Kirjoittaja Aihe: 406 - Takasumuvalo ei toimi (vetokoukun pistorasia)  (Luettu 20302 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aritoivo

  • Vieras
Tuli tarvetta laittaa uusia polttimoita ja samalla tuli kaikki valot sitten tarkastettua. Takasumuvalo vain ei syttynyt vaikka polttimo aivan ehjä. Sitten sähköjä mittailemaan eikä liittimelle tule jännitettä ollenkaan?  Sulake ehjä ja sähköt siellä kunnossa. Jonkun aikaan ihmettelin asiaa ja kysäisin viisaammilta, syyksi paljastui vetokoukun sähköpistoke! Siellä on kytkin, jolla auton takasumuvalo sammutetaan kun vaunu on perässä ja vaunun sumuvalo palaa. Kytkin vain on niin alkeellinen (huonoa suunittelula ja säästöä väärässä paikassa) että pienikin lika saa kytkimen jumiin eikä sumuvalo kytkeydy päälle lainkaan.

JudgeT

  • Vieras
Vs: 406 - Takasumuvalo ei toimi (vetokoukun pistorasia)
« Vastaus #1 : 15.01.2008, 12:14:36 »
Meillä on juuri hankittu, vetokoukullinen 406-farmari 1,8i vuodelta 1997, jonka takasumuvalot eivät toimi. Kovil-koukun pistorasiassa ei näyttänyt olevan mitään erillistä kytkintä, vaan 8 pyöreää reikää, joissa on 3 liitintä sekä 4 liitinliuskaa (?) näiden ympärillä. Saan kuvan koukusta illalla, jos on tarpeen.

Suurella todennäköisyydellä pistorasia menee vaihtoon, todettiin Vantaan Autokorjaamolta huoltoaikaa varatessani.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Takasumuvalo ei toimi (vetokoukun pistorasia)
« Vastaus #2 : 16.01.2008, 07:36:41 »
Mutta sitä ennen kannattaa sinne alimpana olevaan naaraspuoliseen liittimeen suihkia sitä CRC:tä tai vastaavaa ja sopivan kokoisella ruuvimeisselillä vähän heilutella sitä nastaa. Kun nuo takasumuvalojen maat on kierrätetty sen rasian kautta siksi ettei se syty silloin kun on kytketty vaunu tai kärry autoon.

Ainakin 406:sen sähkösarjassa +12 VDC kiertää rasian kautta, sillä saadaan kärrystä mahdollisesti löytyvä sumuvalaisin syttymään (jos auton pistoke vaan on kytketty oikein, ei ole niin justiinsa vaikka olisi merkkihuollossa tehty). Itse kytkin on joissakin rasiamalleissa suorastaan erittäin hankala huomata ja toiminnaltaan kytkin on erittäin epävarma. Pitäisi olla jatkuvassa käytössä että toimii, mulla satunnaisessa käytössä, kerran kahteen vuoteen riitti siihen että kytkin jäi pohjaan.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2009, 00:41:28 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Takasumuvalo ei toimi (vetokoukun pistorasia)
« Vastaus #3 : 16.01.2008, 10:15:59 »
Ohitin itse kytkimen ihan kylmästi, kytkin molemmat johdot tuon nastan alle joka menee peräkärrylle päin.

Eräs merkkiliike oli kytkenyt rasian sillä tavalla että kun pistoke kytkettiin rasiaan yhdistyi peräkärryn ja auton takasumuvalojen polttimoiden johdot. Syöttö jäi ilmaan roikkumaan, eli tuohon erilliseen nastaan, ei sitten toiminut takasumuvalo missään, kun kärryn kytki auton perään. Muistaakseni harmaa ja oranssi johto...

Nastaan 3 kytketään auton takasumuvalolle menevä johto. Nastaan 2 kytketään takasumuvalon syöttö. Nasta 7 taitaa olla tuo keskimmäinen piikki, joka on muita ylempänä. 406:ssa on nyt siis molemmat johdot nastan kaksi takana, ainakin takasumuvalo toimii autossa.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

« Viimeksi muokattu: 15.06.2009, 00:52:46 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tykkimäki

  • Vieras
Vs: 406 - Takasumuvalo ei toimi (vetokoukun pistorasia)
« Vastaus #4 : 21.01.2010, 11:14:26 »
Ongelma:

Auto: 2003 406 GW 2,0 HDi 110.

Ei toimi takasumuvalo. Rele napsahtaa ihan samanlailla, kuin etusumareiden kohdalla, mutta ei sytytä poppaa. Lamppu ehjä, joten jännite ei saavuta polttimoa. Vetokoukku on, joten jos vika on siinä kytkennässä, mistä sitä voisi lähteä etsimään. Löysin toisessa ketjussa tarinaa jostain väliliittimestä? Missä tämä rele sijaitsee, ja onkohan hankala vaihtaa. Kojetaulun alta se napsahdus kuuluu, mutta ei ainakaan sulaketaulusta löytynyt.

Peruutusvalot toimivat ja takasumuvalon merkkivalo syttyy.

Ratkaisu:

Sieltä Kovilin vetokoukun pistokkeesta löytyi vika mikrokytkimestä. Nyt ei pitäisi enää ryppyillä, kun kytkin ne johdot samaan napaan. Ei ollut varmaan 7 vuoteen avattu tuota rasiaa. Laikalla piti katkaista pultit.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Takasumuvalo ei toimi (vetokoukun pistorasia)
« Vastaus #5 : 21.01.2010, 18:50:37 »
Kyllä tuo sumuvalo saa palaa kun kärry on perässä. 307:ssä ei ainakaan sammu sumari vaikka pistoke on kiinni. Ja johdot on kytketty ohjeiden mukaan. Helpoimmalla pääsee kun ohittaa koukun rasiassa sen kytkimen. Ei tule koskaan ongelmaksi tulevaisuudessa.

Näin tuli tehtyä kun 406:ssa lakkasi takasumari toimimasta, tosin meni vähän aikaa ihmetellessä, kun koukun asentanut merkkiliike oli kytkenyt johdot väärin.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2010, 14:03:44 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Takasumuvalo ei toimi (vetokoukun pistorasia)
« Vastaus #6 : 07.11.2010, 22:51:29 »
Ongelma:

Auto: 2000 406 GW 2,0 HDi 110 (n. 400 000 km).

Mikähän voisi olla vialla kun takasumuvalo ei toimi? Polttimo on ehjä, johdot on kunnossa c-pilarin liittimien ja kontin kannen valojen liittimen välissä, valojen viiksi toimii (kokeiltu toisella viiksellä). Kun etusumarit laittaa päälle kuuluu jostain releen naksahdus mutta takasumari kytkettäessä päälle ei kuulu mitään.

Tarkennetaan sen verran, että valo syttyy mittaristossa ja autossa on vetokoukku mutta vaikka vetokoukun sähköjen liittimen irrottaa orkkisliittimen välistä (mallikohtainen asennussarja) niin sillä ei ole merkitystä sumarin toimintaan. Mistähän tuon releen löytäisi?

Ratkaisu:

Vetokoukun 7-napaisen pistokeen "itänurkalla" oleva nasta/pinni (sumuvalon nasta?) oli syyllinen. Sitä kun liikautti 0,5 mm johonkin suuntaan, niin sumuvalo syttyi => vaihdetaan uusi pistoke, kun ei ne maksa kuin muutaman euron.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Takasumuvalo ei toimi (vetokoukun pistorasia)
« Vastaus #7 : 08.11.2010, 10:57:59 »
Varmaan ihan tyhmä ehdotus mutta olet jo sen lampun kannankin nastan tsekannut/putsannut ja vääntänyt hiukan sitä "jousta" lähemmäksi sitä lampun kantaa? Ja että se lamppukin on varmasti ehjä?

Kyllä ja kyllä.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Takasumuvalo ei toimi (vetokoukun pistorasia)
« Vastaus #8 : 08.11.2010, 12:50:27 »
...valo syttyy mittaristossa ja autossa on vetokoukku mutta vaikka vetokoukun sähköjen liittimen irrottaa orkkisliittimen välistä (mallikohtainen asennussarja) niin sillä ei ole merkitystä sumarin toimintaan.

Jos sieltä on irrotettu vetokoukun johtosarjat takavaloilta niin ei kai sillä pistokkeen kunnossa ololla ole mitään merkitystä?

Takasumarin pitäisi kiertää sieltä perävalopistokkseen kytkimen kautta. Jos johdot on irrotettu, voi kiertomahdollisuus olla poikki eli irroittamisen yhteydessä käsittääkseni jotakin pitäisi liittääkin. Voin toki olla väärässäkin, kun en ole käpistellyt kyseisiä palikoita, mutta tuli vaan mieleen.