tämä joka sijaitsee jakopään ja tulipellin välissä. Osa pöydälle ja liittimiin suoraan 12 volttia, ei naksahda. Osa purkuun, venttiilin kara ruosteessa, seuraavaksi puhdistus ja kasaan. Auto toimii normaalisti ja ahtoja löytyy.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6