Eipä ole tähänkään ehtinyt syventyä ennenkuin tänään. Istuttu on nyt autossa ainakin pari tuntia testerin kanssa koodaamassa avaimia. Avainten koodaus on nyt hallussa ja kuusi vuotta kadoksissa ollut koodikorttikin löytyi, mutta kauko-ohjainta en saa koodattua.
Minulla on alkuperäinen avaimen piirilevy (joka siis syö pariston parissa viikossa), seuraavilla merkinnöillä:
73373067D
CML 0805
CR2016
ja "uusi" piirilevy seuraavilla merkinnöillä:
73373067D
KCE F2
2205
CR2016
Paristo on molemmissa uusi, joten siinä ei pitäisi olla mitään ongelmaa, mutta lähettimen opetaminen ei onnistu niillä ohjeilla, jotka PP2000 antaa:
1) Switch off the ignition
2) wait one minute without pressing the buttons of any remote control.
3) insert a key in the steering lock, turn it to ignition positive (IGN+)
4) within the ten seconds press the locking button for 10 seconds.
5) switch off the ignition and take out the key.
6) repeat the procedure with the other keys from point No 3, otherwise move on to point No 7
7) wait 30 seconds, the remote controls are active
this procedure can be used at any time and without using diagnostic equipment
PP2000:sen ohjeista (F6) löytyy seuraavanlainen teksti:
Type of high frequency remote control transmitter
Warning between September 2005 and the end of 2006, a new type of high frequency
remote control is gradually introduced in production on the 206 (date different depending
on the site and country of production ). this new remote control is not compatible with
the old ones. there is no visual or other means of differentiating between the two types of
remote control.
for vehicles which have a build code between 10524 and 11010, configure to "New type
of transmitter (with or without fog lamp)" and check the operation of the remote
control(s) if the remote control(s) does(do) not operate, configure to
"Old type of transmitter (with or without fog lamp)".
Malaysia : all of the vehicles are fitted with the new type of transmitter .
Auton build code (DAM?) on 10402 ja oletusasetus on "previous type of transmitter with fog lamps", eikä mitään "old type" -vaihtoehtoa BSI:n asetuksissa edes tunneta, mutta oletetaan että "old" ja "previous" tarkoittavat samaa, kun samasta PP2000:sta on kyse. Vanha kaukosäädin toimii tuolla oletuksella, uusi ei millään neljästä tarjolla olevasta vaihtoehdosta. Tuli nimittäin mieleen, että jos tuo uusi lähettimen piirilevy on tuollainen uuden tyyppinen kun sen valmistusviikko näyttäisi olevan 22/2005 ja alkuperäisen 08/2005. Tuo auto on luovutettu meille viikon 22 maanantaina 2005, joten siinä välissähän on asiat voineet muuttua. Valitettavasti minulla ei ole tiedossa sen auton "build code", jonka avaimesta tuo piirilevy on otettu. Jos avaimen lähetin on uudempaa tyyppiä, niin osaako tämä auto sitä kuunnella. Sitä kyllä ihmettelen, että onko tuo koodi 73373067D muka sama kahdessa eri tyyppisessä lähettimessä, kun muutenkin tuosta samasta löytyy ainakin versiot 73373067, 73373067B ja 73373067C tuon D:n lisäksi.
Tämä on nyt tällaista arpomista, mutta nyt löysin ainakin yhden esimerkin miten tutkia lähettääkö tuo uusi piirilevy mitään minkä tuo auto tunnistaisi. Pitää jatkaa sen ihmettelyä, jos vaikka saisi tuon lopulta toimimaankin.
Kiinnostaisi myös tietää mitä nuo "CML" ja "KCE F2" tarkoittavat piirilevyissä.
Lisäys:Lukemalla näköjään viisastuu. Nyt vaikuttaisi siltä, että tuon kaukosäätimen lähettimen piirilevyn voi koodata vain yhteen autoon ja ensimmäisen koodauksen yhteydessä myös kaukosäätimeen kirjoittuu jotain mikä liittää sen ikuisesti tuohon samaan BSI:hin. Jos tuo todellakin näin on, niin turha hankinta oli tämä "uudempi" piirilevy, vaikka ei montaa euroa maksanutkaan. Hieno rahastusautomaatti tässäkin keksitty.