Kirjoittaja Aihe: 405 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto  (Luettu 13923 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ArttuLeh

  • Vieras
405 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« : 25.09.2017, 00:35:58 »
Auto: 1990 405 1,6 GLX.

Hei.

Sattumusten kautta kovalle mersumiehelle jäi talokauppojen myötä "nurkkiin" tuollainen vm. 1990 Peugeot 405 1,6 GLX. Auto on kymmenen vuotta seissyt talon tallissa kytkinvian takia, takalasi särkyneenä ja pitkään auton kohtaloa pohdittuani päätin sen kunnostaa, kun laitteen sain omiin nimiini vihdoin viimein.

Kytkinvikaa korjatessani huomasin oikean vetoakselin tukilaakerin jurraavan käsin pyöritellessä ja aloin miettimään olisiko se vaihdettavissa? Meikäläisellä ei ole paljoakaan kokemusta etuvetoisen auton anatomiasta, mutta ajattelin työn opettavan.
-Onko vaihdettavissa?
-Onko suosiolla vaihdettava koko vetoakseli?

Samalla joutuu etsimään uutta etuapurunkoa, mutta sellaista ei aivan motonetin listoilta löytynytkään. ;D

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #1 : 25.09.2017, 01:14:27 »
On vaihdettavissa, ainakin kunnollisella prässillä lähtee saa vaihdettua. Jos vetari on muuten kunnossa niin melkein vaihdattaisin jossain pajalla missä on ko laitteet, ei se montaa kymppiä maksa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ArttuLeh

  • Vieras
Vs: 405 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #2 : 25.09.2017, 07:22:30 »
Okei

Eli kaikesta päätellen akselin siis täytyy myöskin olla katkaistava. Luultavasti laakerin vierestä aukeaa jos vain tekniikka on hallussa?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #3 : 25.09.2017, 09:44:36 »
Noissa ei yleensä sisäpäässä ole muuta kuin suojakumin pannat, tietty akseli pitäisi nähdä että pystyy sanomaan mistä se on kiinni ja miten.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ArttuLeh

  • Vieras
Vs: 405 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #4 : 25.09.2017, 10:12:34 »
Tässä on kuva samanlaisesta akselista, omasta ei tullut otettua kuvaa. Vaihtotyö teetettynä saattaa olla jo samoissa hinnoissa uuden akselin kanssa. Itse tekien ehkä vielä kannattaisi, jos vain laakerin löytää uuden.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #5 : 25.09.2017, 10:21:03 »
Muistaakseni toi on se malli missä vain suojakumin pannan avaamisella nivel menee osiksi. Vaihtotyö toki maksaa, ainakin täällä päin on pieniä pajoja joihin viemällä vaikka pyöränlaakerin ja palasiksi puretun olka-akselin lajään laittamisen ei työ maksa kuin 20-30 €. En tiedä mitä vetarit maksaa nykyään, 15-vuotta sitten puhuttiin jostain vähän päälle 100 € sijoituksesta. No työ suomessa maksaa, mutta toisaalta se tukee eniten verottajaa ;)
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ArttuLeh

  • Vieras
Vs: 405 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #6 : 25.09.2017, 10:29:44 »
Löysin tuolta autodocin kautta jo vetoakseleita myytävän ihan sidettävään hintaan. SKF joku 80 euroa. No, minä pyörittelen akselia käsissäi ja mietin ratkaisua. Jos sen saan purettua niin laitan tänne vähän kuvia operaatiosta.
Kiitos vielä vastauksista.

Laakeria en vielä löytänyt kenenkään tarjonnasta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 405 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #7 : 25.09.2017, 12:30:47 »
Ei kai sitä vetoakselia nyt tarvitse vaihtaa, jos tukilaakeri on sökö. Otat vanhan vetoakselin pois ja irrotat tukilaakerin ja laitat uuden tilalle. Alapallo, vetoakselin mutteri ja kaksi pulttia tulilaakerin pesästä on irrotettava, että saat vetarin vedettyä pois. Laakeri lähtee lyömällä irti. Helppoa kuin heinää tekis.

ArttuLeh

  • Vieras
Vs: 405 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #8 : 25.09.2017, 12:35:19 »
Mulla on vetari jo pöydällä. En vain hoksaa miten laakerin saa pois. Akseli pitäis saada katki ensin kun laakeri on siinä keskellä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 405 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #9 : 25.09.2017, 13:08:34 »
Eihän se laakeri vetonivelten välissä ole vaan vetoakselin päässä. Katkaiset vanhan laakerin vaikka rälläkällä, jos ei muuten lähde. Pitäisi lähteä helposti sopivalla tuurnalla lyömälläkin, voimaa voi käyttää. Vetoakselin purkaminen ei auta asiaa mitenkään.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 405 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #10 : 25.09.2017, 13:12:15 »
Tuossa ylempänä olevassa kuvassa laakerin vasemmalla puolella on holkki joka lähtee reippaasti lämmittämällä pois. Se on silleen lämpösovitteella. Mutta kuitenkin.. se lähtee pois. Vastaavaa laakeria ei ole missään(?!) myytävänä, mutta SKF:ltä löytyy melkein samanlainen mutta on pari milliä kapeampi. En tiedä joutuuko tuon 2 mm huomioimaan jotenkin asennusvaiheessa. Muistaakseni minä laitoin sopivankokoisen holkin (prikan) laakerin ja nivelen väliin.. Tämä siis 605:ssa, mutta ihan samanlaisesta operaatiosta oli kyse.

Laakerin numeroa en tarkalleen nyt muista, mutta voin tarkistaa viikonloppuna jos muistan. Saattoi olla 6007, mutta kannattaa tarkistaa mitat ennen ostamista. Hinta pyörii joissakin €uroissa..
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

ArttuLeh

  • Vieras
Vs: 405 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #11 : 25.09.2017, 13:52:25 »
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta mixu_71. Ymmärrän nyt logiikan akselin sielunelämästä. Koko laakerin olemassaolo tuli yllätyksenä kun sain paketin käteeni. Aiemmin ollut vain takavetoisia ja niissä vähän eri systeemi. Tekemällähän näitä oppii.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 405 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #12 : 25.09.2017, 13:56:02 »
Tuohan on se holkki johon lyödään, jos vetoakseli ei tahdo irrota pesästään. En ole ikinä ajatellukaan, että sen on oltava irto-osa, että saisi laakerin pois. Ikinä ei ole tarvinnut nimittäin tuota laakeria vaihtaa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #13 : 25.09.2017, 14:05:50 »
No kerran on tollanen vaihdettu mutta se vetari oli atomeina muutenkin, paremmin sen prässiin saa kun se on osina. Varmaan lähtee lyömälläkin, siitä ei ole oma kokemusta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 405 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #14 : 25.09.2017, 14:20:13 »
Holkin koko on 30x48-8, varaosanumero 3248 06 ja laakerin koko 30x55x13, varaosanumero 3247 03. Esim.206:ssa ( varmaan monessa muussakin) käytetty samaa laakeria ja holkkia, joten osia saa varmasti merkkiliikkeestäkin.