Kirjoittaja Aihe: 5008 - EGR-venttiili (HDi)  (Luettu 18815 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juhailkka

  • Vieras
5008 - EGR-venttiili (HDi)
« : 20.07.2012, 11:09:31 »
Auto: 2010 5008 1,6 HDi 110 Fap (110 000 km).

Auto sammui kesken matkanteon ja järjestelmävian valo syttyi palamaan. Näytölle tuli virheilmoitus "anti pollution system fault". Uudelleenkäynnistyksen jälkeen auto pysyi hetken käynnissä ja sammui jälleen. Auto kuljetettiin hinausauton lavalla korjaamolle. Vikakoodin mukaan egr-venttiili oli rikki. Tällä hetkellä venttiilin vaihto pitäisi olla meneillään.

Auto huollettiin merkkihuollossa kolme viikkoa sitten. Sen jälkeeen kilometrejä on tullut noin 2000. Sisältäen 1500 km lomamatkan Ruotsiin ja Norjaan suksiboksi katolla ja viisihenkinen perhe kyydissä tavaroineen -siis täysi kuorma. Kulutus ensimmäisellä tuhannella kilometrillä oli vain 4,5 l/100 km. Mielestäni liian vähän ottaen huomioon kuorman ja suksiboksin. Vaikka Ruotsissa ja Norjassa ei saa ajaakkaan kuin 70-90 km/h, niin ei ilmanvastuksen osuus voi olla noin suuri.

Onko vähäisellä kulutuksella yhteyttä tuohon EGR-venttiiliin? Kumpi on syy ja kumpi on seuraus? Mistä voisi johtua vähäinen kulutus ja mitä siitä seuraa?

TEMP_ARKISTOON

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 5008 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #1 : 20.07.2012, 11:26:44 »
En osaa ongelmassa auttaa, mutta egr-venttiileitä on eri dieseleistä tulpattu juurikin ongelmien välttämiseksi ja samassa yhteydessä myös tehot nousseet sekä kulutukset pienentyneet. Tästä 1.6 HDI:stä tuon tulppaaminen vaan ei taida onnistua, juurikin syystä, että auto menee tuohon vikamoodiin. Kovin oudon alhaisilta kulutuslukemilta silti kuulostaa. Jos "rikkinäinen"/tulpattu EGR aiheuttaa tuollaisen eron myös todellisuudessa, niin haluaisin kovasti tietää, kuinka EGR:n saisi pois pelistä, ilman että auto kuolee.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 5008 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #2 : 20.07.2012, 12:24:12 »
Viallinen egr venttiili nostaa PA kulutusta. Ohjelmallisesti voi egr venttiilin poistaa käytöstä.
Peugeot 3008 hybrid

juhailkka

  • Vieras
Vs: 5008 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #3 : 20.07.2012, 12:56:24 »
Ymmärsinkö oikein, että alhainen polttoaineen kulutus viittaa johonkin muuhun "vikaan" kuin egr-venttiiliin? Vikahan se täytyy olla... Onko siis vain sattuma, että egr-venttili ja liian alhainen kulutus osuvat samaan aikaan?

juhailkka

  • Vieras
Vs: 5008 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #4 : 20.07.2012, 16:50:07 »
Hain auton korjauksesta. Hintaa tuli 901 euroa!! Venttiilin osuus hinnasta oli 690 euroa. Tuntuu melko hinnakkaalta vaikka onkin alkuperäisosa...?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 5008 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #5 : 20.07.2012, 22:11:03 »
Sama osa tarvikeliikkeessä alle 300 eur.
Peugeot 3008 hybrid

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 5008 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #6 : 21.07.2012, 00:30:22 »
Tarkoitus ei ole kääntää puukkoa haavassa, mutta oma uteliaisuuteni heräsi, että miksi auto vietiin merkkikorjaamolle korjattavaksi, jos ei kerran takuukeikka ollut? Pelkästään osahinnassa olisi ollut valtava ero, ja yllätyn, jos osan vaihtaminen on kolmea tuntia vienyt ammattilaisilta ::). On taidettu katsoa osan hinta ja ohjeaika yhteen välittämättä todellisesta ajasta ja asiakkaalta massit pois. Valitettavaa, mutta kuulemma enemmänkin tapa, kuin poikkeus.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 5008 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #7 : 21.07.2012, 01:58:09 »
Tokihan 2010-mallisesta autosta voi olla jo takuu loppunut, mutta kyllä tuo noilla kilometreillä olisi pitänyt takuuseen saada. Jos ei kokonaan niin sitten siten, että maksaa itse korkeintaan töiden osuuden.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 5008 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #8 : 21.07.2012, 08:01:11 »
Sitä juurikin meinasin, että lähtöoletuksena minullakin takuukeikka oli tämän tapauksen suhteen. Toivottavasti juhailkka ei ole vain kiltisti uskonut, kun ovat sanoneet kirkkain silmin "takuu on loppunut 2kk sitten, eikä me tälle asialle mitään voida".

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 5008 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #9 : 21.07.2012, 08:24:14 »
No oliko juhailkan EGR sökö vai vaihtoiko merkkiliike se vain ahneuttaan? Oliko autossa mitään muuta "ongelmaa" kuin tuo liian pieni kulutus, joka ei mielestani ole mitenkään poikkeuksellisen pieni noilla nopeuksilla maantieajossa. Vanha 406 HDI menee ihan yhtä pienellä ellei jopa pienemmällä samoissa oloissa, joten mielestäni tuo 4,5 l on normaali lukema uudemmalla tekniikalla.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 5008 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #10 : 21.07.2012, 08:56:14 »
5008 on paljon korkeampi ja painavampi mitä 406 joten sille tuo 4,5 on aika vähän. Paljon kuulunut juttua, että kulutus pyörii 5-6 litran kohdilla.

Egr venttiili kun vaihdetaan, niin on käytetty testeriä ja varmaan on vaihdettu uusin moottorinohjainyksikön ohjelma samalla kertaa.

Egr venttiilit hajoaa yleensä siinä 120tkm kohdalla näissä 1.6 hdi koneissa. Joillakin voi kestää jopa 160-180tkm riippuen ajotyylistä. Kyllä nuo yleensä ensin oireilee vikailmoituksina ja sitten simahtaa ja auto ei enää käynnisty.  Toinen vikakohde sammumiseen ollut commonrail painetunnistin.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2012, 09:02:12 kirjoittanut PUG-508 »
Peugeot 3008 hybrid

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 5008 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #11 : 21.07.2012, 17:09:31 »
Ovat kyllä täydellisiä idiootteja merkkiliikkeessä/maahantuojalla/tehtaalla, jos pari vuotta vanhaan autoon joutuu asiakas maksamaan 1000 € korjauksia. Pelisilmää ei organisaatiossa tunnu olevan sitten vähääkään tai sitten se ahneus vaan menee kaiken asiakaspalvelun ohi.
Itsellä jos tulisi pari vuotta vanhaan autoon tuollaisia korjauksia, niin ensin riideltäisiin vaikka tehdasta myöten ja merkki vaihtuisi ilman muuta ihan pelkän riitelyn johdosta.
Osan hinnoittelu on myös luokkaa täysin käsittämätön, tehtaalle tuo osa maksaa ehkä 10 €.

martymcfly

  • Vieras
Vs: 5008 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #12 : 21.07.2012, 19:32:49 »
Komppaan EFL605:ta täysillä.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 5008 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #13 : 21.07.2012, 19:36:01 »
Service Box näyttää osanumerolla 1618NR hintaa 515€ tosin en tiedä riittääkö suomen kielivalinta näyttämään oikeaa hintaa Suomessa.

Ebay hakuun kun heittää tuon osanumeron 1618NR niin voi kurkata mitä semmoinen siellä maksaa 
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

juhailkka

  • Vieras
Vs: 5008 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #14 : 21.07.2012, 23:44:54 »
Auto hinattiin lähimmälle korjaamolle, joka sattui olemaan Pörhön valtuuttama korjaamo, vakuutusyhtiön piikkiin - olisi varmaan pitänyt maksaa omasta lisää ja hinauttaa johonkin muualle. Olisi tullut halvemmaksi kun olisivat varaosan hankkineet muualta kuin Pörhöltä.
Auto piti saada lauantaiaamuksi kuntoon viikon lomamatkaa varten, eikä täällä Napapiirin pohjoispuolella ole juuri valinnan mahdollisuuksia jos aikoo osat saada ajallaan. Korjaamo odotteli passiivisena osaa, eli tekstiviestiä Matkahuollosta vielä perjantaina yhden aikaa. Piti lämmetä puhelimessa, että älysivät hakea osan, joka odotteli jo Matkahuollossa. Piti siis itse osallistua tuohon korjausurakkaan, eikä sitä huomioitu edes hinnassa. Osa oli tilattu torstaiaamuna Pörhöltä. Siinä ajassa tarvikeosa olisi kerinnyt vaikka Hangosta tänne. Tarkistan vielä maanantaina, että mitä osa maksoi Pörhöllä poissulkeakseni epäilyksen siitä, että paikallinen korjaamo lisäsi siihen hintaan hieman omaa katetta...
Jokatapauksessa piti sen verran lämmetä välinpitämättömään asiakaspalveluun, että vastaisuudessa korjautan autoni muualla.
Pörhöä en tässä yhteydessä moiti, vaikka takuuseen ei mennytkään. Noudattivat vaan valtsemaansa linjaa...

Nimittäin kolme viikkoa sitten autoon vaihdettiin takapyörän laakeri. Sekään ei mennyt takuuseen, joka on päättynyt helmikuussa. Takapyörän laakeri ja sen vaihto on sen verran pieni kustannuksiltaan, että olisin olettanut Pörhön tulevan asiassa vastaan jo pelkästään asiakaspalvelun ja asiakassuhteen vuoksi. Arvelisin laakerin olleen loppuun kulunut jo talvella, jolloin laakerista kuuluva jurina peittyi talvirenkaiden ääneen. Toisaalta en käsitä miten laakeri voi mennä jo 100000 kohdalla.
Tällä menolla liike ja merkki menee vaihtoon vaikka olen autoon muuten oikein tyytyväinen.

Yleensä korjaamoiden palvelusta ja asiakassuhteiden hoidosta olisi niin paljon sanottavaa, että tekisi mieli hakeutua ko. alalle!

Kulutus on ollut matka-ajossa talvirenkailla sulalla tiellä 5-6 litraa/100km. Ilman boxia ja ilman perhettä. Tuohon nähden 4,5 litran kulutus täydellä kuormalla, boxi katolla ja kesärenkailla on yllättävän vähän. Hyvä niin, jos se ei kieli mistään viasta.