Kirjoittaja Aihe: 508 - Vaihteiston päätykoppa syöpynyt  (Luettu 3403 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

busterrs

  • Vieras
508 - Vaihteiston päätykoppa syöpynyt
« : 26.01.2018, 18:17:26 »
Auto: 2013 508 SW 2,0 HDi 140 FAP Active (6-vaihteinen manuaalivaihteisto).

Käytin auton 180 tkm huollossa ja heti aamupäivästä tuli pelätty Olis vähän lisätöitä- soitto.

Vaihdelaatikon päätykoppa kuulemma syöpynyt ja vuotaa öljyä pihalle. Olihan se jo syksyllä aika happaman näköinen kun talvirenkaat vaihdoin alle mutta nyt oli jo öljyäkin näkösällä. Uusi osa vaihdettuna 320€, samalla tietysti uudet laatikkoöljytkin. Mielestäni kuitenkin aika yllättävä juttu alle viisivuotiaassa autossa, onkos kenelläkään sattunut vastaavaa?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Vaihteiston päätykoppa syöpynyt
« Vastaus #1 : 26.01.2018, 19:47:08 »
Eikös noita ole vaihdettu juuri 6-v dieseleihin, tais olla 307 ja 407 missä oli ekat tapaukset.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 508 - Vaihteiston päätykoppa syöpynyt
« Vastaus #2 : 26.01.2018, 20:03:45 »
Jep. Itselläni meni aikanaan vajaa 5v vanhasta vm.2004 407 2.0HDi 6-vaihteisesta päätykoppa puhki 150tkm ajettuna.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

busterrs

  • Vieras
Vs: 508 - Vaihteiston päätykoppa syöpynyt
« Vastaus #3 : 26.01.2018, 22:46:39 »
Jaa että vähän niinkuin tyyppiominaisuus, no ilmankos. 

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - Vaihteiston päätykoppa syöpynyt
« Vastaus #4 : 27.01.2018, 09:57:30 »
Jep. Itselläni meni aikanaan vajaa 5v vanhasta vm.2004 407 2.0HDi 6-vaihteisesta päätykoppa puhki 150tkm ajettuna.
Onnistuuko muuten itse vaihtaen, eli tarviiko muuta kuin pyörän irroituksen? (Ja tietysti öljyt ensin ulos.) Jos ja kun aikanaan osuu omalle kohdalle.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Vaihteiston päätykoppa syöpynyt
« Vastaus #5 : 27.01.2018, 10:01:07 »
Voisihan tuon vetää messinkiharjalla puhtaaksi ja ruosteenmuunnosainetta pintaan kera ruosteenestoaine.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - Vaihteiston päätykoppa syöpynyt
« Vastaus #6 : 27.01.2018, 10:33:56 »
Se vaatisi ennakointia.
Tuppaa jäämään tälläiset toimet. :D
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 508 - Vaihteiston päätykoppa syöpynyt
« Vastaus #7 : 27.01.2018, 10:48:18 »
Onkos mun 6-speed manuaali bensakone samassa riskiryhmässä?  :(
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 508 - Vaihteiston päätykoppa syöpynyt
« Vastaus #8 : 27.01.2018, 10:54:55 »
Ei kannata 320 euron remontista yöunia menettää.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 508 - Vaihteiston päätykoppa syöpynyt
« Vastaus #9 : 27.01.2018, 11:12:08 »
Ei tuosta kai nyt ihan epidemiaksi asti sentään ole. Riippunee hyvin paljon käyttöolosuhteista ja auton huollosta ruostuuko tuo puhki vai ei, huolto sisältäen pesun. Itse en tuosta vaihdosta aikanaan maksanut mitään, meni virhevastuun piikkiin ja osittain sen piikkiin ettei tiskillä oikein uskottu tuon osan olevan puhki. Lyötiin sitten vetoa ja sovittiin, että jos pääty on puhki niin homma hoituu minun osaltani kuluitta. Tuskimpa sen vaihto silti kummoinen homma on, mutta tosiaan vaihteistoöljyn vaihtopakko siinä samalla lisää työtä. Tuosta 320 eurosta taitaa muuten suuren osuuden viedä myös tuo vaihteistoöljyjen vaihto, itse pääty maksaa luokkaa 60 €.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - Vaihteiston päätykoppa syöpynyt
« Vastaus #10 : 27.01.2018, 12:29:29 »
Joo, unia en tämän takia menetä. :)
Ja en ole kyllä huomannut mitään jäätävää ruostumistakaan tuossa, mutta jos se nyt jonkin verran jo ajetussa autossa tulee aikanaan vaihdettavaksi, vaihdan/vaihdatan sen ilomielin. Suhteutan aina kaikki huollot+ korjaukset auton hintaan per vuosi ja tuolle nyt ei tarvi paljon aikaansa uhrata. 8)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

busterrs

  • Vieras
Vs: 508 - Vaihteiston päätykoppa syöpynyt
« Vastaus #11 : 27.01.2018, 16:48:48 »
Ei se nyt niin iso kustannus tosiaan ole, tietysti voisihan se olla syöpymättäkin. Mulla ajo on käytännössä pelkkää motariajoa 180km/päivä kesät talvet eli kyllä se suolaa ja kuraa näkee varmasti riittävästi.
Silti olen kokonaisuutena autoon tyytyväinen, näihin kilsoihin ei ole vielä tuon lisäksi mennyt kuin takapalat, toinen takalaakeri ja takaa toinen koiranluu ja toisen ajovalon säätömoottori. 1000€ ei ole vielä ylittynyt korjauskustannuksissa.

106gti16

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 508 - Vaihteiston päätykoppa syöpynyt
« Vastaus #12 : 27.01.2018, 17:37:00 »
Vaihto on helppo, Rengas ja sisälokari irti, Öljyt pihalle. ruuvit irti ja päädyn repäisy irti. Huolellinen putsaus ja uusi liimatiivisteellä takas paikalleen. Öljyt laatikkoon aikaa menee n.1h-2h. Itse vaihdoin 3,5 v. vanhaan. Ilmoitti huollossa, että on puhki. Olis riittänyt teräsharjaus ja maalaus. Oli vaan pintaruosteessa.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 508 - Vaihteiston päätykoppa syöpynyt
« Vastaus #13 : 27.01.2018, 18:19:35 »
Tuohon vaihdettuun koppaan kannattaisi varmaan suihkutella jotain vahapohjaista kotelosuojaa pintaan niin tuskin tarvitsee toista kertaa vaihtaa.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

J-PR

  • Vieras
Vs: 508 - Vaihteiston päätykoppa syöpynyt
« Vastaus #14 : 27.01.2018, 18:37:13 »
Sama pätisi pintaruosteiseenkin koppaan. Vaikka paikallaan ollessa teräsharhalla enimmät pintaruosteet pois ja vahapohjaista kotelosuojaa pintaan, vaikka siveltimellä. Pysyis varmaan kunnossa auton eliniän.