1.9d -98 = se perinteinen vapari DW8-nuhapumppu, jollainen itsellänikin on
Miinuksia:
Venttiilien kanssa on tyypillisesti ollut ongelmia, ne kun rupeavat ajan kanssa kantamaan => ei starttaa enää kunnolla kylmänä. Samaten takajarrukengistä on pintoja irtoillut - materiaalivika tuotantolinjalla - mutta oletan tuohon yksilöön ne jo vaihdetun. Jarrutasapaino on kovin usein runsaan takapainotteinen, sillä takakengistä irtoava jarrupöly ei sieltä juurikaan pääse poistumaan ja mek.jarrupaineen säädin kun jumittaa, niin... Mieluiten jos löydät, valitse ABS-jarrullinen malli. ABS oli tuohon aikaan vielä 9,900mk arvoinen lisävaruste (yep, omaani sen lisävarustelistalta ruksasin ja siksi on jäänyt mieleenkin). Tällöin ABS korjaa sen mitä takapainoiset jarrut voivat pahimmillaan aikaansaada. Samaten tuo oli joskus takaisinkutsussa etujousituksensa osalta, jouset saattavat katketessaan puhkaista renkaan = tarkista että McPhersonin alapäässä on suojakuppi paikallaan = tuo takaisinkutsukorjaus suoritettu. Taka-akselisto on mallia Peugeot-perinteinen vääntövarsi, tyyppivikoineen. Noista on laakerointeja mennyt ja tällöin on usein joutunut vaihtamaan koko akselin uuteen. Sinkkikuori on aika jäpäkkä, joten ruoste ei tuota autoa juurikaan raiskaa. Konehuoneen puolella saattaa olla joku sauma ruskistunut ja alustassa on runsaasti "piiloja" mössölle, mutta itse pintapellit on usein varsin siistit. Pakoputki on "mielenkiintoinen", sillä ainoa tehdassauma on taka-akselin takapuolelle, takapöntön edessä. Muuten on yhtä kpl aina pakosarjalle saakka, sisältäen disun hapetuskatin. Motonetkin on ruvennut myymään tuohon korjaus-sarjaa, jossa putki pannaan vain raa'asti katin takaa poikki ja tehdään yksi putkiliitos lisää. Koiranluita tuo syö välipalakseen, alkup. luiden kestäessä n. 70tkm ja puolta halvemman Motonet-luun vain n. 35tkm. Vaihtotyö itsessään ei ole kummoinen juttu, edes taloyhtiön parkkipaikalla. Alkup.avaimissa ei ole kuin yksi radiokaukkari, joka sekin voi olla jo entinen ja korjaus kallista. Vika on korjattavissa edullisesti esim. n. 30e halpis-hälärillä mallia eBay + näin saat 2x radiokaukkarit tuohon keskuslukitukseen. Etupenkkien alla olevat liittimet krönäävät helposti => kojetaulun Airbag-valo rupeaa vilkkumaan. Tyypillistä kaikille ranskalaisille autoille, mutta pahimmillaan PArtnerissa tuo tarkoittaa että johdot ovat katki = penkkilämppäritkin ovat pimeinä
Plussia:
Muuten erittäin luotettava, tilava ja suht. mukavakin menijä. Eihän tuolla nyt mitään kiihdytyskisoja voiteta, mutta keskimääräistä korkeampi maavara antaa mahdollisuuden mennä vielä sellaisessakin puurossa mihin jo moni muu olisi jäänyt kiinni. Tuo vääntövarsi-taka-akseli mahdollistaa pitkät joustot = pehmeää menoa röykkyisemmässäkin paikassa, mutta vastaavasti se myös niiaa melko herkästi kuorman alla. Tavaratilaan olen parhaimmillaan saanut 16 pullalaatikkoa kyytiin, 2 pinoa, 8 kummassakin - ja vielä ei tarttenut edes takajakkaroita kääntää nippuun. Taikka tuolla on kuskattu mm. 250 litran arkkupakastinkin kaupasta kotiin. Tällöin tosin hlö-määrä oli rajoitettu 3:een. Ja onpahan tuolla Kymco Cobra city-skootterikin kaupasta kotiin tuotu, mutta nyt joutui jo apparin jakkarankin disabloimaan tuon kuljetuksen ajaksi
Yhteenveto:
Omalla kohdallani auto on ehdottomasti ollut hankintansa arvoinen! 100% luotettava, tilava ja suht. edullinenkin eikä yli 10v aikana tuosta ole mitään ennalta-arvaamatonta, saati vakavaa vikaa löytynyt. Ja meidän auto ei ole saanut osakseen juuri muuta kuin 15tkm välein tehtävät määräaikaishuollot + 4v välein nokkahihnavaihdot + koiranluut, jarrupalat, yms. muuta normaalissa nyrkkipajassa tehtävää, pienimuotoista tee-se-itse huoltoa