Ei tästä keskustelusta kauheasti viisastu sen suhteen mikä nuo dv6- koneet karstoittaa ja aiheuttaa aikaiset turbovauriot. Mukava olisi tietää millä vaivaa voisi ehkäistä, ite olen vaihdellut öljyt kympin välein vaikka näemmä 20 tkm vaihtovälilläkin voi selvitä.
No siis tässä ei kerrota millaista ajon pitää olla että selviää 20 tkm vaihtovälillä, mutta siinä olet oikeassa että tämä keskustelu ei kyllä kenenkään sivistystasoa nosta, varsinkaan kun kaikki tässä esitetyt asiat ovat vain toisintoa joko tältä tai joltain muulta foorumilta.
Mutta noin kun asiallisesti kysytään niin mielestäni olet jo ehkäissyt vaivan, vaihtamalla riittävän usein öljyt ja suodattimen. Se on totta että kyseinen kone on ronkeli öljyistä ja tarka vaihtovälistä, mutta tässäkin ketjussa näyttää unohtuneen kokonaan perimmäinen öngelmien syy. Ahdin hajoaa vain parista eri syystä, toinen on voitelun puute ja toinen se että ahdin joutuu epätasapainoon siipiin osuneen esineen takia. toki loppu peleissä kuluminen mutta käytännössä sekin johtuu varsin pitkälle voiteluteknisista seikoista.
Ainoa isompi vika DV6 moottorissa, riippumatta onko kyseessä FAP vai ei FAP versio, on se että ko moottori likaa öljynsä varsinkin lyhyemmässä ajossa niin huolellisesti, että huoltoväli on aivan liian pitkä jos tahdotaan etä moottori kestää edes jollain tavalla järkeviä lukemia. Olen edelleen sitä mieltä että nykydieselit ja etenkin FAP versiot on tarkoitettu vain matka-ajopainotteiseen liikkumiseen.
Sitten se ihmisen sokea piste, kaikki on nykyään tehty elinkaari mallia soveltaen, toisin sanoen huolto-ohjelmalla on tarkoitus vain varmistaa elinkaarimallin toteutuminen.