Kirjoittaja Aihe: 306 - Latauksen merkkivalo (sulake)  (Luettu 4879 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

warrior-1

  • Vieras
306 - Latauksen merkkivalo (sulake)
« : 10.10.2012, 21:17:42 »
Ongelma:

Auto: 1999 306 1,9 (farmari, DW8, 50 kW, 250 000 km).

Ongelma olisi seuraavanlainen:

- Virrat kytkettäessä syttyy öljyvalo, muttei latauksen valo
- Akun jännite auto sammuksissa 12,7V
- Auto käynnistettyä tyhjäkäynnille ei akun jännite muutu, eli ei latausta.
- Kun kierroksia nostaa yli 2500:n, syttyy latauksen merkkivalo ja jää palamaan. Samalla laturilta alkaa tulla 14,4V ja kierrokset tippuvat reilusti. Nyt kun valo on syttynyt voi kierrokset tiputtaa tyhjäkäynnille ja jännite pysyy yli 14 voltin.
- Jos auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, ei latausta taas tapahtu, ennenkuin kierrokset nostaa yli tuon 2500:n
- Hiilet vaihdettu laturiin, ei auttanut. Hiilet oli tehnyt uraa akseliin, voiko tässä olla syy?

Olisiko kyse jostain piuhaongelmasta tms, kun laturin valo ei syty virrat kytkettäessä? Laturi on Valeo-merkkinen.

Ratkaisu:

Noniin, johdot käyty läpi ja tuosta sähkökaaviosta löytyvä sulake 28 (15A) olikin syynä varoitusvalon virhekäyttäytymiseen, vaikka laturikin oli vaihdettu.

Suuri kiitos kaikille avusta, nyt päästään taas toivottavasti seuraava 100 tkm ilman öljynvaihtoa suurempaa huoltotoimenpidettä! 

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 306 - Latauksen merkkivalo (sulake)
« Vastaus #1 : 10.10.2012, 23:42:29 »
Laturi ei saa herätevirtaa. Polttimo joko palanut, herätepiuha irti/poikki tai huono kosketus herätevirtapiuhassa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Latauksen merkkivalo (sulake)
« Vastaus #2 : 11.10.2012, 10:17:12 »
Hiilet kuluneet lyhyiksi tai lataussäädin viallinen. Laturissa voi olla myös laakerivikaa, joka aiheuttaa liukurengasvälissä huonon kontaktin kierroksillä -> kipinöintiä, jolloin liukurenkaat alkavat kulua 'kipinätyöstössä'.

Hiilien kautta kulkeva magnetointivirta on pieni, joten liukurenkaiden kuluma (eroosio) vaihtovirtalatureissa - on nykyään lähes poikkeuksetta joko laakeriviasta tai hiilien loppuunkulumisesta aiheutunutta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Latauksen merkkivalo (sulake)
« Vastaus #3 : 11.10.2012, 10:23:43 »
Ja hiilirenkaassa saa Valeossa olla lähes 1mm urat ennenkuin aiheuttaa yhtikäs mitään. Säädin maksaa tarvikkeena 30€ kannattaa kokeilla sillä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 306 - Latauksen merkkivalo (sulake)
« Vastaus #4 : 11.10.2012, 11:15:39 »
Laturi ei saa herätevirtaa. Polttimo joko palanut, herätepiuha irti/poikki tai huono kosketus herätevirtapiuhassa.

Lukihäiriö, en huomannut, että polttimo syttyykin latauksen alettua, tämä diagnoosi on silloin väärä.

GEX-12

  • Vieras
Vs: 306 - Latauksen merkkivalo (sulake)
« Vastaus #5 : 12.10.2012, 09:26:07 »
Lainaus
  Herätinvirta ei ole tarpeellinen van käy juuri noin, että laturi herää itsestään rottorin jäännösmägnetismin lopulta magnetoin itsensä.

Vaihtovirta laturiin ei  jää remanenssi kenttää raskaankaluston latureissa voi olla, mutta hyvin harvoin niitä näkee ja niissä ei ole edes hiiliä. Hiilet on aivan kaput liukupinnassa  vähän heittoa,  että hipaisusta alkaa magnetoida. ???

warrior-1

  • Vieras
Vs: 306 - Latauksen merkkivalo (sulake)
« Vastaus #6 : 13.10.2012, 18:55:42 »
Päivitys tilanteeseen:

Vanhan laturin liukupinnat olivat todella pahasti urille kuluneet, joten päädyin kokonaan uuteen laturiin. Asennus meni nyt jo vanhasta muistista, mutta latauksen valo käyttäytyy edelleen kuten ennenkin.

Eli nyt sitten ilmeisesti herätevirran (D+) kimppuun ja selvittämään, onko siinä katkos jossakin. Minnehän tuo herätejohto mahtaa mennä virtalukolla, onko siinä sulaketta välissä ja onkohan jonkinlaista sähkökaaviota löydettävissä?

GEX-12

  • Vieras
Vs: 306 - Latauksen merkkivalo (sulake)
« Vastaus #7 : 14.10.2012, 11:11:23 »
Ensimmäisenä tulee mieleen onko laturin maajohto kunnolla kiinni kummastakin päästä. ;)

Entä akun maadoitus navasta ja rungosta?
« Viimeksi muokattu: 14.10.2012, 11:14:51 kirjoittanut GEX-12 »