Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä  (Luettu 4363 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ranskanpehmee

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #15 : 02.10.2017, 21:10:45 »
Olen nyt koko vaihteensiirron käynyt läpi eikä tuntuisi olevan kummempaa väljää missään. Kone heilahtaa vain normaalin verran kun lähtee 1. Vaihteella liikkeelle. Kyllä tuon 1 ja 2 vaihteen kanssa nyt elää. Sitten tuon 5. Vaihteella kepin heilahduksen sain poistumaan kun avasin sen laatikon päätykopan ja kiristin sen ison mutterin. Oli päässyt löystymään yllättävän paljon. Muutaman päivän toimi hyvin kunnes tuli sama homma takaisin. Onkohan se päässyt nyt uudelleen löystymään? Pitääköhän tuo mutteri vaihtaa kun on kerran päässyt löystymään?

ATS

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #16 : 03.10.2017, 14:08:07 »
Eiköhän tuollakin päätymutterilla ole momentti ja taisi olla lukituskin? Ainakin BE3 askeissa muistaakseni sellainen oli.
Kuulostaa vain varsin erikoiselta jos noilla mittarissa olevilla kilometreillä esiintyisi moista vikaa? Että vaihdelaatikko olisi loppu jo kuten "vikalistassasi" lukee?
En siis halua manata mitään sinulle vaan en itse millään usko laatikon ja km-määrän yhteenpitävyyteen.
Tai sitten on ilman öljyjä ajettu jossainvaiheessa?
« Viimeksi muokattu: 03.10.2017, 14:12:28 kirjoittanut ATS »

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #17 : 03.10.2017, 14:49:35 »
Kyse ei nyt ole siitä. Auton historia on hyvinkin tiedossa ja mittarilukema näyttää sen mitä pitääkin. Edellinen ja ensimmäinen omistaja sattui vaan olemaan vanhempi rouva, joka ei ole osannut ainakaan kytkintä käyttää huoltokirjan mukaan, niin on todennäköistä, että on saanut esim. synkronoinnin tai jonkun muun jo kulumaan. Eli siis edelleenkin kysymys on sama.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #18 : 03.10.2017, 21:51:25 »
Päätymutteri lukitaan lyömällä sitä mutterin reunusta sinne akselille kiinni (kuten jo tehtaallakin tehty). Teitkö lukituksen kiristyksen jälkeen?

ATS

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #19 : 03.10.2017, 21:56:51 »
Ja miksi itsestään aukeaa johtuu siitä että sen akselin laakerit on väljiä ja pääsee nitkuttelemaan se akseli sitä mutteria auki. Kilometrit täynnä. Ja ei siis vika johdu muusta kuin siitä että laatikko on remonttia vailla .

Ranskanpehmee

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #20 : 04.10.2017, 20:25:23 »
Päätymutteri lukitaan lyömällä sitä mutterin reunusta sinne akselille kiinni (kuten jo tehtaallakin tehty). Teitkö lukituksen kiristyksen jälkeen?
Avasin päätykopan tänään uudelleen ja oli taas löystynyt. Enhän minä tietenkään tajunnut sitä lukita viimekerralla... Nyt on kasassa taas ja lukituskin tehty. Kiitos neuvosta!

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #21 : 04.10.2017, 20:36:06 »
Ja miksi itsestään aukeaa johtuu siitä että sen akselin laakerit on väljiä ja pääsee nitkuttelemaan se akseli sitä mutteria auki. Kilometrit täynnä. Ja ei siis vika johdu muusta kuin siitä että laatikko on remonttia vailla .

Ei se mihinkään auki pyöri. Vaihteisto vain venähtää hieman, mikä aiheuttaa löystymisen, vaikka mutteri ei pyöri (ei pyöri, koska lukittu). Sama homma oli omassakin autossani, eikä se vaihteisto mitään loppu ollut.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #22 : 04.10.2017, 21:27:47 »
Löystyy, jos ajetaan paljon pintakaasulla jatkuvasti vedon ja moottorijarrutuksen vaihdellessa. Tyypillistä, jos ajetaan paljon kaupunkiajoa.

Ranskanpehmee

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #23 : 09.12.2017, 18:13:42 »
Vielä voisin yhden asian kysäistä tuohon 1 ja 2 vaihteen heilahdukseen liittyen. Kuten jo kerroinkin, että vaihdoin autoon kaikki koneen/laatikon kumituet. Ostin jokaisen tuen motonetistä ja rupesin vain miettimään, että ei taida motonetin tuet olla aivan alkuperäisiä, koska olivat aika halpoja. Mm. laatikon tuki olisi ollut Veholla 161€ ja motonetillä oli 20€. Onkohan teillä kenelläkään kokemuksia näistä motonetin tuista ja niiden toimivuudesta?