Auto: 2003 206 1,4 (8-ventt.).
Terve
Tästä aiheesta on tälläkin palstalla useitakin keskusteluja, mutta ihan sitä hakemaani ei löydy. Auto on 206 1.4 (8v) vm. 2003. Korjasin talvella flektin releiden johdotukset ja liittimet. Ennen remonttia flekti ei pyörinyt ollenkaan, eikä ihme, sillä n. 2cm johtoa oli hävinnyt kuoren sisältä. Samoin liittimet ja releiden nastat olivat melko karseassa kunnossa. Nyt kesän tultua pääsee paremmin testaamaan lämpöjä. Tällä hetkellä matka-ajossa moottorin lämmöt pysyvät mittarin mukaan noin 80 asteen tienoilla tasaisesti. Hitaassa vauhdissa ja etenkin paikallaan tyhjäkäynnillä, esim. liikennevaloissa, lämmöt alkavat kuitenkin nousta ja mittarin neula nousee noin 100 asteeseen, jolloin flektin hitaampi nopeus alkaa toimia. Lämmönnousu näyttäisi pysähtyvän siihen, mutta lämmöt eivät laske. Flekti myös pysähtyy kohtuu nopeasti, eli se ei yritäkkään laskea lämpöjä alle 90 asteen. Flekti ei ole ole kertaakaan käynyt kovemmalla nopeudella. Millä keinoin voisi varmistaa flektin ohjauksen toimivuuden ja missä lämpötiloissa eri nopeuksien tulisi kytkeytyä? Vähän huolettaa, jos ja kun lämmöt nousevat yli 90 asteen. Auton moottori oli aiemmin toisessa korissa ja siinä lämmöt eivät ikinä nousseen yli 90 asteen. Hyvä jos 80 yli meni. Autossa on ilmastointi, mutta siitä näyttää henki kadonneen, eli kompura ei kytkeydy. Sillä ei siis voi testata kytkeytyykö nopea vaihde kun ilmastointi kytketään.