Kirjoittaja Aihe: 406 - Etuistuin ei pysy paikallaan  (Luettu 3143 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Thurin

  • Vieras
406 - Etuistuin ei pysy paikallaan
« : 26.07.2011, 13:14:50 »
Ongelma:

Auto: 1998 406 Coupe 2,0.

Onko kukaan löytänyt ratkaisua seuraavaan vikaan: 406 Coupen etuistuinten lukitus ei toimi, jolloin penkki liikkuu holtittomasti edestakaisin. Jos penkin saa useiden yritysten jälkeen pysymään paikallaan, niin heti kun on kääntänyt selkänojat eteen takaistuimelle menoa varten, niin ne eivät taaskaan pysy paikallaan. Olen poistanut ns. easy entry toiminnan käytöstä irrottamalla ko. vaijerin, jolloin istuinosa ei siirry eteenpäin ja penkki pysyy paikallaan siinä kohdassa mihin se on vaivalla saatu asettumaan, mutta takapenkille meno on tietysti hankalaa ja vika olisi hyvä saada korjatuksi.

Ratkaisu:

Penkin kiskossa on pieni "lirputin", joka on eräänlainen mekaaninen muisti, mihin penkki kulloinkin asetettuu. Kun kääntää selkänojan eteen ja penkki liukuu eteen, paikka jää "muistiin" ja kun penkki käänetään takaisin, niin se asettuu takaisin samaan paikkaan, missä oli. Tämä pieni osa voi mennä niin taakse, ettei se kulje penkin kiskon kanssa eikä lukitse penkkiä. Silloin täytyy vain työntää se eteenpäin kiskossa ja penkki toimii taas.

Tuolla ohjeella mentiin tosiaan neljä vuotta tähän kesään asti, jolloin ”muisti” ilmeisesti oli kulunut niin paljon, että se jumittui penkin alle näkymättömiin ja esti penkin lukittumisen kokonaan. Irrotettuani penkin huomasin, että koko kiskosysteemi on koottu puristamalla siten, että korjaaminen on liki mahdotonta. Kun lisäksi vielä kurkistus kiskojen väliin paljasti, että niitä erottavat laakerikuulat ovat muovia, niin päädytyin radikaaliin ratkaisuun eli poistin koko liukusysteemin käytöstä. Sen voi tehdä seuraavasti:

Irrotetaan penkki kiskoineen. Torx-ruuvien. mutterit tuntuvat irtonaisilta, mutta ne eivät putoa minnekään korin syövereihin, vaan pysyvät paikoillaan. Varotoimena kierrä ruuvit paikalleen siksi aikaa kun penkki on irti.

Oheisen kuvan mukaan irrota nuolen A osoittama vaijeri, joka selkänojaa käännettäessä vapauttaa liu’un lukituksen. Tämän voi tehdä myös penkkiä irrottamatta poistamalla ensin oven puoleisen muovilevyn istuimen alasivusta. Tämän jälkeen penkki toimii ilman liukua, jos ”muistikappale” on vielä hengissä.

Toinen vaihe on poistaa koko systeemi käytöstä, joka tehdään siten, että poistetaan harmaa jousi (ei näy enää kuvassa) ja lukitaan liu’un pysäyttäjä yläasentoon esim. kuvan osoittamalla jousella (nuoli B). Huomaa, että kuva on ”oikein päin”. Eli kun penkki on asennuspöydällä nurin, pitää kuvaa tulkita kääntäen. Jousi voi olla huomattavasti heikompi kuin alkuperäinen harmaa helposti käsin venytettävä.

Tämän jälkeen penkin säätö toimii ilman liukua, kuten sedaninkin etupenkit. Tai vaikkapa 3d Firstline Golfin. Irrotettu jousi kannattaa laittaa talteen, sillä mitään ei tarvitse rikkoa ja alkuperäisen toiminnan voi helposti palauttaa esim. museokatsastuksen tullessa ajankohtaiseksi.

Koska penkin irrotuksen yhteydessä, joudutaan turvavyön esikiristyspatruunan sähköjohto irrottamaan, suosittelen varotoimena, että sytytysvirtaa ei kytketä, ennen kuin johdot on kytketty takaisin, ettei turvatyynyjen vikavalvonta sekoa.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.