Auto: 2002 406 2,0 (EW10J4, 150 000 km).
Täällä ylälaakerit sökönä molemmin puolin. Olen lueskellut alustakeskusteluja läpi, mutta silti olisi kysyttävää:
Teetän työn paikallisella pikkukorjaamolla ja joudun teettämään nämä työläämmät alustaosaston remontit myös jatkossa. Pähkäilen nyt tämän remontin laajuutta vs. tulevat remontit. Että mitä mieltä on raati: kannattaako vaihtaa samalla jouset ja/tai iskarit tai muuta? Laakereiden vaihto kustantaa pari tuntia työtä ja osat n. 50-100e. Jouset+iskarit esim. motonetin hinnaston tarvikeosilla satasen luokkaa/puoli ja niiden vaihto laakerirempan yhteydessä tuskin aiheuttaa merkittäviä lisätöitä. Jos taas noita joutuu vaihtamaan myöhemmin, niin laskuun tulee töitä taas se pari tuntia. Raidetangon päät vaihdetaan nyt, ainakin toinen väljä.
Autoa ajattelin pitää vielä jokusen vuoden. Kilometrit eivät ole vielä kovin korkeat, mutta taajama-ajoa tulee paljon, eli alusta on kovilla. ”Koiranluita” on jo vaihdeltu. Kunnossa olevalla alustalla on kiva ajaa, mutta tuleeko auto 150-200 tkm välillä olemaan vielä häiritsevän löysä, tai hajoavatko em. osat joka tapauksessa noilla kilometreillä... Jousia on keskustelujen mukaan katkeillut erityisesti vanhemmista (tyyppivika ilmeisesti), mutta ei täysin tuntematon ilmiö facelift-mallissakaan. Sanovat että originaali-iskarit kestävät pitkään... Nyt iskaritestissä tulos edessä 73/66, eli sinänsä ok, mutta eroa on. Tiedä sitten vaikuttaako hajoamassa olevat laakerit tulokseen ja onko testillä virkaa ylipäätään.