Kirjoittaja Aihe: 407 - Takapyörän laakerin vaihto  (Luettu 30509 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #30 : 12.02.2015, 00:20:40 »
Laakerinvaihto onnistui parissa tunnissa Kaizun aiempaa ohjetta seuraten/mukaillen, osia putsaillen ja valokuvia samalla otellen:

- Rengas irti.
- Suojakuppi napamutterin päältä irti (esim terävällä ruuvarilla ympäriinsä pikkuhiljaa naputellen, jos haluat sen säästää)
- Napamutterin "kierteen lommo" pois (vasaralla+meisselillä sivuttain lyöden) ja napamutteri löysää (käsijarru päällä).
- Jarrusatula ja jarrupalat irti  (muista löysätä kässäri). Minulla pienijarruisessa 13 ja 15 millin kiintolenkit. Irrotin jarruletkun kiinnikkeestään niin sai siirrettyä paremmin sivuun.
- Jarrulevy irti, on parilla TX30 ruuvilla kiinni.
- Napamutteri irti jos ei jo ole. Lähin löytyi 41mm hylsy. Kiinnitys on 3/4 tuumaa, joten 1/2 tuuman sarjaan vaati sovitteen. Käytin momenttiavainta (pitkä varsi) avaamiseen.
- Ulosvetäjällä (150mm) napa irti, lähtee laakerin ulko-osa. Itse vedin laipasta.
- Laakerin sisäosat jäivät akseliin. KUVAT 02 ja 03 => Dremelillä tein reilut kolot pienemmän ulosvetäjän (75mm) koukuille. KUVA 06.
- Laakerin sisäosa pienellä ulosvetäjällä irti. Omalla kohdalla epäilytti hetken josko ulosvetäjä antaa periksi ensin.

- Uusi napa paikalleen. Laitoin 41mm hylsyn laakeria vasten ja naputtelin kumivasaralla ympäriinsä, katsoen että laakeri on suorassa. Alun jälkeen joutui lyömään kovemmalla voimalla.
- "Naputtelemalla" niin kauan että kierre näkyy reilusti.
- Napamutteri kiinni. Edellä mainittu momentiksi 250Nm. Oma momenttiavain loppui 210Mn. Säädin täysille ja naksun jälkeen kiristin pienen nytkähdyksen (tai oikeastaan kaksi).
- Lyö "lommo" napamutteriin.
- Suojakuppi paikalleen.
- Jarrulevy paikalleen ruuveineen.
- Jarrusatula ja palat kiinni. Muista jarruletku kiinnikkeeseensä.
- Rengas kiinni.

Isomman ulosvetäjän kanssa oli sellainen ongelma että ei heti löytynyt sopivan pientä kestävää metallipalaa ulosvetäjän ruuvin ja akselin keskireiän väliin. Pitää sopia noin 50mm ympyrän sisälle (navan aukko). Lopulta käytin noin 17-20 mm hylsyä väärinpäin. Ulosvetäjän ruuvi ei mennyt sen läpi ja hylsyn kannassa oli tarpeeksi pinta-alaa akselin päätä vasten. Kunnon sopiva metallikiekko tms olisi varmaankin parempi.
EDIT: Itse asiassa, oisko tuon ulosvetäjän keskiruuvin vaan voinut ruuvata akselin sisään, näkyyhän siellä olevan siellä pohjakin jossain kohtaa...?

Kasausvaiheessa mokailin suojakupin kanssa. Ekalla kerralla ei meinannut mennä paikalleen, ja reunaa varoessani naputtelin kumivasaralla myös keskiosasta. Virhe! Kun olin saanut paikalleen, muistin että jäi lyömättä keskimutterin "lommo", joten suojakuppi irti. "Lommon" jälkeen suojakuppi takaisin paikalleen. Pyöritin napaa ja kuului aika ajoin laahaavaa ääntä. Ilmeni että kun olin hakkaillut suojakuppia kumivasaralla, keskiosa oli painunut sen verran lommolle että paikkapaikoin otti kiinni akselin päähän. Siispä uudelleen kuppi irti ja oikomista.

Muuten aika selkeä ja odotusten mukainen jobi.

Kuvassa 03 näkyy ABS anturi, siinä tyrkyllä. Kuvassa 04 uusi laakeri, ruskea osa on ABS anturin kehä. Laakerin mukana tuli napamutteri ja rasvakuppi/pölykansi. Mittasin samalla jarrulevyn paksuuden, 10,2 mm.

TEMP_ARKISTOON
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Zoorni

  • Vieras
Vs: 407 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #31 : 02.03.2015, 07:42:39 »
Sama laakeri ja samankaltainen homma on myös 508:ssa tuo laakerin vaihto. Tilasin Saksasta ja maksoi 52 e/kpl + postimaksu. Otin samalla molemmille puolille. Itselläni oli vain sellainen sekundaulosvetäjä, jota puristin irtonaisella viilapenkillä. Sytkällä hieman annoin lämpöä ja lähti irti. Tämä siis koski akselille jäänyttä sisäkehää. Laakerin kesto oli 150 000 km ja nyt meni toiselta puolelta. Jos siihen vaihtaisi peltivanteen, niin ohjaamoon tuleva melu häviää lähes kokonaan (hätäapu).

Itse huomasin sellaisen asian, ettei äänestä voinut päätellä, että kummalla puolella viallinen laakeri on. Jos ääni vaimenee, kun kurvaa vasemmalle, niin kuljettajan puoleinen laakeri on sökö (kurvatessa laakerin kuormitus pienenee siltä puolelta).

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #32 : 03.03.2015, 20:35:36 »
Tässä vielä kuva poistetusta laakerista.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 407 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #33 : 04.03.2015, 08:23:07 »
Sen sisäkehän saa pois tavallisella ulosvetäjällä kun lyö taltalla (lyöntimeisselillä) raon sinne kilven ja laakerikehän väliin.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #34 : 04.03.2015, 14:40:27 »
Onko vaaraa että samalla muokataan metallia. Laakerin jämästä ei ole niin väliä, mutta napaan ei kai kannattaisi ainakaan kohoumia saada aikaan? Ne voi toki työstää pois jos sellaisia tulee. Onhan tuo kolojen dremelöinti laakerin jämiin aika hidasta ja työlästä.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 407 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #35 : 04.03.2015, 16:05:06 »
Ei siihen mitään koloja syntynyt eikä siinä takana sitäpaitsi ole mitaan laakeripintaa jos joku naarmu tulee se ei mitenkään haittaa

DonGuano

  • Vieras
Vs: 407 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #36 : 08.03.2015, 21:07:31 »
Itse tein Dremelillä niin syvän viillon jämälaakeriin kuin uskalsin (kunhan ei akseliin asti) ja löin isolla talttapäällä halki, helppo ja nopea tapa...

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #37 : 09.01.2016, 17:57:54 »
Liitteissä kuva laakerin loppuosan irroituksesta ulosvetäjällä. Vähän huteraa oli, mutta irtosi lopulta helpon tuntuisesti kun huolehti ettei vetäjä päässyt kääntymään sivulle. Ulosvetäjän ja akselin välissä muistaakseni 1/2" naaras - 3/8" uros hylsynsovitin, tai jotain vastaavaa. Ulosvetäjä jokin Motonetin halpismalli, voin tarvittaessa katsoa tarkemman koon. Laakeri oli ehjä ja alkuperäinen noin 270'000 km ajettu, mutta halusin vaihtaa varmuuden vuoksi ennen talven korjauskelejä.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2016, 18:01:30 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #38 : 19.06.2022, 11:34:30 »
Lisäyksenä että ainakin 508:ssa onnistuu helposti muiden kertomalla tavalla laakerin sisäosan poisto ilman dremelöintiä, jonkinmoista talttaa vaan naputtaa väliin niin loppuholkki lähtee liukumaan pois. Loppuun kahta puolen ruuvareilla tms ja loppu oli mun vermeillä helpointa pienellä ulosvetäjällä kuten yllä kuvassa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 407 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #39 : 19.06.2022, 14:53:48 »
Ulosvetäjän ja akselin välissä muistaakseni 1/2" naaras - 3/8" uros hylsynsovitin, tai jotain vastaavaa.

Voisiko ulosvetäjän ja akselin väliin laittaa vaan lattaraudan pätkän? Ja voihan lattaan porata pienen kuopan jotta kärki ei lähde vaeltelemaan.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #40 : 19.06.2022, 16:53:28 »
Voi varmaan. Yksinään vain sai paremmin pysymään kun oli jotain missä on tappi joka menee akselin sisään. Voomeksi laitoin sopivan hylsyn johon laitoin 1/2” sovittimen ruuvinvääntäjää varten (6mm kuusikulmio). Tuon kuusikulmion kun työnsi akselin sisään se pysyi kohtuu hyvin paikallaan kun viritteli ulosvetäjää.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 407 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #41 : 19.06.2022, 21:26:54 »
Siinä sitten tuhottiin ulosvetäjästä kierteet tapin päästä kun se hylsyn sisään survottiin. Olisi se pysynyt paikoillaan varmaan ilman hylsyäkin kuten tarkoitus on
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #42 : 19.06.2022, 22:32:12 »
Ainakin periaatteessa olet oikeassa, eli voi olla että noin kävi, mut sen verran oli löysässä se laakerin sisäosa et ei pahasti käynyt, etenkin kun siellä hylsyn pohjalla oli pyöreä reikä joka oli pienempi kuin ulosvetäjän tapin pää. Ja kyseessä oli parin kympin ulosvetäjä jota tuunataan tarpeen mukaan muutenkin. Eikä sitä kierretappia tarvi yleensä niin lyhyeksi ruuvata että pään kierteellä olisi niin väliä. Mut siinä suhteessa esim se karasovitin tai lattarauta on parempi.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #43 : 06.05.2023, 08:16:14 »
On hienoa huomata vperan kirjoittama työohje, nyt kun sitä tarvitsee. Kiitokset ja vinkiksi muille, kun tuhraatte autojenne kanssa, niin vastaavaa ohjetta tänne (työkalut, momentit ja valokuviakin). Autodocin ohjevideo on vitsi, sisäkoolinki putoaa itsestään https://www.youtube.com/watch?v=Y880KHByZ0g

Takana orastava jollotus ja nyt kaveri konttiin kuulostelee kummalta puolelta kuuluukaan ;). Takuuna on vaihdettu kolme laakeria alle 75 tkm, olkoonsa tuo vaihdettava se 253 tkm ajettu...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JS

  • Vieras
Vs: 407 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #44 : 06.05.2023, 10:51:28 »
Mulla on kaks uutta 407:n takapyörän laakeria myytävänä ja kaupanpäälle 2 litraa Mobil ATF 3309 öljyä sekä purkinpohja fluide DA tehostimen nestettä. Nuo laakerit käy myös ainakin joihinkin 607 malleihin. Motonetistä voi tuolla vara-osanumerolla katsoa tarkemmin. 60€ oisin noista vailla.