Kirjoittaja Aihe: 308 - Uuden tai käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2013-)  (Luettu 118080 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

CJ

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
Me siirrymme sitten citikasta pösö-leiriin 2016 vuosimallin 308SW 130 PureTech Allure Edition automaatin myötä. 9 vuotta ehdittiin olla citikoilla ja olin tyytyväinen. Toivottavasti Pösön kanssa ollaan yhtä tyytyväisiä.
Jatkossa kirjoittelen enemmän siis tälle palstalle...

Kaupankäynnistä:
Ekat saamani tarjoukset olivat ihan listahinnoilla toivotaan, toivotaan -tyyliin. Kun sitten soittelin/viestittelin perään, että oikeasti ollaan valmiita kaupoille kun hinta on oikea, niin tarjouksia päivitettiin.
Viimeisiä kymppejä en tykkää tinkiä, koska hyvä maku kaupoista pitää jäädä myös myyjällekin. Lisävarusteista ja vaihtoautosta sai lähes 1500€ tingittyä omaksi hyväksi vrt. alkuperäinen tarjous. Vertailu ja fiksu tinkiminen siis kannattaa.
Korkeimmistakin rahoitustarjouksista tippui marginaalit kohtuullisemmalle tasolle, ja rahoitustarjous vaihtohyvityksen kanssa loppujen lopuksi ratkaisivat valinnan.
Olin kyllä yllättynyt, kuinka hyvin tuosta C3:sta hyvitettiin? Ihan samoja pyyntejä on nettiautossa.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Sport -19
Ex-PSA:
308 SW PureTech Allure Edition Automaatti -16, lunastettu
Citroën C3 VTi68 Confort -14
Citroën Xsara Picasso 2.0 A Exclusive -03

Tuplis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
Auto seisoo pihassa ja olen löytänyt myös takakontin tiivisteen kohdalta noita paikkajälkiä. Molemmin puolin samassa kohtaa sielläkin.

Pienellä kaivamisella vaikuttaa olevan tuttu ongelma ainakin joissain vanhemmissa malleissa.

Huollon korjaus ainakin muualla Euroopassa on ollut ilmeisesti paikkamaalaus + läpinäkyvä suojakalvo.

Kilsojahan ostamassani on jo enemmän, reilu 80k, mutta silti aika erikoinen "vika".

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Jos autossa on maalitakuu niin miksi hyväksyä mitään sutipaikkoja? vai miltä ne paikkaukset nyt näyttää?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Eihän ne niitä korjaa ellei ole ihan puhki? Merkkaavat vain huoltovihkoon. Sitä joskus ääneen ihmettelin mutten saanut vastausta, olisi ehkä pitänyt kovemmin tivata?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Takuuta ei voi tehdä ilman asiakasvalitusta.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Itse kutsuivat näyttämään ja kirjasivat vihkoon kohdat ja siihen se homma sitten jäikin. Tosin taisi se liikekin jäädä siihen koska Peugeot jälleenmyynti siirtyi jotain viikkoja siitä, eli inspiraatiota kavereilla ei oikeasti ollut tehdä yhtään mitään. Itse suojasin vaaranpaikat stickerfix-tarroilla (korinväriset tarrat).

Tuplis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
https://www.dropbox.com/sh/zmou2jypmu2f92l/AABL1-DCikf3B5JEncgNZJasa?dl=0

Tuossa nyt parista kohtaa. Ennen takuun loppumista täytyy ehkäpä vaatia hieman asiallisempaa maalausta, jonka jälkeen muovikalvot päälle.  Jos ei sitten pösöllä ole jotain tuoreempaa tiivistemallia tarjota


buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Takaovi näyttäisi tyypilliseltä oven tiivisteen hankaumalta, mutta onko takaluukussa tuossa kohtaa edes mitään tiivistettä?

Eihän tehtaan maalitakuu muiden huonoja korjauksia maksa. Joten jos on juuri liikkeestä ostettu auto niin myyjälle vaatimusta kunnollisesta korjauksesta.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Tuplis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
Kyllä HBssä on takaluukun yläosassa on suhteellisen kovan tuntuinen tiiviste, ja tuo kuluma/paikkaus on koko sen tiivisteen matkalla.

Oletan että paikkaukset on suorittanut merkkiliikkeen huolto aivan itse. Joko "takuutyönä" tai myyntimeikkauksena.

Ostotilanteessa kohdalle sattuneesta yhdestä jäljestä kysyin myyjältä, hän ei tiennyt syytä. Arveli jotain jääneen oven väliin.
Vasta kotipihassa sitten huomasin että molemmin puolin autoa on ns symmetrisiä tiivisteiden jättämiä jälkiä.

Toki näistä reklamoin, mutta faktahan lienee että ilman parempia tiivisteitä nämä tulee joskus ihan omalle korjauslistalle jos autoa pidän pidempään.

Muuten olen autoon ihan tyytyväinen kun otetaan huomioon hankintahinta. Edellisen auton ollessa 200hp niin motarin rampissa toki tuntuu tehonpuutetta, mutta muuten Puretech kuljettaa väännöllään oikein mukavasti, valoistakin tekee mieli lähteä kakkosella liikkeelle...

Paljonhan sitä on saanut kuulla naljailua ranskalaisesta, toivotaan että kone osoittautuu myös pitkäikäiseksi etenkin kun tuli hankittua jos valmiiksi paljon tietä nähnyt yksilö. :)

Superrandonneur

  • Vieras
https://www.dropbox.com/sh/zmou2jypmu2f92l/AABL1-DCikf3B5JEncgNZJasa?dl=0

Tuossa nyt parista kohtaa. Ennen takuun loppumista täytyy ehkäpä vaatia hieman asiallisempaa maalausta, jonka jälkeen muovikalvot päälle.  Jos ei sitten pösöllä ole jotain tuoreempaa tiivistemallia tarjota

Ihan on kuin  joku ois äkikseltään jollain maalikynällä käynyt ja ihan kuin oisi kuplia vielä... Ei hyvä. Ettei oisi edellinen asiakas itte pelästynyt ja laittanut vaihtoon katiskaa? Luulis myyjän huomaavan mutta ei kai ne piittaa moisista. Nykyään tuntuu olevan kaikilla maalipinnat melko pehmeitä. Kivenhakkaamia varten (no yks vasta) ostin maalikynäpaketin (mihinkähän mahdoin laittaa sen?) ja siinäkin oli sekä base että lakka vaikka onkin perusvalkoinen. Tuommoisesta saa kätevä kyllä fiksattua niin hyvän ettei läheltäkään huomaa mitään. Vaatii vaivaa tietty - ja hiomapaperia ja Fareclaa. Ei se silti ole todennäköisesti pitkäikäinen maalipinta ilman jotain lisäsuojaa, varsinkaan jo joku tiiviste hiukankin sitä hieroo. Teippitöitä.

Meillä auto on nyt maalarilla koska se takaluukun aukon yläreunasta, paikassa (kulmassa, syvennys) jossa on kaksi peltiä pistehitsattunna ja korikitti (pitäisi olla, mutta hiukan matalasti) suojana, alkoi kellastumaan/ruskettumaan n. 2 kk kaupasta haun jälkeen... No onhan me ajettukin tänä kesänä runsas 5 tonnia. Se vain on niin kaikelta suojassa oleva paikka että... Ensin paikallinen huolto pyysi odottelemaan että ruskettuisi enemmän mutta eipä se juuri siitä miksikään mennyt, eihän se kohta oo auringonvalollekaan alttiina! Pellin reuna on terävä siinä ja kittaus sattunut hiukan puutteelllisesti. Luulis olevan sinkitty hyvin. Tarkoitus oli ettei tarvitsisi joka kesä raapia ja maalata auton lukuisia pintavaurioita (muutakin ois) mutta ans kattoo ny kuin Pösön käy... Ja minkämoinen on työn tulos - ei kai se huono voi olla kun kerran ex-ministerin miehen firma maalaa?

Että kannattaa seurailla vaikka tuskin tuo sen kummempi on kuin muutkaan. Tietysti mielellään riskialttiit paikat framille...

Superrandonneur

  • Vieras
Täytyy lisätä: kävin kurkistamassa hopeanvärisen 2014-mallisen ja jonkusen kymmenen tuhatta ajetun takaluukun aukon yläreunaan ja sehän näytti erittäin hyvälle! Aivan kuin vain pieni aavistus toisessa laidassa maalipinnan vuodon merkeistä. Että ei välttämättä syytä murheeseen ainakaan muilla väreillä kuin perusvalkoisella jos silläkään. Oviaukotkin jne aivan hyvät.

Asiakaspalvelu on nykyään kaikkialla surkeaa, ei näytä olevan mitään kontrollia (aika ja resurssit), joku ottaa työn vastaan kun esim. takuukorjaukseen on lupa maahantuojalta tullut, joku toinen vie auton alihankkijalle jossa taas joku harkintansa mukaan tekee työn (ehkä piilottaa vain ruskettuneen sauman 2k-maalilla) ja taas joku hommiensa ohessa hakee auton ja jättää sen liikkeen pihaan, asiakas on sitten ihmeissään ja tuntee olevansa jokin vitsinaihe... Sitten kun asiakas ärähtää niin sitä pidetään rettelöintinä ja alkaa puolustautuminen ja välttely. Minullekin kehottivat että "voit sinä mennä puhumaan sinne maalarille Ulvilaan..." Aivan kuin jos marketin hyllyssä on vanhan päiväyksen maitoa ja kauppias sanoisi että voit sinä keskustella meijerin taikka ehkä jopa lehmänkin kanssa... No tää on tätä (ot:ta) arjen akrobatiaa. ;D

Superrandonneur

  • Vieras
Omast apuolestani sanpoisin  etten tiedä vielä mutta epäilen ettei. Asiassa on se ikävä puoli että kun kesällä raportoin, pyydettiin odottamaan ja kun syksyllä uudestaan raportoin, kesti n. 2 kk että asia edistyi - ja lopulta paikallinen merkkihuolto Porissa sai luvan tehdä maahantuojan laskuun maalipinnan korjauksen. Tulos oli että he eivät tehneet itse vaan ostivat alihankkijalta automaalaamo Ulvilassa työn, jonka jättivät ilmeisesti valvomatta. Autoimaalaamossa minun käsitykseni mukaan joku teki ruskettuneen sauman päällemaalauksen - jos olisi ottanut sen sauman auki ja puhdistanut, tehnyt pohjat ja korilkittisauman ja sen päälle vasta maalin niin se olisi lopputuloksesta näkynyt. Kun kysyin korjaamovastaavalta että tekisitkö its eomaasi tuolaisen työn - niin ei hän sanonut mitään jonka kyllä ymmärrän. Heillä on hyvät välit alihan kkijaan ja silloin homma etenee helposti, ei siihen viitsi ryhtyä pomottelemaan joten siksi minua kehoittiuvat ottamaan yhteyttä heidän alihankkijaansa - mutta tuskin sentään viitsin kun eivät minulle palkkaakaan maksa...

Katsotaan keväämmällä onko aihetta mihinkään, voihan se olla että tuo on hyvä. Ei se ole edes arka paikka sinällään eikä näkyvissäkään... Aika monta saumaa olen itse korjannut ja sen perusteella tiedän että pienikin ruoste maalin alla voi edetä ja irroittaa maalin alustastaan ja usein se tapahtuu pellin kahta puolen. Sinkitys voi vähän auttaa se kuroo hapettuessaan mutta ei pitkälle sekään.

Auto on kyllä mukava ja ruostuminen varmaan ei suuri pulma kun on muovia takaluukku, kontinpohja  ja etulokasuojat, alumiinia konepelti... Ovien vedenpoisto on vähän huono ja helmoissa voi olla suojaamista muuuten se tuntuu olevan ok. Takalokasuojatkin on hyvin suojassa.

Ja mitä enemmän ajelee sen enemmän siitä tykkää, menee pienillä kierroksilla ja vääntää (tosin isompiin koneisiin tottuneena hiukan se tuntuu että jos ei ole ahtoa niin ei se silloin ole mikään voimakone eikä ahdollakaan mikään kierroskone mutta kaikkeahan ei saa kerralla, se on liikkumaväline).

Ja kauneimpia autojahan se on markkinoilla olevista vaikka silmässä se kauneus on. 8)

lasa

  • Vieras
Tämä takaluukun yläosan takana olevien saumojen ruostuminen taitaa olla yleinen ongelma kyseisessä mallissa?Kannattaa katsoa nuo saumat, ottaa kännykällä ja salamalla lähikuva, niin ruoste näkyy. Ei kovin hyvää laatua tehtaalta. Onko kukaan muu katsonut omasta autostaan miltä saumat näyttävät?

Tuplis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
Maahan löröttely itsellä johtui alasäiliön ja täyttöputken vuotavasta liitoksesta joka on nyt korjattu aikaisemmin vaihdetun suuttimen lisäksi.


Jani

  • Vieras
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 Allure.

Pissanpojan molemmat tankit vaihdettu vuotojen takia. Kolme kertaa piti käyttää takuuhuollossa ennenkuin saivat korjattua.

Kuskinpuoleisen penkinlämmittimen rulla korjattu, ei liikkunut mihinkään. Yksi huoltokerta riitti.

Kaikki äänet paitsi vilkku katoaa satunnaisesti syksyllä/talvella/keväällä eikä palaa ennenkuin auto seissyt vähintään 30min. Silloinkaan ei aina palaa vaan joskus kestää päiviä että tulee takaisin. Vikaa ei ole vielä korjattu, toista kertaa ollaan viemässä huoltoon.

Oikean etuvalon pesurin alle on viime aikoina tullut myös lätäkkö. En tiedä onko vika vai ominaisuus. Ekaa kertaa vien huoltoon, lupasivat vilkaista.

Muuten niin maalipinta naarmuuntuu todella helposri ja sitä olen käsin paikkaillut silloin tällöin. Toinen on ratti jossa on kaksi pitkää repeämään, todella herkkä sekin naarmuuntumaan. Mutta nämä lienee normikulumista. Autossa on kestovahaukset ja sisäpuolen käsittelyt mutta ei niistä taida apua olla.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2017, 15:17:26 kirjoittanut Jani »