Kirjoittaja Aihe: 308 - Sammui käynnistyksen jälkeen ja ei käynnistynyt uudelleen (DV6)  (Luettu 8983 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Auto: 2008 308 1,6 HDi 110 FAP (DV6TED4, 157 000 km).

Käynnistin auton eilen aamulla töihin lähteäkseni ja kytkin radion päälle sekä säätelin lämmityslaitetta, ehkä noin 30 sekuntia. Kun olin juuri lähtemässä ruudusta, auto sammui kuin seinään eikä enää käynnistynyt uudelleen useasti yritettynä. Hyvin pyörittää startti ja kaikki merkkivalot ym. on ok. Ei vaan edes luvannut.

Tänään autosta luettu vikakoodit testerillä -> mitään ei löytynyt  :o. Pumppailin huvikseni konetilan naftan käsipumppua ja kokeilin käynnistää. Pyöritin startilla noin 15 sekuntia kunnes auto yht´äkkiä käynnistyi. Käy ihan nätisti ja normaalisti mielestäni. Sammutin auton ja kokeilin jonkun ajan päästä uudelleen. Pyöritti hieman tavallista pidempään, mutta käynnistyi taas.

Viittaisiko edellä kuvattu polttoaineensaantiongelmaan tai ilmavuotoihin? Miksi ei jää mitään vikakoodeja muistiin?
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Paljon pakkasta, jos ollenkaan?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Välijäähdytin ollu jäässä. Onko tehty veden poisto reikä?  Seuraavan kerran kun tekee tuon niin yhdistää välijäähdyttimen putket.
Peugeot 3008 hybrid

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
PK-seutu kyseessä. Eilen aamulla taisi olla vähän plussan puolella muistaakseni. Tänään testatessa mittari näyttää +1,8 ast., mutta auton ovet oli jo vähän jäässä.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

tmex

  • Vieras
Tsekkaa dieselin paluu letku ruiskusuuttimien läheltä. Mulla on kahdesti korjattu 1.6HDi:stä  ko linjasta liitoksen o-rengas.

Ou812

  • Vieras
Onko kuvaa tai tarkempaa kuvausta mitä o-rengasta tarkoitat?

Minulle kävi saman moottorin kanssa viikonloppuna melkolailla samoin, auto oli parkissa puoltoista vuorokautta mäessä keula ylöspäin.
Startatessa lähti normaalisti mutta sammui jonkun sekunnin kuluttua. Piiiitkän sahaamisen jälkeen lähti ja on pelannut sen jälkeen normisti. Mieleen tuli että joku paikka valskaa ja päästi löpöt valumaan pois suodattimesta tms.
Koskaan ennen ei moista oiretta ole ollut.

tmex

  • Vieras
Se 1.6 HDi:n suoja muovi auki ja taskulampun kanssa pieniputkinen kuminen paluulinja silmämääräisesti tarkastaen, koneen päällä syöttölinjan lähellä, aloittaa vaikkapa ruiskuista seuraamaan.  Siinä se ruiskusuuttimien metalliputkisen syöttölinjan lähistöllä se paluu linja kiemurtelee. Kuva ois tietty kiva. Kosteus näkyy kyllä jos vuotaa. Haiseekin. Kyseisessä linjassa oli t kapple joka vuosi, sen löysin itse. Siihen t kappaleeseen tuli kuminen o-rengas, 2 eur. Sitten tämä samainen paluulinja on mulla vuotanut ihan inan verran sivummastakin, oikso ollu taas kuminen o rengas liitoksesta pettänyt, tämän ne löysi liikkeessä huollon yhteydessä. Tosin liikkeen tapauksessa  ekaksi arvelivat että koko ruisku vuotaa juuresta, soittivat että nyt avataan ruisku, saakutti, se se vasta kallista olisi ollut korjata, tuli puhelu perään että nyt avataankin paluulinjaa ei maks mitään kun säikäytettiin sinut.Kävipä mielessä kuinka monta HDi ruiskua on turhaan avattu, vika onkin paluulinjan 2 eur o renkaassa ruiskun tiivisteen sijaan.Paluulinjan vuoto sotkee ruiskunkin juuren kun sopivasti pissii. Ei tarvi olla kaksinen vuoto paluulinjassa, ottaa ilmaa järjestelmään ja esim kun auto yön yli seisoo käyntiin lähtö ilman takia takkuaa. Vein asian trafille, koska auton katsastuksessa ko vuotoa ei huomattu.Ei ole tullut vastausta trafilta. Kysessä on polttoainejärjestlemän vuoto moottorin päälle -> tulipalon vaara.Vaikkakin vähäisesti vuosi, voihan se liekkeihin löydä vaikka dieseli huonosti syttyy, turbosta voisi lämpöä otttaa jos kunnolla alkaa vuotamaan. Katsastusmies ei viitti suojamuoveja irroitella koneen päältä, 1.6 HDi suojamuovi on niinkin hankalasti kuin pikakiinnityksellä ja oisko vähän A4 paperikokoa suurempi osa. No , nykyautot saakin palaa sitten tienposkessa, "tuntemattomasta syystä"
« Viimeksi muokattu: 18.12.2013, 13:40:55 kirjoittanut tmex »

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Näyttää siltä, että ongelmat aiheutti kuitenkin tukkeutunut polttoainesuodatin. Vanhasta suodattimesta tuli hieman vettä ja sellaista beigeä sakkaa (parafiiniä?), kun tyhjensin sen. Edellisestä suodattimen vaihdosta oli ajettu noin 36 000 km. Täytyy varmaan jatkossa puolittaa suodattimen vaihtoväli (60 000 -> 30 000 km).
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

Geotpeu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
  • 308 SW
Edellisestä suodattimen vaihdosta oli ajettu noin 36 000 km. Täytyy varmaan jatkossa puolittaa suodattimen vaihtoväli (60 000 -> 30 000 km).

Sanoisin että kilometreistä viis, eli joka syksy kun vaihtaa samaan aikaan kun alkaa talvilaatua tulla mittareihin, ei ongelmia pitäisi tulla.
Peugeot 308 SW BlueHDI 120 Automaatti

ex PSA:  308 1,6 eHDi, 307 SW 2.0 bensa, 406 2,0 bensa, 403 -60 luvulla kyytiläisenä talon eka ha.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
1.6 hdissä tulee antipollution fault ilmoitus jos pa suodatin tukossa.
Peugeot 3008 hybrid

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Ei tullut mitään ilmoituksia näyttöön ja auto tarkastettiin merkkitesterillä: ei mitään vikakoodeja eikä lokissakaan mitään hetkellisiä vikatiloja. Tätä ihmettelin itsekin. Luulisi, että tulisi vikakoodi esim. liian alhaisesta polttoaineen paineesta tms.

Joka tapauksessa pa-suotimen vaihdon jälkeen auto toiminut ongelmitta.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

PetOja

  • Vieras
Mulla edellinen 307sw hdi 110 teki samankaltaisen tempun aikoinaan. Eli töistä lähtiessä lähti käyntiin, mutta sammui melkein saman tien. Pitkän sahaamisen jälkeen sain auton kuitenkin käymään. Muutaman päivän päästä auto sitten jäi kotipihaan hinurin huoleksi ja korjaamolla viaksi paikallistettiin rikkoutunut EGR-venttiili. Venttiilin vaihdon jälkeen auto toimi taas ilman ongelmia. Kun ongelma ilmeni oli autolla ajettu noin 220tkm.

Ou812

  • Vieras
Minulla teki tänä aamuna (tasamaalla tällä kertaa) taas tuon että sammui hetken käytyään eikä lähtenyt sahaamallakaan. Sitten kokeilin pumpata löpöä käsin hetken niin johan kävi taas normisti.
Olen katsellut suuttimien läheltä eikä mitään märkää näkynyt eikä haissut löpö. Jostain kyllä luulisi vuotavan.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Oletko Ou812 löytänyt syytä sammuiluun?

Minulla teki tällä viikolla taas saman jutun kuin ennen joulua (kun aloitin tämän ketjun): lähti käyntiin, kävi muutaman sekunnin ja sammui. Taas sai käyntiin sahaamalla. Nyt oli jäänyt vikakoodikin muistiin: P0087 "Diesel high pressure regulator circuit. Pressure below reference value.". Eli pa-suodattimen vaihdon jälkeen toimi n. 3kk ongelmitta, kunnes sama vika uudelleen. Tällä kertaa meni oikein limp modeenkin töistä lähtiessä.

Ilmavuodolta tämä kyllä nyt vaikuttaisi. Kun auto on seissyt, linja pääsisi tankkiin tyhjenemään. Vai voisiko olla paineanturin temppuilua? Miten kannattaisi lähteä tutkimaan?
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

Ou812

  • Vieras
No ei ole vika enää toistunut joten ei ole tullut selviteltyäkään sen enempää.

Koko polttoainelinjasto kai pitäisi käydä läpi että näkyykö mitään mahdollista vuotopaikkaa, ei kai kotikonstein paljoa muuta voi?