Kirjoittaja Aihe: 3008 - Akun vaihto  (Luettu 17876 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #15 : 22.02.2016, 21:36:02 »
Eikös kaikissa moderneimmissa nykyautoissa pidä nimenomaan välttää kytkemästä ylläpitolaturia suoraan akkuun jottei akun varaustilanvalvonta mene sekaisin?
mm. E9x bemareissa pitää muistaakseni kytkeä nimenomaan konehuoneessa oleviin liittimiin (akku kontissa?) ja mm. 508:ssa & C5:ssa maadoitusjohdin pitää tarinoiden mukaan kytkeä runkoon, eikä suoraan akun napaan.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #16 : 22.02.2016, 21:39:18 »
Niin en tiedä. Sekaisinhan ne menee kuitenkin.... esim defan 4a ylläpito laturi vaan purkaa akku nykyautoissa kun väylä herää heti ku se alkaa lataamaan mutta väylä kuluttaakin enemmän kun laturi pystyy syöttämään...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #17 : 22.02.2016, 23:10:07 »
Voi kytkeä plussan napaan ja sitten miinuksen heti akkuvahdin jälkeen, ei siis suoraan napaan. Näin on ainakin Citroen-puolella ohjeistettu tekemään (Veholta saanut kopion ohjeesta: C5 X7) . Uudemmista autoista en tietenkään uskalla sanoa, kysykää tiskiltä ohjetta. Buusba voi tietty kaivaa itse sellaisen.  ;D

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #18 : 23.02.2016, 21:19:52 »
Ihan satavarmaa tapaa ei siis kukaan pystynyt sanomaan. Eikös täällä kirjoittele ihan jälleenmyyjilläkin töissä olevia persoonia, muistelen vaan kun ostin viimasuojan "väärästä paikasta" kun ostin sen ex-jälleenmyyjä liikkeestä. Joten saammeko tähän nyt sitten jälleenmyyjän lausunnon jatkoksi?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #19 : 23.02.2016, 22:43:56 »
Punainen (+) plusnapaan ja sininen (-) runkoon, näin olen ymmärtänyt laturien kytkettävän.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #20 : 20.02.2017, 15:32:18 »
Auto: 2010 3008 1,6 HDi.

Mitenkäs tuosta autosta saa akun pois? Akussa tuntuu olevan tehot vähissä ja näistä "huoltovapaistakin" akuista tuntuu vedet katoavan. Haluaisin tarkastaa kennojen tasot. Mutta akku tuntuu olevan aika hankalasti asennettu.

Akun päällä on jotain elektroniikkaa sun muuta. Missä järjestyksessä ja mitä kaikkea siitä pitää riisua ennen kuin akun saa pois?

Auto: 2012 3008 1,6 VTi 120.

Vaihdoinpa sitten minäkin uuden akun alkuperäisen tilalle. Akkuvesiä alkuperäiseen lisäsin mutta kun ei ole laturia tullut hankittua, niin jäi tuo lataaminen tekemättä. Jännite oli vrk:n seisomisen jälkeen 12,04 V, ja akku merkkiä FIAMM 60 Ah 640 A. Uusi on Exide Premium 64 Ah 640 A. Alkupeäisessä FIAMM akussa leima 12062012, joten tuo kesti suunnilleen 4,5 vuotta. Edellisessä Pösössä (307) alkuperäinen akku kesti "vain 9 vuotta ja 4 kk"

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #21 : 21.02.2017, 10:40:19 »
Exide kestää 2-4 vuotta ja on sökö.  Muistaa välillä ladata laturilla akun täyteen, niin saa elinikää lisää.  Auton laturi ei lataa akkua täyteen.
Peugeot 3008 hybrid

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #22 : 21.02.2017, 11:23:21 »
Exidestä tosiaan paljon huonoa juttua netissä. Mulla Exide vapari kesti kuitenkin 10 vuotta vaunussa, laturin perässä kesät talvet. Muutama muukin Exide on tullut aikoinaan autokäyttöön hommattua, ei niissäkään vikoja ilmentynyt.

Parhaat alkuperäisakut on olleet PSA-autoissa Varta merkkisiä. Toiset niistä ovat kestäneet jopa yli 10 vuotta käytössä.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #23 : 21.02.2017, 13:11:15 »
No eiköhän tuo kestä saman 4,5 vuotta kuten edellinenkin. 4 Ah tuossa enemmän kapasiteettia kuin alkuperäisessä. Ihan perusmallia en viitsinyt ostaa, motonetissa tuo maksoi 109 €. Takuu 24 kk.

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #24 : 21.02.2017, 13:20:00 »
Exidestä tosiaan paljon huonoa juttua netissä. Mulla Exide vapari kesti kuitenkin 10 vuotta vaunussa, laturin perässä kesät talvet. Muutama muukin Exide on tullut aikoinaan autokäyttöön hommattua, ei niissäkään vikoja ilmentynyt.

Parhaat alkuperäisakut on olleet PSA-autoissa Varta merkkisiä. Toiset niistä ovat kestäneet jopa yli 10 vuotta käytössä.

Netissä on oikeaa ja väärää tietoa, joten vaikea mennä sanomaan mikä on kilpailevan yrityksen kirjoittamaa yms. Käytöstähän se sitten riippuu miten kestää ja tosiaan älylaturi kannattaa varmaan hommata jos on paljon lyhyttä (alle 20 km) ajoa, niin akku ei ehdi latautua kunnolla.

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #25 : 26.02.2017, 13:37:09 »
Auto: 2012 3008 1,6 VTi 120.

Mittasin uuden akun jännitteen. Auto seissyt tuollaiset 14 h ajon jälkeen. Jännite nyt 12.44 V ja ostetaessa mittasin jännitteeksi 12.63 V. Lataukseen tuo varmasti kannattaisi nyt sitten laittaa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #26 : 26.02.2017, 16:12:10 »
Hankin 3008:iin Exide 62 Ah / 540 A , toivottavasti jaksaa startata  pakkasilla.

Premium

  • Vieras
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #27 : 26.02.2017, 16:52:54 »

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #28 : 26.02.2017, 17:43:10 »
Onko tosiaan näin että uusi akku pitää koodata? Mitä koodaus mahtaa maksaa huollossa? Ennen koodaustako akku kannattaa sitten vielä ladata älylaturilla? Ihan uutta minullekkin että pitäisi koodata.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #29 : 26.02.2017, 17:49:06 »
Kannattaa koodaustarpeesta kysellä merkkihuollosta, siellä ne tietää miten menee juuri sinun auton kohdalla. Ainakin vanhemmissa pitää vain koodata akun koko jos se muuttuu, koska muuten ei akkuvahti toimi järkevästi.