Kirjoittaja Aihe: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)  (Luettu 22513 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tomba86

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #90 : 03.08.2011, 17:01:31 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi.

No niin.Sieltä se talvi taas rupee lähestyyn ja autoon tarvii ruveta jotain lämmittimiä saamaan. Eli merkkiliikkeeseen soittelin ja kyselin Webastoa, eivät suositelleet. Ei toimi kuulemma hintaansa nähden hyvin. Vaatii esimerkiksi paljon ajoa päivässä että järjestelmä lataa takas ittensä täyteen. Webasto ja starttaus vie kuulemma paljon virtaa ja tyhjentää akun nopeasti.

Hintaa kyseiselle laitteelle olis tullu noin 3000 e.

No päädyin sit tollaseen: http://www.defa.com/doc/DIV/460480.pdf

Tosin vaatiihan toi aina sähkön, mut toimii ainakin. Hintaa merkkiliikkeessä noin 1300 .
C5 Aircross Hybrid

tsniemi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #91 : 21.11.2012, 10:59:52 »
Auto: 2006 607 2,7 V6 HDi (DAM 10587).

Tutkin tuossa auton asetuksia hieman PPS:llä ja tälläinen asia tuli eteen. Autossa on kellolla varustettu Webasto (TT C), jonka asennusohjeessa sanotaan että  "In vehicles from 10/2005, switch A/C control panel with vehicle diagnosis to parking heater mode". Toisessa ohjeessa sama asia esitetään näin: "On vehicles from 10/2005, use the vehicle diagnosis to set the air conditioning control to auxiliary heating." Asennusohjeita katselin täältä. Tavan ftp-clientillä tuntuu toimivan muuten parhaiten (mget *.pdf) ;).

Löytyykö siis asennusohjeen kuvaama valinta näistä vaihtoehdoista ja mitä hyötyä asetuksesta on? Tällä hetkellä valittuna oli asetus "Heating resistors (PTC)". Lisälämmitykseen liittyviä valintoja saattaa tietysti olla muuallakin?

Sisäpuhallus tuntuisi lämmityksen aikana olevan tällä hetkellä hieman vaisu, lämmöt laitan ennen sammutusta täysille ja kytken huurteenpoistokytkimen päälle, kuten loppukäyttäjän ohjeessa kehoitetaan tekemään.

SEL

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #92 : 21.11.2012, 15:15:17 »
Heating resistor on ainakin 406 malleissa oleva 1,5 kW:n sähkövastus ilmakanavassa. Ei tarvitse ajonaikaista webaston käyttöä. Programmable heater voisi olla webasto.

tsniemi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #93 : 21.11.2012, 15:53:38 »
Näkyy olevan 607 HDi-malleissakin erillinen "sähköpatteri" lämppärin sisällä. Mahtaako se disabloitua, jos tuosta nyt jotain muuta valitsee. Sinänsä vastus on ihan hyödyllinen, kun tässä mallissahan Webaston käyttö ajonaikana ei tietääkseni ole edes mahdollista. Ainakaan tämän ketjun ja asennusohjeen kertoman mukaisesti.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2012, 16:01:29 kirjoittanut tsniemi »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #94 : 21.11.2012, 16:47:38 »
Täytyypi tutkia ja hutkia tarkemmin (katson piirustuksia). Onnittelut hienosta ajoneuvosta, kun on V6:nen pellin alla  ;).
Osa PPSsän toiminnoista selviää kokeilemalla, eli ilmastointikanavaan pujottaa digitaalimittarin anturin, joka min-max-muistilla tukee parhaiten tuninkii.
Langaton anturi voi antaa dataa lasin läpi sisäänkin, kun auto kellii pakkasessa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #95 : 21.11.2012, 17:58:37 »
Näkyy olevan 607 HDi-malleissakin erillinen "sähköpatteri" lämppärin sisällä. Mahtaako se disabloitua, jos tuosta nyt jotain muuta valitsee.

Kyllä, valinnat present tai absent valitsee joko käyttöön tai disabloi.

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #96 : 16.05.2014, 21:16:09 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi.

Muistaakseni joskus ollut keskustelua siitä, ettei webastoa voi käyttää ajon aikana 2.7 hdi mallissa.  Nyt syventynyt tuohon webaston kytkentöihin ja helpostihan tuon saa sellaiseksi, että voi käyttää myös ajon aikana.  Mielestäni tälle ei ole mitään estettä, sillä webasto kytketty lämppärin kennon letkuihin, joten jokatapauksessa vesi virtaa ajon aikana webaston kautta.  Webaston käynnistys on kytketty webaston liittimen pinniin 1. Syöttö tälle pinnille tulee kellokytkimeltä ohjaamon puolelta.  Tähän väliin on sisätilan puhaltimen luona kytketty rele, joka sammuttaa webaston herätteen kun auto laitetaan käymään.

Myös sisätilan puhalluksen saa pois, kun ottaa ensimmäisen webaston sulakkeen konehuoneen puolelta pois tai sitten laittaa kytkimen webastolta tulevaan johtoon, joka käskyttää relettä joka käynnistää sisätilan puhalluksen ( vihreä johto, pinni 4 webastolla )

Nyt kytkin webaston siten, että voi aina laittaa päälle, mutta auton sisätilan puhaltimen luona olevan releen kytkin nyt siten, että kun auto käynnistetään niin rele kytkee pois tuon webastolta tulevan sisätilan puhalluksen ohjauksen, jotta se ei sotkisi auton omaa puhallustoimintoja webaston ollessa ajon aikana päällä.

Webaston kiertovesipumppua en vielä kytkenyt releen kautta pois päältä ajon aikana, joten mietinkin että pitäisikö se kuitenkin kytkeä siten, että kun auto käynnistetään webaston ollessa päällä niin rele katkaisee webaston vesipumpun toiminnan? Vai onko siitä haittaa jos vesipumppu pyörii auton oman vesipumpun kanssa yhtäaikaa?

tsniemi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #97 : 23.02.2016, 13:12:26 »
Auto: 2006 607 2,7 V6 HDi (DAM 10587).

Olen nyt taas joutunut painimaan tämän Webaston kanssa, kun ei tahdo esilämmityksessä lämpöä riittää. Sisätilat lämpenevät hieman, puhallusnopeus on melko heikko jos vertaa vaikka tuohon 407 2.2HDi:hin. Kennolle menevät letkut lämpenevät esilämmityksen aikana ja ajossakin lämpöä saa kohtuullisesti, vaikka näin talvirengaskaudella pyynnin joutuu pitämään säädössä 23. Kennolla siis vesi kiertää ainakin jotenkin. Uusi kenno on varastossa, mutta sen vaihtoa en nyt kiirehdi.

Ennen esilämmitystä laitan hyvissä ajoin ennen auton sammutusta lämpötilan säädön maksimille ja puhalluksen huurteenpoistolle. Webasto sulattaa silti esilämmityksessä vain hieman tuulilasin alareunaa ja moottori jää kylmäksi. Lämmitysaikana kokeiltu 30-45 min.

Puhallinnopeuden ohjaus on toteutettu keraamisella vastuksella, ei IPCU-relettä. Hanskalokeron takana kaksi relettä, toisella ohjataan oletettavasti puhallinta ja toisella sammutetaan Webaston heräte, kun auto laitetaan käyntiin. En noista kytkennöistä vielä saanut kokonaiskuvaa, mutta ne eivät noudata netistä löytämääni asennusohjetta, jossa myös IPCU mukana.

Webasto toimii nyt niin, että sisätilanpuhallin käynnistyy lyhyellä viiveellä eli lähes samanaikaisesti polton aloittamisen kanssa. Kelillä kuin kelillä poltto on päällä n. 5 min, jonka jälkeen naksuminen loppuu ja poltto taukoaa. Vesipumppu ja sisätilanpuhallin jäävät käyntiin eli jäähdytysnesteen lämpötila on laitteen mielestä tässä vaiheessa jo yli 70 astetta? Kohta poltto alkaa savutuksen kera uudestaan ja sitten hetken päästä taas taukoaa. Tätä sykliä jatkuu niin kauan kun lämmitintä pitää päällä. Kuitenkin letkuja tunnusteltaessa esim. etummaiselta EGR-coolerilta ne ovat ihan viileitä ja termostaatilla oleva lämpötila-anturi näyttää nesteen lämpötilaksi reilun puolen tunnin lämmityksen jälkeen nollakelilläkin vain 10-12 astetta. Auto hehkuttaa pitkään ja käynnistyy "räjähtämällä".

Tänä aamuna (pakkasta ~ -4 astetta) kokeilin ottaa sisätilan puhalluksen pois (konetilasta 25A sulake irti) ja n. puolen tunnin lämmityksen jälkeen auto kyllä hehkutti, mutta käynnistyi tosi siististi ja jäähdytysnesteen lämpötila oli selkeästi kohonnut eli termostaattikotelokin tuntui käteen lämpimältä ja auton anturi näytti lämpötilaksi yli 50 astetta. En nyt ollut vahtimassa autoa, jotta tietäisin miten polttosyklit menivät, mutta miten sisätilanpuhalluksen poistaminen voi vaikuttaa noin paljon? Luulis että polton pitäisi jatkua alkuun pitempään kuin 5 minuuttia, varsinkin jos sisätilan puhallus on toiminnassa.

Jatkan testailua ja kunhan tilaamani kaapeli saapuu niin saan toivottavasti ThermoTestillä live-arvoja Webastolta.

Onko ritani:lla muuten tullut lisäkokemuksia tuosta ajonaikaisesta toiminnasta ja kiertovesipumpusta?

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #98 : 23.02.2016, 16:14:45 »
Tuossa wepastossa on joku vika, se että liekki sammuu ei nyt johdu mitenkään siitä että vesi olisi jo lämmintä.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

tsniemi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #99 : 11.09.2016, 15:35:38 »
Tuohon yllä kuvattuun ongelmaan auttoi Webaston kiertovesipumpun vaihto. Magneettivetoinen pumppu surisi nätisti eikä antanut vikakoodeja. Siivet olivat kuitenkin jumissa, saattoi toimia silloin tällöin. Sain testattua hommaa kun muutin kytkentää niin, että Webasto käy myös silloin kun auto on käynnissä.

Nyt kiinnostaisi kyllä tuo ajonaikainen kytkentä eli miten kiertovesipumpun voisi pysäyttää moottorin käydessä ilman että Webaston ohjausyksikkö sitä huomaa? Eikös poltto kuitenkin sammu jos kv-pumpulta katkaisee syötön?

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #100 : 15.09.2016, 21:07:54 »
Ei se litään haittaa vaikka webaston kiertovesipumppu on päällä ajonaikana kunhan virtausuunta on sama kuin auton kierrossa. Ei ollut mitäön ongelmia ajonaikaisessa käytössä.