Kirjoittaja Aihe: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit  (Luettu 15025 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuubi

  • Vieras
605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« : 15.05.2006, 17:51:57 »
Katsastushenkilö piti 605 etupään juosilaakereita liian "liikkumattomina" onko jotain konstia jolla niitä vois elvyttää että, sais pelkällä seisontajarrun fiksaamisella leiman taas vuodeksi etiä päin. Onko muuten työläs homma jos ne laakerit vaihtaa itse.

Juzu

  • Vieras
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #1 : 03.06.2006, 18:44:15 »
Laakerit saa elvytettyä vaihtamalla kyseiset osat uuteen. ;) Eivät maksa paljoa. Laakerit vaihdetaan siten että otat joustintuen irti, puristat jousen kasaan, iskarin yläpään mutteri auki ja laakerit löytyy sieltä. Poistat vanhan ja laitat uuden paikalleen jonka jälkeen kasaat päin vastaisessa järjestyksessä.

Mahdollinen ruostekarsta ym shaisse kannattaa myöskin raaputella pois sieltä osien välistä.

Kysy mikäli on kysyttävää vielä.

Ps. Siihen en ota kantaa että voiko olkatuen jättää paikalleen. 309:ssä otin koko helahoidon pöydälle.

KalleS

  • Vieras
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #2 : 06.06.2006, 10:00:46 »
1. Etupää pukkien päälle
2. Nosta korjattavan puolen pyörää tunkilla niin paljon kuin voit
3. Irroita kallistuksenvakaajan yhdystanko alatukivarresta, kun olet nostanut pyörää sen verran, että se on suurin piirtein normaalissa ajon aikaisessa asemassa
4. Kun pyörä on ylimmillään laita jousen puristimet paikalleen ja piukkaa vielä hieman
5. Löystytä iskunvaimentimen yläpultti, aukaise kokonaan vasta kun jousijalka on sylissä
6. Aukaise jousijalan pultti pyörän navasta, jousijalan ja navan liitosta saat kätevästi löystytettyä laittamalla hahloon 7-8 mm kuusioavaimen ja kääntämällä sitä
7. Laske napa-asetelmaa, hyvällä tuurilla jousijalkaa irtoaa navasta navan omalla painolla väkivallatta (näin ei kuitenkaan koskaan käy)
8. Hakkaa, kiroa, väännä ja käännä, revi kätesi ja manaa koko auto-ja jousijalka lähtee irti navasta
9. Jousijalan yläpultit auki ja jousijalka pois
10. Uudet osat paikalleen, usein myös jousen yläkuppi, jousijalan levy sekä sen potero korissa ovat läpeensä mätiä, eli irto-osat vaihtoon (koko paketin hinta 405:ssä 63€ Automaasta) ja ensiapua korille.
11. Koottu jousijalka kiinni autoon käänteisessä järjestyksessä. Puristettu jousii tahtoo väen vängällä vääntyä vinoon, joten tarkasta, että uusi laakeri asentuu oikein pesäänsä. Sorkkarauta ja kaveri nostamassa ja laskemassa pyörää tunkin kanssa on oiva apu. Tämä siis siinä vaiheessa, kun paketti on jo kiinni autossa mutta ei vielä lopullisesti kiinni. Varmista myös, että jousilautanen on oikeassa asemassa jousen päähän nähden.
12. Kaikki loput pultit ja kallistuksenvakaaja kiinni ja jarruletkukauppaan, koska se on kuitenkin tullutsählättyä poikki jossan vaiheessa.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #3 : 22.05.2017, 16:39:09 »
Auto: 1999 605 2,0 ST Turbo (XU10JTE).

Monta vuotta on ollut heikossa hapessa ja nyt tuli hylsy katsastuksessa. 607-palstalla kerrotaan, että vaihto onnistuu "helposti" irrottamatta joustintuki vain ylhäältä ja ujuttamalla puristetun jousen kanssa laakeri pois ja takaisin pyöräkotelon välistä. Onnistuuko menetelmä myös 605:ssa? Ei innostaisi tapella joustintukea irti ja säätää pyöräkulmia uudestaan.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #4 : 22.05.2017, 17:48:59 »
Täysin sama konstruktio 605:ssa ja 607:ssa eli onnistuu, toki sama tarve pyöränsuuntaukselle on riippumatta irrottaako vain iskarin yläpään vai koko jousijalan. Ei siellä mitään varsinaisia säädettäviä paikkoja ole jotka pääsisivät irroituksessa eri asentoon, mutta toki hieman pultinrei'issä välystä iskarin yläpäässä. Raidetanko ja alapallonivel kun ovat kartioliitoksella ja itse joustintuki asettuu olka-akseliin kutakuinkin samaan asentoon.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #5 : 22.05.2017, 19:05:26 »
Em. vaihtotapa on erittäin mukava toimenpide verrattuna koko iskarin irroitukseen. Pystyy hyvin vielä puhdistelemaan tarpeelliset pinnat ennen uuden lakrun laittoa.
Audi A4 Tdi Q

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #6 : 22.05.2017, 19:29:54 »
Ei ole mitään tarvetta ohjauskulmien säädölle, kulmat ei muutu yhtään mihinkään. 406:ssa ja 605:ssa on sama yläpään kääntölaakeri ja 406:ssa olen joutunut kahteen autoon viiden vuoden välein vaihtamaan, kun taas 605:ssa minulla on alkuperäiset 26-vuotiaat kääntölaakerit. Ilmeisesti osien kosteussuojauksessa on suuresti eroa.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #7 : 22.05.2017, 22:27:19 »
Alkuperäiset nuo minunkin auton laakerit ovat. 607:ssa vaihdettiin jo muutama vuosi sitten, joten huonommin siinä tuntuu kestävän. Tilasin osat autonvaraosa24:sta, 30 € toimituskuluineen parilta, merkki joku "Sasic". Toivottavasti sopii paikalleen ja kestää auton viimeiset kilometrit.

Onko tuossa vaihtotyössä jotain erityistä? Pitääkö juosta paljonkin puristaa? Mitä ja milloin yläpäästä pitää avata? Meneekö takaisin paikalleen vain puristusta avaten? Onko selvää kumminpäin tuo pitää laittaa?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #8 : 22.05.2017, 23:15:36 »
Koko etupää ylös tai jos vaan toinen puoli, niin kallistuksenvakaajan tanko irti. Purista jousta reilusti, noin kymmenen senttiä kiinni. Irrota iskarin ylälautasen mutterit ja vaihda laakeri pyöräkotelon kautta. Ei mene uusi väärinpäin vaikka yrittäisit.
Audi A4 Tdi Q

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #9 : 25.05.2017, 17:05:22 »
Irrota iskarin ylälautasen mutterit ja vaihda laakeri pyöräkotelon kautta.

Varmistetaan nyt vielä. Tietenkin keskellä ylätautasta oleva iskarin päässä oleva pultti pitää irrottaa, jotta laakerin saa pois. Mutta pitää siis myös ne kolme pulttia, jolla ylälautanen on kiinni pyöräkotelossa irrottaa? Eikös sen ylälautasen voi jättää paikoilleen ja vaihtaa vain laakerin välistä? Tietysti putsaaminen on helpompaa, jos lautasenkin saa ulos.

Vasta tuli ilmoitus, että osat lähtee tänään Saksasta. Koomista tuo automaattikäännetty suomi.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #10 : 25.05.2017, 18:30:18 »
Joo kyllä, iskarin pultti myös auki, tietenkin. Voihan sen vaihtaa ilman ylälautasen irrottamistakin toki. Mukava vaan puhdistaa kaikki osat samalla.

Jos olet lattialla tekemässä niin koko ripustusta kannattaa tunkata esim saksitunkilla altukivarren alta jotta saat kohdistettua iskarin takaisin. On aika painava paketti pusata yksin tai ilman apua. Voihan se olla että takaisinlaitto on helpompaa pelkällä iskarinpultin irrottamisella?
Audi A4 Tdi Q

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #11 : 04.06.2017, 23:26:03 »
Osat tulivat tällä viikolla ja pitäisi pian käydä hommiin. Toivottovasti on tosiaan paljon helpompi homma kuin tämä 607:sta otettu video (joustintuki irroitetaan siinä): https://www.youtube.com/watch?v=GH7ZkkjsiTQ

Videossa näytti tosiaan olevan tarve puhdistaa ja myöskin vaikutti, että laakeri ei ihan itsestään irtoa ylälautasesta.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #12 : 05.06.2017, 19:32:10 »
Video oli kaunisteltu ja oikaistu todellisuuteen verrattuna. Virheitä oli

- avata napamutteri mutterinvääntimellä niin että isku kohdistuu vetoakseliin
- lyödä raidetangonnivelen ulosvetäjä niin että suojakumi puhkeaa
- pudottaa mcpherson jarruletkujen varaan, eihän letkut sitä kestä
- ei näytetty kuinka jousi puristetaan kasaan ja ylälautanen irrotetaan
- napamutteri kiristettiin mutterinvääntimellä vaikka pitäisi momenttiavaimella. Jos momentti kasvaa vaikka 100kpm, on siinä ihan liikaa ja laakeri voi hajota

Sinänsä työ näytti samalta kuin 406:ssa, ei kauhean paha.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #13 : 06.06.2017, 11:43:57 »
Minäkin kiinnitin huomiota osaan noista. Näyttihän ne jarruletkut kestävän.

Nyt on laakerit vaihdettu. Meni yllättävän nopeasti, alle kolmeen tuntiin molemmat puolet, vaikka piti ravata parkkipaikan ja kodin väliä hakemaan lisää työkaluja useaan kertaan. Iskarin yläpäässä on melko "epästandardit" avainkoot. 21 mm mutteri ja 7 mm kuusiokolo. 7 mm ei löytynyt isosta työkalusatsista eikä varsin kattavasta kuusiokolosarjasta (molemmissa oli tietysti 6 ja 8 mm), mutta polkupyörän kuusiokolosarjassa sellainen onneksi oli. 21 mm hylsyä tai kiintoavainta ei löytynyt (20 ja 22 löytyivät), mutta kuusikulmaisella 22 mm sai tuon ensin pyörähtämään hiukan ja sitten jakoavaimella auki.

Ei tuosta tullut mitenkään superherkkä. Onko normaalia, että vaihdon jälkeen kuuluu vähän narinaa renkaasta käännettäessä. Jousi ei kuitenkaan näkyvästi kierry eikä nyi. Ratista käännettäessä renkaat ilmassa kääntyy aika herkästi, mutta ratti pyörähtää puoli kierrosta takaisin irti päästettäessä. En ole vielä ajanut tuolla kuin 500 m, joten siitä en osaa sanoa paljoakaan. Ainakaan ei kuulu ääniä enää rattia käännettäessä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Etujoustintuen yläkääntölaakerit
« Vastaus #14 : 06.06.2017, 18:00:19 »
Olisiko ilmaa ohjaustehostimen öljynkierrossa? Poistuu nopeasti jos on.

Voitele myös rattiakselin ristinivelet. Niitä on kaksi, molemmin puolin rintapeltia. Saattaa herkistyä paljonkin.
Audi A4 Tdi Q