Kirjoittaja Aihe: 306 - Vahvistimen asennus  (Luettu 9750 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Allumoi

  • Vieras
Vs: 306 - Vahvistimen asennus
« Vastaus #15 : 20.11.2012, 18:06:00 »
Asia selvä. Kuinka suuri projekti tuo lattiamaton irroitus on, kun tuntuu olevan suhteellisen jämäkästi kiinni? Nimittäin kun tämän mallin pösössä ei juuri muovilistoja ole, mistä vetää ne johdot konttiin? Paitsi ne mitkä nousevat kattoa kohden, vai veisikö johdot ensin "keskikonsolin" kautta, niitten muovien sisään missä käsijarru yms on ja siitä lattiamaton alle?

Kiitoksia vastauksista, vielä hakusessa nämä asiat kun ensimmäistä kertaa näide parissa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Vahvistimen asennus
« Vastaus #17 : 16.09.2013, 08:04:25 »
Auto: 1997 306 1,6 (2.mallisarja, 30 sulakkeen rasia).

Itse siinä etsiskellessä löysin siitä puhaltimen moottorin vierestä ruskean 4 napaisen liittimen, johon tuli paksu valkoinen johto, siihen tulee virta jos laittaa sulakkeen 11 paikalleen, joka ohjekirjan mukaan on käyttämätön sulakepaikka. Näyttäisi olevan sen verran paksu kaapeli että taidan ottaa siitä virran vahvistimelle. Pitää vielä tutkia soittimelta tuleva herätejohto että löytyykö siitä punaisesta liittimestä. Kirjoittelen sitten tänne jos löytyy.

wg

  • Vieras
Vs: 306 - Vahvistimen asennus
« Vastaus #18 : 16.09.2013, 09:50:07 »
Millainen sulake siihen paikkaan menee ja minkä kokoinen johto siihen tulee?
Kyllä erillisellä vahvistimella pitäisi olla ihan kunnollinen virtakaapeli ja sille oma sulake. Säästät sillä vaivalla todennäköisesti autosi suuremmilta vaurioilta. Kannattaa tutustua vaikka oheiseen tietopankkiin:
http://auto-sound.net/index.php/virtajaerjestelmaet.html


zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Vahvistimen asennus
« Vastaus #19 : 16.09.2013, 15:58:47 »
Olen kyllä itse rakennellut useampia järjestelmiä, joten tiedän kyllä kaapeleiden paksuuksista asiaa, tuosta kyllä saa otettua max 30A virtaa, kestäisi varmasti enemmänkin kaapeleiden suhteen, ainakin mitä katsoin niin olisiko ollut 4 neliön kaapeli. Itsellä kun ei kovin isoja nuo vehkeet ole niin kestää kyllä, on nimittäin edellisessä autossa ollut ohuemmalla ja pitemmällä kaapelilla, olisiko ollut 4 neliön, eikä mitään toiminnallisia häiriöitä ole tullut, kaapelikaan ei ole lämmennyt. Vahvistimen oma sulake 20A. Maadoituskaapeli on minulla 2x paksumpaa kuin akulta tuleva, muistaakseni 12 neliön, virta on 6 neliön.

wg

  • Vieras
Vs: 306 - Vahvistimen asennus
« Vastaus #20 : 16.09.2013, 19:49:29 »
Juu, ajattelin vain, että voisi olla parempi tehdä tästä oma virtapiirinsä. Sulake olisi heti suojaamassa, eikä todennäköisesti monen liitoksen ja kaapelimetrin päässä. :)

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 306 - Vahvistimen asennus
« Vastaus #21 : 16.09.2013, 19:55:40 »
Kannattaa ottaa huomioon jännitehäviöt ja jännitteen notkuminen kuormittaessa ohuilla kaapeleilla. Jännite kun vaikuttaa vahvistimesta saatavaan tehoon...
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Vahvistimen asennus
« Vastaus #22 : 16.09.2013, 20:11:13 »
4 neliön kaapeli on kyllä turhan ohkainen naru, johon tehot häviää. Omassa 306:ssa 25 neliön kumikuorinen hitsauskaapeli.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Vahvistimen asennus
« Vastaus #23 : 17.09.2013, 00:01:25 »
AnttiK, aikas paksua oot laittanu, meinaan 6 neliön johtokin riittää jo pitkälle, suunnilleen sinne 1000W-1300W. No eipähän ainakaan luulisi jännitteen katoavan kaapeliin.

Meinasin nyt ainakin alkuun laittaa sitä kautta, ei sitä kumminkaan tarvitse niin kovalla huudattaa kun on niin hiljainen auto muuten, toisin kuin edeltäjänsä pasuuna. Miettii sitten ensikesänä kuhan on tilat valmiina missä voi tehdä, että tekisi läpiviennit ja laittaisi paksumpaa kaapelia (mikäli opiskelijan budjetista riittää).

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Vahvistimen asennus
« Vastaus #24 : 17.09.2013, 08:15:06 »
Se mitä nyt sähköalalla 17vuotta on tullut oltua opiskelut mukaan luettuna, niin yllättävän monessa paikassa on tullut vastaan liian ohuet kaapelit 4-30V DC kytkennöissä. Matalalla jännitteellä suhteellinen tehonhäviö on aika suuri verrattuna esimerkiksi normi verkkojännitteen kaapelin mitoituksiin, jossa parin voltin jännitenotkahduksella ei ole väliä. Tässä tapauksessa vielä vahvistin kun soittaa musiikkia, niin sen kuorma on vaihteleva musiikin dynamiikan suhteen ja näin hetkellisesti kovemmissa transienteissa (eli nopeissa piikeissä) jännite notkahtaa kaapelissa ja musiikin dynamiikka kärsii. Ohessa linkki kaapelien mitoitukselle:

http://www.autoala.net/autohifi/autohifiopas.php?artikkeli=johdotukset_ja_virtajarjestelma

Eli jos sinulla on vaikka 2x50w vahvari takakontissa noin 4-5m piuhalla tarvitsee se noin 10mm2 kaapelin, jotta mainittavaa tehohäviötä ei ole. Omassa systeemissä optimikaapeli on luokkaa 16-25mm2. Eikä turhaan kannnata ostaa hienon värisiä autohifikaapeleita. Normi taipuisa johto riittää. Riippuu tietysti, jos vahvari on suoraan siellä apukuskin jalkatilassa niin silloin johdon ei tarvitse olla niin paksu.

Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Vahvistimen asennus
« Vastaus #25 : 17.09.2013, 19:00:31 »
Pitänee itte tarkistella nuo kaapelimitat joita tulee työnnettyä. Nuo kaikki aiemmat on tosiaan ulkomuistista. Itsellä ei ole tarvetta kovin kummoiselle kaapelille kun ei nuo vermeetkään mitään kovin kummoisia ole. Joskus tullu ostettua kun on halvalla saanut ja halunnut edes vähän parantaa äänenlaatua. Enkä siis tosiaankaan ole mitään kilpavehkeitä rakentamassa.