Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)  (Luettu 26882 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #105 : 02.03.2018, 12:39:02 »
Jotakin tietoa asiasta jos pitää lähdettä luotettavana.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

AJH63

  • Vieras
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #106 : 02.03.2018, 14:57:37 »
Onpas melkoinen tieteenhaara tuohon tomaattiin öljynvaihto; itse tässä on ZF:stä klosauttanut sen vajaa 5 litraa pois ja täyttö.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #107 : 02.03.2018, 17:44:26 »
Johtuu siitä, että oljyjä ei ole enää tarkoitettu vaihdettavaksi. On laskettu, että kestävät riittävän hyvin 160 000 km, jonka auto on suunniteltu kestämään ja sen jälkeen auto paalataan tai museoidaan.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #108 : 29.03.2018, 14:28:50 »
Omaan autoon on nyt vaihteistoöljyt vaihdettu ja useampi sata kilometriä takana. Mekaanikon kanssa vielä yhden keskustelun jälkeen päädyimme huuhtelemaan vaihteiston JWS3309 -öljyllä joka oli myös huomattavasti halvempaa kuin 3324 -öljy. Litrahinnat oli tyyliin 10/15€. Eli öljyksi tuli Euro 4- luokan tavara alkuperäisen Euro 5 -öljyn sijaan koska mitään mekaanista eroa ei vanhempaan ole joka vaatisi uudemman öljyn. Erot eri AWTF-80 vaihteistojen kesken muodostuu pääasiassa venttiilikoneistosta, siinä ilmeisen suurin syy eri versioiden välillä.
Mekaanikolla oli vielä pitkä omakohtainen kokemus siitä miten 3309 toimii 3324:n sijasta eikä ole empiirisesti havainnut mitään eroa öljyjen kesken. Halusin myös kokeilla onko kahden öljylaadun välillä mitään eroa. Toistaiseksi laatikko on toiminut paljon paremmin kuin vanhoilla "oikean laatuisilla" öljyillä, tosin siihen vaikuttaa ylivoimaisesti eniten vanhojen öljyjen huonontunut laatu.

Itse huuhteluvaihto tapahtuu öljyntäyttöreiän ja lauhduttimen öljynkierron paluuliittimen välillä. Auto laitetaan käyntiin ja käydään vaihteistokuviota edes takaisin. Samanaikaisesti öljyä kierrätetään vaihteiston läpi kunnes väri on tasaantunut tai vaihdekaavio on käyty muutaman kerran lävitse. Öljytason tarkistus tapahtuu aina moottorin käydessä jotta kierrossa oleva öljy ei nosta vaihteiston pohjalla olevaa öljynmäärää ja siten valuta liikaa ulos. Vaihteistossa on suodatin mutta se ei ole vaihdettavissa kuin purkamalla laatikko. AM6:ssa ei suodatin ole koskaan ollut tukkeessa tai edes lähellä sitä, joten sen puoleen ei tarvitse olla huolissaan - kertovat.

Siekkisellä huuhteluvaihto tehdään aina pelkällä vaihteistoon kuuluvilla aineilla eli pelkällä oikealaatuisella öljyllä. Varoituksen sana esimerkiksi Öljypisteen huuhtelutavasta.
Öljypisteen toimipisteillä huuhtelu tehdään ensinnäkin niin että lauhdutinkiertoa ei huuhdella vaan käyttävät ilmeisesti öljyntäyttöreikää(?) vaihteiston päällä lauhduttimen poistoyhteen sijaan. Lauhdutin tulisi huuhdella, se sisältää kuulemma paljon likaa. Kutsuivat paikkaa "likapesäksi". Toiseksi Öljypiste käyttää liuotinainetta pestessään vaihteistoa. Sehän ei sinällään ole väärin ja kyllä sillä kiiltoa saadaan, mutta kun liuotinainetta ei täysin saada pois kierrosta! Tämä aiheuttaa tiettyjen osien (en muista kyseisten osien nimiä enää) hapettumaa jota he "tasaavat" jollain hoitoaineella, joka lisätään huuhtelun jälkeen.

Kyseinen menetelmä ei vakuuta ammattilaismekaanikkoja yhtään, koska he ovat avanneet useita kyseisellä tavalla huollettuja vaihteistoja ja nähneet mitä liuotin aiheuttaa. Valmistaja on kuitenkin suunnitellut vaihteiston siten ettei sinne laiteta muuta kuin sopivaa öljyä, muut aineet voivat aiheuttaa tuhoa tai eivät ainakaan edesauta missään.
Öljypisteellä on tuskin yhtään henkilöä joka olisi edes nähnyt miltä automaattivaihteisto näyttää sisältä, saati että ymmärtäisi sen tarkemmasta toiminnasta. Vaan heitä on koulutettu tekemään tietty proseduuri tietyllä laitteella tietämättä sen tarkemmin mitä he tekevät tai tietyt vierasaineet voivat aiheuttaa.

Öljynvaihdon jälkeen Siekkisen mekaanikko teki vielä kymmenen kilometrin koeajon varmistuakseen öljynvaihdon onnistuneen ja samalla tutkien toimiiko vaihteisto muuten täsmällisesti.
Seuraava huuhteluvaihto sitten 60tkm jälkeen.

Kerrassaan hyvää ja ammattitaitoista palvelua!
Audi A4 Tdi Q

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #109 : 29.03.2018, 17:19:06 »
Mitä edellämainittu toimitus maksaa?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #110 : 29.03.2018, 18:44:48 »
~220-250€ riippuen öljylaadusta ja tarvittavasta määrästä.
Audi A4 Tdi Q

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #111 : 29.03.2018, 19:45:31 »
Luulin että olisi ollut kalliimpi, hyvä näin.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #112 : 29.03.2018, 20:03:25 »
Mekaanikon kanssa vielä yhden keskustelun jälkeen päädyimme huuhtelemaan vaihteiston JWS3309 -öljyllä joka oli myös huomattavasti halvempaa kuin 3324 -öljy. Litrahinnat oli tyyliin 10/15€. Eli öljyksi tuli Euro 4- luokan tavara alkuperäisen Euro 5 -öljyn sijaan koska mitään mekaanista eroa ei vanhempaan ole joka vaatisi uudemman öljyn.

Tämä nyt vaikuta mihinkään mutta mulla on euro 5 auto ja öljyvaatimus JWS3309.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #113 : 29.03.2018, 20:47:25 »
Itse lorottelin juurikin sen vajaan 4 l öljyä pois ja uutta JWS3309 tilalle. Siis aivan painovoimaisesti. Eipä tuo juurikaan likaa sieltä poista, mutta reilussa 60tkm oli punainen väri kuitenkin tummunut. Eli kyllä se jotain tykönään sieltä tuo. Samalla tarkistin oliko edellinen huuhteluvaihto liikkeessä oikeasti tehty, ilmeisesti oli, ainankin jotenkin. Tästä eteen päin ajattelin vaihtaa tuon 4l jokseenkin öljynvaihtojen ohessa. Ajattelin, että parempi näin kun ei yhtään mitään. Voisihan sitä huuhteluunkin viedä, mutta kun on tuo luottamus noihin liikkeisiin mennyt moninkertaisesti.  Eräs merkkiä edustava ammattiliike ilmoitti tuon painovoimaisen öljynvaindon hinnaksi 360€. Eli jokseenkin 100€/l. Biltemassa ruikku maksaa 12€/l.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #114 : 03.06.2018, 22:46:27 »
Laatikon öljyt vaihdettu vaihtelevalla menestyksellä. Ensin ei ollut sopivaa adapteria ja hankittu adapterikaan ei passannut, eri kierteet ja lämmönvaihtimen alla oleva paikka mihin adapteri olisi tullut kiinni olikin eri tavalla muotoiltu ja esti osaltaan huuhteluvaihdon sanoivat. Laskettiin sitten vanhat pois, uutta kahteen kertaan ja käyttöä vaihdekaaviota läpikäyden ja kolmannet uudet jäi sisään. Testerillä katsoivat lämmön. Laatikko toimi aiemminkin vaan vaihtaa pehmeämmin. Hintaa tuli 230 eur.

Toimintajärjestys olisi ollut
- pohjamuovi pois
- lambda irti jotta saa lämmönvaihtimen irrotettua
- adapteri kiinni

Kuvia joka tapauksessa ja yhdessä näkyy entisten öljyjen väri.

Lämmönvaihdin ja lambda
https://aijaa.com/uTk9z6

Huuhtelukone
https://aijaa.com/vyqZse

Adapteri ei kulmista
https://aijaa.com/WDHtQv
https://aijaa.com/0FBkId
https://aijaa.com/vy1XY4
https://aijaa.com/dvbdCC

Ongelma vs adapteri?
https://aijaa.com/7ts1Zk

Öljyn väriä
https://aijaa.com/9CtRfX

Piirros, taitaa olla 407 laatikosta
https://aijaa.com/OoCns3
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #115 : 06.11.2018, 21:59:57 »
Vaihtelin tuossa taasen kerran AM6 öljyt ja perkule sentään tuon öljyropun sisäruuvi TORXeineen jäi jumiin. Avasin putkareilla koko roskan ja kiinnitys samoin. Ensi kerralla pitää korjata kunnolla.
Öljyt oli aika mustaa, vaikka ei ollut, kuin reilu 20tkm ruikuillla ajettu. Öljyt oli Biltemasta ja sisään meni samanlaista ainesta JWS3309-luokituksella.

-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #116 : 14.07.2019, 11:03:09 »
Tässäpä toimiva korjaustyökalu, jos ei saa tulpaa auki. 27mm monikulmahylsyyn 4 kpl viiltoja kylkiin => tämän kun vasaroi tulpan ympärille ja tarttuu kunnon putkareilla hylsään, puristaa kunnolla, niin johan aukeaa. Eihän tämä tulppaa korjaa, mutta saapi auki ihan kotikonstein.

-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #117 : 14.07.2019, 13:39:23 »
Miten tossa tarkistetaan öljymäärä?

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #118 : 14.07.2019, 15:30:45 »


Öljymäärä tarkistetaan avaamalla kuvan pultti nro 3. Öljyä pitäisi valua tipoittain kun öljyn lämpötila on 60 Celsius astetta (+8, -2). öljynvaihdossa lisättävä määrä on noin 3 litraa. minun 308 AM6 vaihteistolle on aina riittänyt alle kolme litraa.

Kuvassa myös oikeat kiristysarvot puheena oleville pulteille. Pitäisi aueta helpommin jatkossa. Mikä muuten oli edellisen öljyn väri? Onko tietoa? Ei pitäisi/saisi olla noin mustaa jos uusi oli punaista. Minulla ei ole koskaan ollut noin mustaa. Väri on ollut vain hiukan tummempi kuin uuden öljyn väri.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #119 : 14.07.2019, 20:11:28 »
Ei se ihan noin mustaa ole oikeasti, mutta on kyllä selkeästi tummempaa, kuin mennessä. Nyt laskettelin pihalle taas sen vajaa 4l ja laitan saman verran takaisin mitä tulee ulos (tasan 3,8l).  En ole sen kummemmin tuota mittaillut tai säädellyt. Öljyn vaihdon yhteydessä vaihtuu tuo määrä (n 20tkm välein), niin siinäpä tuo.
Nyt olen muutaman kerran laittanut Bilteman JWS3309  öljyä joka maksaa 4l n 40€. Olisi varmaan laatikko kilahtanut, jos ei olisi kelvollista , kuitenkin sellaiset 100tkm ajanut yhteensä noilla aineilla. Toki saattaa olla ominaisuus, että tummuu enemmän, kuin esim. Mobil.

Huuhteluvaihtoon olen miettinyt adapterin valmistamista, mutta taitaa loppua matka Kuningas Leijonalta, enen kuin saan sen aikaiseksi. Mihkään liikkessen en vie autoani rikottavaksi tai sitten saan maksaa tekemättömästä työstä.  Kerran käytin ja lopputulemma oli vuotava lauhdutin.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-