Kirjoittaja Aihe: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen nopeudet  (Luettu 1647 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rizhto

  • Vieras
206 - Jäähdyttimen puhaltimen nopeudet
« : 12.06.2019, 21:41:07 »
Auto: 2003 206 1,4 (8-ventt.).

Terve

Tästä aiheesta on tälläkin palstalla useitakin keskusteluja, mutta ihan sitä hakemaani ei löydy. Auto on 206 1.4 (8v) vm. 2003. Korjasin talvella flektin releiden johdotukset ja liittimet. Ennen remonttia flekti ei pyörinyt ollenkaan, eikä ihme, sillä n. 2cm johtoa oli hävinnyt kuoren sisältä. Samoin liittimet ja releiden nastat olivat melko karseassa kunnossa. Nyt kesän tultua pääsee paremmin testaamaan lämpöjä. Tällä hetkellä matka-ajossa moottorin lämmöt pysyvät mittarin mukaan noin 80 asteen tienoilla tasaisesti. Hitaassa vauhdissa ja etenkin paikallaan tyhjäkäynnillä, esim. liikennevaloissa, lämmöt alkavat kuitenkin nousta ja mittarin neula nousee noin 100 asteeseen, jolloin flektin hitaampi nopeus alkaa toimia. Lämmönnousu näyttäisi pysähtyvän siihen, mutta lämmöt eivät laske. Flekti myös pysähtyy kohtuu nopeasti, eli se ei yritäkkään laskea lämpöjä alle 90 asteen. Flekti ei ole ole kertaakaan käynyt kovemmalla nopeudella. Millä keinoin voisi varmistaa flektin ohjauksen toimivuuden ja missä lämpötiloissa eri nopeuksien tulisi kytkeytyä? Vähän huolettaa, jos ja kun lämmöt nousevat yli 90 asteen. Auton moottori oli aiemmin toisessa korissa ja siinä lämmöt eivät ikinä nousseen yli 90 asteen. Hyvä jos 80 yli meni. Autossa on ilmastointi, mutta siitä näyttää henki kadonneen, eli kompura ei kytkeydy. Sillä ei siis voi testata kytkeytyykö nopea vaihde kun ilmastointi kytketään.

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen nopeudet
« Vastaus #1 : 13.06.2019, 21:12:20 »
PP2000 on näppärä jos löytyy. Siitä löytyy oma testi jäähdyttimen puhaltimelle. Pojan työautosta juuri testattiin ja releet naksahtivat, mutta puhallin ei toiminut kummallakaan nopeudella.
Sulake on autossasi kunnossa kun hitaampi nopeus toimii.
Toinen releistä kytkee puhaltimelle sähköä vastuksen kautta ja toinen suoraan.
Releiden ohjauksia voi mitata tai jos tähän ei ole mahdollisuutta niin kytkeä akulta sähkö releiden ohjaukseen vuorollaan ja todeta toimiiko.
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

Rizhto

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen nopeudet
« Vastaus #2 : 14.06.2019, 09:53:39 »
Voishan tuota suorasyöttöä testata. Muttaolikos nämä ranskalaiset sähköt kytkeviä vai maadoittavia? Eli ohjataanko releille tulevaa virtaa kytkimellä vai onko releelle suora syöttö ja kytkentää ohjataan katkomalla maadoitusta? Ainakin Lambdojen esilämmitys toimi jälkimmäisellä periaatteella.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen nopeudet
« Vastaus #3 : 17.06.2019, 16:54:55 »
Lauantaina olin meidän 206:sella (1,4 2004) liikenteessä. Ilmastointi päällä testasin lämpömittarin käytöstä paikoillaan. Mittari nousi nopeasti n. 98c ja sitten se laski takaisin 90 asteeseen ja pysytteli siellä, eikä enää yrittänyt nousta. Mitään kovaa puhinaa en flektin suunnalta ole koskaan kuullut, vain hiljaista tuuletusta.

407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Rizhto

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen nopeudet
« Vastaus #4 : 18.06.2019, 14:01:21 »
Voihan näissä olla toleranssieroja mitterissakin. Muuten en keksi miten sama moottori samoilla antureilla käy mittarin mukaan 5-10 astetta lämpimämpänä toisessa korissa, kun kerran flekti toimii. Toki ero voi johtua myös flektin ohjainboxista.

Ja vastaan itse omaan kysymykseeni. Ilmastoinnillisessa kaksinopeuksisella flektillä varustetussa bensamallissa. flektin ohjaus näyttäisi kytkentäkaavion perusteella toimivan maadoitusta ohjaamalla, eli siis perusranskalaisittain.

Rizhto

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdyttimen puhaltimen nopeudet
« Vastaus #5 : 18.06.2019, 16:04:59 »
Eikun komento takas. Meni piuhat ristiin omassakin päässä. Siis yksinopeuksisessa flektissä on suora virta moottorille ja termostaatti katkoo maadoitusta. Ilmastoinnillisessa kaksinopeuksisessa releet katkovat virransyöttöä moottorille. Näin päin se siis on.