Kirjoittaja Aihe: 3008 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto  (Luettu 2369 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TKI

  • Vieras
Auto: 2012 3008 1,6 VTi 120.

Vaihdoin ohjaustehostimen öljyn koska ohjaus vetelee ihan omiaan suoralla asfalttitiellä. Etupää ylösnostettuna rattia eestaas käännellessä pyörät kääntyy ajoittain portaittain eli eivät känny tasaisesti. Ilmasin järjestelmän huolellisesti ja nestepinnat on ok. Tuubista katselin iskarin laakerin vaihtamis videon. Tuulilasin pyyhkijät yms. härpäkettä pitää ensin irrottaa jotta pääsee iskarin yläpään muttereita aukaisemaan.

Tuttu autonasentaja kertoi että tuo ohjauksen nykiminen voisi johtua juuri siitä että tuo yläpään laakeri jumittaa hieman jolloin ohjaustuntumaan voi tulla hieman vetelyä. Jos tuohon urakkaan ryhtyy, kannattaako samalla vaihtaa jotain muutakin kuin vain tämä painekuulalaakeri. Iskari toimii siis ihan ok vielä. Motonetista löytyy vain näitä laakereita, mistä itse olette osia tilailleet ja millainen toimitusaika on ollut? 18-1625, 18-16251 ja 18-1671 koodeilla löytyy nuo laakerit Motonetista ja tuo viimeinen on SKF:n valmistama laakeri.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #1 : 05.05.2019, 15:17:45 »
Näet jousesta, jos liikkuu takerrellen. Autosi (k)ilometrit määräävät, mutta yläkääntölaakerin ikä on lyhyempi useinmiten kuin iskunvaimentimen. SKF:n laatuosaa tai originaali kannattaa suosia.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

AJH63

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #2 : 05.05.2019, 16:27:50 »
Kierrejousen ronksahtelun kuulin itse pihassa kääntyessä (laakeri sökö), pyöriä jyrkemmin käännellessä. Sitten suoralla tiellä taas ei havainnut mitään erikoista,  mutta voihan se olla toisinkin - jokainen oma tapauksensa.

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #3 : 05.05.2019, 16:55:35 »
Yksin tuota rattia kääntelin joten en päässyt katsomaan miten tuo jousi käyttäytyy siellä. Kuitenkin on sellainen aavistus että ei liiku tasaisesti ja ottaa välillä hieman kiinni eli huonoon laakeriin tuo silloin viitannee. Mistä olette varaosia tilailleet. Ulkomailta noita saa edullisemmin mutta toimitusaika lasketaan silloin usein viikoissa. Autolla voi toki ajaa vaikka tehostin pyrkii suoralla tiellä toisinaan kääntämään rattia joko oikeaan tai vasempaan. Mitään ylimääräistä ääntä ohjaustehostin ei kuitenkaan pidä.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 3008 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #4 : 05.05.2019, 17:03:26 »
Jos nostaa keulaa ja vääntää renkaasta, näkee seuraako jousi nätisti vai voimakkailla hyppäyksillä. Rengasliikkeessäkin varmaan voivat tsekata jos on luppoaikaa. Pieni nykiminen on ok mutta voimakas on merkki laakeriongelmasta.

antsu

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #5 : 05.05.2019, 17:47:59 »
Takavuosina noita vaihdeltiin 406:iin aika lailla rutiininomaisesti. Ei tosin tarvinnut purkaa "puolta autoa" kuten näköjään tiukemmin paketoidun 3008:n kanssa pitää menetellä.

17,90 € on niin halpa hinta, että en minä ainakaan säästäisi siinä kohdassa. Sen verran ikävä työ näyttää olevan vaihtaminen, ettei mieli tee heti vaihtaa uudestaan.

AJH63

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #6 : 06.05.2019, 10:26:28 »
Kuten sanoin, kuulin kääntäessä sen ronksahduksen, eli jousi kiertyi tolpan mukana sen minkä pystyi ja pyörähti sitten lautasella väkisin ...eli käsittihän sen, ettei laakeri liukunut. En minäkään nähnyt , kun yksin rattia pyöritin:).

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #7 : 06.05.2019, 20:38:11 »
Jos nostaa keulaa ja vääntää renkaasta, näkee seuraako jousi nätisti vai voimakkailla hyppäyksillä. Rengasliikkeessäkin varmaan voivat tsekata jos on luppoaikaa. Pieni nykiminen on ok mutta voimakas on merkki laakeriongelmasta.
Eli moottori ei siis tarvi olla käynnissä tuolloin?
Kiitos vinkeistä ja eihän tuo iso kustannus tietenkään ole jos laakerit vaihtaen vika poistuu. Viikonloppuna täytyy tsekata tarkemmin eli nostaa etupää taas ilmaan ja kääntää renkaasta ja seurata miten jousi seuraa mukana.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 3008 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #8 : 06.05.2019, 21:22:22 »
Ei tarvii moottorin käydä jos vaan jaksaa vääntää renkaasta, onhan siinä vastusta. Tietty molemmat renkaat pitää olla ilmassa, muuten vastus on käsivoimille liikaa.

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #9 : 11.05.2019, 19:51:10 »
https://youtu.be/NukdeGgJvc4
5008 etuiskarin vaihtaminen

https://youtu.be/z3WnTk_LzQo
3008 ja Citroen C4 etuiskarin vaihtaminen.

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #10 : 14.05.2019, 20:26:35 »
Ei tarvii moottorin käydä jos vaan jaksaa vääntää renkaasta, onhan siinä vastusta. Tietty molemmat renkaat pitää olla ilmassa, muuten vastus on käsivoimille liikaa.
Viikonloppuna nostin keulan ilmaan ja kääntelin renkaasta, jousi seurasi tasaisesti molemmilla puolilla. Tsekkasin varmuuden vuoksi vielä uudestaan tehostimen öljymäärän. Mittatikku ei kastunut, lisäsin ehkä max. 30-40 ml öljyä ja pinta asettui min. viivan kohdalle. Seuraavana päivänä epämääräiset ratin vääntelyt katosivat mutta nyt niitä on jälleen hieman tullut takaisin. Tehostin on todella tarkka öljymäärästä. Osaako joku sanoa onko järjestelmässä suodatin jossakin joka voisi olla tukossa aiheuttaen tuota vikaa epätasaisesti. Sisälokari pitänee poistaa ennen kuin tuonne näkee paremmin.

le crossover

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 3008 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #11 : 28.05.2023, 18:02:56 »
Oma 3008 (1,6 Vti, 161 000 km) alkoi pitää kuopissa kirskahtelevaa ääntä ja syyksi paljastui oikealta puolelta hajonnut ylätuki. Yläkupin irrottamalla näki, että holkki ja kumi olivat irtaantuneet toisistaan.

Hankin uudet ylätuki/kääntölaakerisarjat ja aloin pohtimaan oikeaa asennusta. Kumi kun on toisesta laidasta muutaman millin matalampi ja siinä kohtaa on laidassa merkkinä kumilipare. Autoon on vaihdettu iskunvaimentimet joku vuosi sitten ja silloin nämä kumit on asennettu (ei merkkihuolto) niin, että lipare osoittaa eteenpäin. Luulisi, että asennolla on vaikutusta ylätuen kestävyyteen.

Yritin etsiä netistä vinkkiä asennosta, mutta selkeää ohjetta en löytänyt. Löytyneistä kuvista eli lähinnä puretuista joustintuista päätellen lipareen pitäisi osoittaa ulospäin eli matalin kohta olisi renkaan puolella. Onko jollakulla tarkempaa tietoa?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 3008 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #12 : 28.05.2023, 19:21:26 »
Kuvasta näkee että vinous on jopa senttejä, tärkeää laittaa oikein. Jos saat varren mutterista tai prikasta suunnan, näet mihin se ampuu verrattuna kiinnityslautaseen. Kannattaa tehdä mittaus kun auton paino renkailla maassa, ylös nostettuna kulma hieman muuttuu.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 3008 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #13 : 28.05.2023, 20:22:30 »
Ylätuki pitäisi olla littämäsi kuvan mukaisessa asennossa. Tuon kumi lirpakkeen tulee osoittaa pyörännavan suuntaan. Ylätuessa taitaa olla kaksi muutakin uloketta jotka tulee kohdistaa pyöräkotelossa oleviin uriin.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 3008 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #14 : 28.05.2023, 20:30:17 »
Tuossa videossa samanmoinen ohjeistus: https://youtu.be/x3UalAkvr7I?t=462
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89