Kirjoittaja Aihe: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)  (Luettu 22005 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #75 : 11.02.2015, 00:01:23 »
No mites se tossa alimmassa kuvassa on?

Juurikin siinä asennuspoterossa, jota vasten suuttimen yläolake asettuu. Kuvasta voi selkeästi havaita ettei se tiivistä öljytilaa. Sylinterinkannen ja nokka-akselin laakerikannen välinen tiiviste on tasotiiviste ja puristuneena em. kappaleiden väliin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #76 : 11.02.2015, 00:08:02 »
Jos vaiva johtuisi öljyn alhaisesta flashpointista niin eikö sama ongelma olisi kaikissa turbollisissa koneissa joissa käytetään samoja tai huonompia öljyjä kuin näissä?

Luitko tarkkaan mitä aiheesta kirjoitin?

Tilavuusvirran pienentyessä ahtimen keskirungon ts. laakeroinnin lämpötila kohoaa, öljyllä kun on voitelun lisäksi myös lämmönsiirtotekninen funktio. Kaikissa ahdetuissa moottoreissa, ei ole öljypumpun kapasiteettia saati suodatinpanoksen pinta-alaakaan 'optimoitu'.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #77 : 11.02.2015, 00:27:25 »
Onko oiskeasti PSA:n pösilöt laittaneet koneeseen tässä linkissä olevan filtterin banjopulttiin? http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=46915&start=30
Ja korvanneet sen sitten toimivan DW10 moottorin vastaavalla.

Säästö se on pienikin säästö  ;)  Erinomainen ketju aiheesta tuo. Pisti silmään, että turbolle öljy tulee heti moottorin öljynsuodattimen jälkeen, jolloin turbolle ei voi päästä karstanpalasia ellei suodatin ole tukkeutunut (ohivirtausventtiili auennut) tai käytetty huonolaatuista suodatinta.
Eikö turbo kuumene hiukkaspolton aikana kuumemmaksi kuin koskaan normaalikäytössä, koska lämpötila saatava suodattimessa erittäin korkeaksi? Tämä voisi aiheuttaa öljyn karstoittumista.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #78 : 11.02.2015, 00:48:00 »
Kyllä, ahdinkin kuumenee pakokaasun lämpötilan hiukkaspolton yhteydessä kohotessa.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #79 : 11.02.2015, 06:29:34 »
Juurikin siinä asennuspoterossa, jota vasten suuttimen yläolake asettuu. Kuvasta voi selkeästi havaita ettei se tiivistä öljytilaa. Sylinterinkannen ja nokka-akselin laakerikannen välinen tiiviste on tasotiiviste ja puristuneena em. kappaleiden väliin.

Väität että alimmainen kuva on väärin? Tuohan on täysin tiivis nyt ilman suutinta. Sielähän on se metalli putki.

Ei missään moottorissa ole tiivistettä jossa estettäisiin pölyn pääsy siutin kaivoon, jos suutin on kuivassa tilassa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #80 : 11.02.2015, 07:31:38 »
Ei tästä keskustelusta kauheasti viisastu sen suhteen mikä nuo dv6- koneet karstoittaa ja aiheuttaa aikaiset turbovauriot. Mukava olisi tietää millä vaivaa voisi ehkäistä, ite olen vaihdellut öljyt kympin välein vaikka näemmä 20 tkm vaihtovälilläkin voi selvitä.

No siis tässä ei kerrota millaista ajon pitää olla että selviää 20 tkm vaihtovälillä, mutta siinä olet oikeassa että tämä keskustelu ei kyllä kenenkään sivistystasoa nosta, varsinkaan kun kaikki tässä esitetyt asiat ovat vain toisintoa joko tältä tai joltain muulta foorumilta.

Mutta noin kun asiallisesti kysytään niin mielestäni olet jo ehkäissyt vaivan, vaihtamalla riittävän usein öljyt ja suodattimen. Se on totta että kyseinen kone on ronkeli öljyistä ja tarka vaihtovälistä, mutta tässäkin ketjussa näyttää unohtuneen kokonaan perimmäinen öngelmien syy. Ahdin hajoaa vain parista eri syystä, toinen on voitelun puute ja toinen se että ahdin joutuu epätasapainoon siipiin osuneen esineen takia. toki loppu peleissä kuluminen mutta käytännössä sekin johtuu varsin pitkälle voiteluteknisista seikoista.

Ainoa isompi vika DV6 moottorissa, riippumatta onko kyseessä FAP vai ei FAP versio, on se että ko moottori likaa öljynsä varsinkin lyhyemmässä ajossa niin huolellisesti, että huoltoväli on aivan liian pitkä jos tahdotaan etä moottori kestää edes jollain tavalla järkeviä lukemia. Olen edelleen sitä mieltä että nykydieselit ja etenkin FAP versiot on tarkoitettu vain matka-ajopainotteiseen liikkumiseen.

Sitten se ihmisen sokea piste, kaikki on nykyään tehty elinkaari mallia soveltaen, toisin sanoen huolto-ohjelmalla on tarkoitus vain varmistaa elinkaarimallin toteutuminen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #81 : 11.02.2015, 08:48:04 »
Eikö turbo kuumene hiukkaspolton aikana kuumemmaksi kuin koskaan normaalikäytössä, koska lämpötila saatava suodattimessa erittäin korkeaksi? Tämä voisi aiheuttaa öljyn karstoittumista.

Kuumenee kyllä, siinä olet oikeassa. Mutta jos teoriasi FAP hiukkaspoltosta olisi oikea vain FAP malleista hajoaisi ahtimia, näin asia ei kuitenkaan ole.

Öljy karstoittuu varmasti kyllä jos sen virtaus ei ole riittävä tai öljy ei ole riittävän laadukasta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #82 : 11.02.2015, 10:24:26 »
Tuohan on täysin tiivis nyt ilman suutinta. Sielähän on se metalli putki.

Mikä metalliputki? Suuttimen asennuspotero on kiinteänä sylinterinkannen ja yläpuolisen nokka-akselien laakerikannen valussa - mitään erillistä putkea siellä ei ole.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #83 : 11.02.2015, 10:25:30 »
Väität että alimmainen kuva on väärin?

Ei missään moottorissa ole tiivistettä jossa estettäisiin pölyn pääsy siutin kaivoon, jos suutin on kuivassa tilassa.

Kuva on oikein, mutta tulkintasi tiivisteen funktiosta on väärä.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #84 : 11.02.2015, 11:09:10 »
On siellä metalliputki joka usein nousee suuttimen mukana. Ja juuri tuosta rakenteesta johtuen pääsee palokaasut pikeämään moottoriöljyt.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #85 : 11.02.2015, 12:31:15 »
Itse en ole kiinnittänyt tuohon huomiota, suuttimia irroitettaessa kun ei ole mitään ylimääräistä noussut mukana. Aika tiukassakin ne taitavat olla, sillä poteroa puhdistettaessakaan eivät ole irronneet.

Vaikka putken ylätiiviste vuotaisi, ei se voi olla syy öljyjen palamiseen. Öljy kun on selkeästi tuhkaantunutta - karstalika jäisi suodattimeen, eikä kulkeutuisi kiertoon.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #86 : 11.02.2015, 13:36:51 »
Kuitenkin se palokaasujen vuotaminen aiheuttaa ongelmat DV koneissa johtuen juurikin tuosta irtonaisen suojaputken rakenteesta. Mihin asti tätä juupas-eipää aletaan viemään. nimim. kokemusta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #87 : 11.02.2015, 13:56:54 »
Onko kaikissa karstan takia hajonneissa turboissa vuotaneet myös suuttimet ? Luulisi tehtaan tietävän ongelman ja ohjeistavan suuttimien kiinnityksen tarkistukseen, jos pelkästään sillä ahdinvauriot pystytään estämään.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #88 : 11.02.2015, 14:39:45 »
^Kyllä. Ja ohjeet löytyy.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #89 : 11.02.2015, 14:45:10 »
Ok, jos näin on, niin sittenhän nämä turbovauriot pitäisi loppua tyystin.
Lainaus
Auto: 2010 3008 1,6 HDi (käyttöönotto 12/2009, 100 000 km).

Turbo räjähti ilman mitään oireita, turbon siivet olivat taittuneet. Kun vian aiheuttajaa haettiin, syylliseksi todettiin turbon öljyputken tukkeutunut siivilä ja siitä johtunut puutteellinen voitelu. Maahantuojan uusien ohjeiden mukaan tämä siivilä pitää poistaa aina asennettaessa uutta turboa. Nyt onneksi kävi niin hyvin että auton myynyt liike osallistui kuluihin 50 % vaikka ostohetkestä olikin kulunut jo 9 kk, kilometrejä ei autoon ehtinyt tulla kuin 15 000.

Mitenkäs tämä ketjun aloittajan Beerbrosin turbo sitten hajosi, kun se on merkkiliikkeessä kaikkien ohjeiden mukaisesti huollettu.