Kirjoittaja Aihe: 3008 - Rahiseva ääni moottorista matalilla kierroksilla (HDi)  (Luettu 3682 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tsipulis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
Auto: 2011 3008 1,6 HDi 110 Sport 2Tronic (VF30U9HR8AS325059, 140 000 km).

Aloitan uuden ketjun vaikka auto on sama ja aiheetkin sivuaa toisiaan.

Edelliseen aloittamaani ketjuun vaihteiston toimivuudesta ja vaihteistoöljyjen vaihdosta totean näin amatöörinä: Kyllä vaikuttaa laatikkoöljyn vaihtaminen laatikon toimintaan ja sitä kautta nykimiseen. Suosittelen sekä automaatti-, että manuaalilaatikoille aina jossain vaiheessa.

Mutta asia

ao auton mooottori pitää aika ikävää melua vedättäessään matalilla kierroksilla. Ääni kuulostaa siltä kuin venttiilien välykset olisivat pielessä tai ruiskutuksessa jokin ei mene kohdalleen. Sellaista "rähinää" tai Helinää". Ääni on selvimmillään  noin 70-80 km vauhdilla ylämäkeen mentäessä kun kierrokset putoavat n.1500 paikkeille. Auttaa kun pudottaa laatikon vitoselle ja kierrokset nousevat sinne 2t. Sama ääni kuuluu taas  vitosellakin kun kierrokset putoavat alas. Robotti pyrkiin kohta taas vaihtamaan isommalle. Riipuu vähän maaston muodoista ja ajovauhdista. Vaihteiston toiminta on oma juttunsa. Olisi hyvä jos robotti vaihtaisi aikaisemmin pinemmälle ja kierrokset pysyisivät ylhäällä. Voisiko tähän auttaa ohjelman päivitys?  Manuaalisti ei huvittasi vaihdella kun kerran on automaatin hankkinut.

Mutta se ääni moottorista: onko vika vai ominaisuus? Aikaisemmin itsellä ollut 206 diesel piti vastaavaa rähinää vähän enemmänkin, eikä selistystä löytynyt ammattipajoillakaan. Ja moottori pelasi hyvin loppuun saakka. (kunnes kohtasi koivun kohtalaisessa vauhdissa)  Onko ääni tyypillinen Pösön moottoreille vai löyttyykö selvä vika?

kenobiitti

  • Vieras
Vika.

Mulla ei ainakaan vielä helise tollain. Auto on samanlainen vähän vähemmän ajettu. Lähtee varmaan öljynvaihdolla. ;-)

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Mahtaisiko tuo nokka-akseleiden välinen jakoketju pitää mekkalaa? http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=59272.0
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Tai sitten jotakin on vaan löysällä joka aiheuttaa resonanssiäänen tuolla kierrosluvulla?

Tsipulis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
Ilmeisesti tässä koneessa ei ole tätä  toista nokkaketjua, joten ei se. Myöskään resonoiti ei ehkä pitäisi ääntä näin tasaisesti. Eli edelleen vertaan sitä ääneen, joka kuulu kun ventiilinvälykset ovat väärät. Liekö sitten se. Pitänee alkaa varailla aikaa vianetsintää.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Ainakin service boksin mukaan 3008 HDi 110:ssä (DV6TED4) on aina kaksi nokka-akselia. Varmuuden saa kun katsoo alustanumerolla service boksista.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Tsipulis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
Kiitos vinkistä.
Pitää tarkistaa tai tarkastuttaa. Tietoni on peräisin merkkiliikkeltä rekisterinumeron mukaan katsottuna.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
No kyllä sen tiedon sitten pitäisi olla oikein, jos työnsä osaavat. Tuon toki osaa tarkistaa moni tälläkin foorumilla, jos laitat alustanumeron näkyville. Itsekin sen voit toki service boksista tarkastaa, kunhan muistat rekisteröityä ammattilaisena. Haulla löytyy runsaasti aiheesta lisätietoa.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Tsipulis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
Service box löytyi mutta käyttö vähän epävarmaa.
VIN n:o on VF30U9HR8AS325059 jos joku kehtaa tarkastaa onko tässä nokka-akselien välistä nokkaketjua. Kiitos

Tsipulis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
Jo vain nyt löytyi kuvakin eli ei ole ylimääräistä jakoketjua
Kiitos vinkistä. Boxista näkyy löytyvän muutenkin paljon tietoa. Ja taitaa samasta saada tietoa myös tuossa pihassa seisovasta C5 sestakin.

kenobiitti

  • Vieras
Service box löytyi mutta käyttö vähän epävarmaa.
VIN n:o on VF30U9HR8AS325059 jos joku kehtaa tarkastaa onko tässä nokka-akselien välistä nokkaketjua. Kiitos
Tolla numerolla näyttää olevan vain yksi nokka-akseli

Ja toisaalta se näyttää malliksi
3008 (T84E) 5-DOOR CROSS OVER 1.6 HDI 115 (DV6C) piloted manual gearbox 6
Joten ei olisi 110 versio

Tsipulis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
Juuri näin.
 
Pahoittelut kaikille harhaan johtamisesta. Mistä lie jäänyt tuo 110 (onko hv) rekisteröintipapereissa malli  on 3008 Sport HDi 112 FAP 2tronic.

Että tällasta.

Eli lähteekö ääni venttiileistä ja nnäkyisikö mahdollisesti diagnostiikan luvussa. Tätä tutkimaan.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Onko suuttimien tiivistys katsottu? Ettei ääni tule vuotavista suuttimista?

Tsipulis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
Ei ole tutkittu varsinaisesti vielä mitään vaan kartoitettu mahdollisia vikapaikkoja. Jos vika olisi suuttimissa eli vuotaisivat pyttyyn niin miten testataan? Suutin irti ja penkkiin vai löytyykö jotain muuta konstia ja kannattaako samaan laskuun jo vaihtaa joitain osia.  Ääni voisi kyllä tulla suuttimista jos muistelen mennyttä aikaa ja niitä vanhoja nafta-koneita, joita minulla on ollut.

Tarkoituksena on viedä auto ammattihuoltoon kun omat kyvyt eivät riitä mutta haluaisin välttää turhien diagnostiika-ajojen tekemisen, joita liikkeet melko helposti kovaan hintaan vikahaussa tekevät.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2019, 09:40:46 kirjoittanut Tsipulis »

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 968
Niin joo, sellainen on varmaan mahdollista että suutin vuotaa kärjestään ja commonrailissa kun on jatkuva paine niin palotila ehtii keräämään naftaa varsinkin matalilla kierroksilla niin paljon että vuotanut aine palaa räjähdysmäisesti. Eli kun naftaa on vuotanut ja sen päälle tulee ruiskutus, on aineen määrä niin suuri että palotapahtuma tekee nakuttavan äänen. Riittää että vain yhdessä suuttimessa on vuoto. Jos saat selville nakutustaajuuden, se kertoisi ehkä juuri tästä viasta. Siis jos yksi suutin vuotaa, pitäisi nakutuksen kuulua kerran 2 kierroksen aikana: 1500r/min jaetaan 60 sekunnilla=25 ja se jaetaan kahdella (joka toinen kierros), niin taajuus olisi 12,5 Hz, meniköhän oikein?