Kirjoittaja Aihe: 5008 - Sammuilee kiihdytettäessä (DV6)  (Luettu 3458 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sliceboy

  • Vieras
5008 - Sammuilee kiihdytettäessä (DV6)
« : 12.08.2015, 21:19:42 »
Auto: 2010 5008 1,6 HDi (82 kW, 90 000 km).

Auto alkoi valittamaan ”Anti Pollution Failurea” ja sammumaan terävissä kiihdytyksissä. Ei auta muu kuin tien poskeen, virrat pois ja uusi käynnistys.  Hommasin ELM 327 ja pari softaa iPadille (OBD Facile ja OBD AutoDoctor). Vikaoodien nollaamisen jälkeen ”metsästin” koodin syntymishetken ja auton sammumisen. Alla ensimmäinen tulos. Käyristä en ainakaan minä kykene päättelemään todellista vikaa, joka uvoi olla jopa jossain yksittäisessä lohkossa (esim. stefan vuoto).

Onko tietoa halvasta softasta, jolla voisi ajaa eri sylinterilohkojen käyrät? Niinikään STFT (Short Term Fuel Trim) ja LTFT (Long Term Fuel Trim) käyrien keskinäinen käyttäytyminen antaisi mahdollisuuksia sulkea pois polttoainerampin, O2-sensorin, ym. uusimisia. Näitä kalliita osien uusimisia ja hankalia asennustöitähän merkkiliikkeet ”arpovat” kun eivät osaa tai halua päätellä asioita matemaattisesti  vertailemalla käyriä eri olosuhteissa (vapaakäynti, kiihdytys jne). Nytkin vikakoodini perusteella hätäisin ryntäisi polttoainerampin kimppuun... tosin 5008:ssa polttoaineen paineensäädin kuulemma on tupannut reistailemaan.  Liekö helppo itse vaihtaa (akku pois jne...?)

Siis ehdotuksia esim. softaksi, please!

P0093
Fuel System Leak Detected - Large Leak

Status of this DTC
Confirmed DTC

Engine state when the fault appeared
Freeze frame trouble code: P0087
Calculated load value: 99.2 %
Coolant temperature: 83 °C
Intake Manifold Pressure: 2.30 bar
Engine RPM: 2517 rpm
Vehicle speed: 54 km/h
Maf air flow: 73.45 g/s
Fuel rail pressure: 817.2 bar

Report generated with EOBD-Facile App compatible with iPhone/iPad

Liitekuvassa on siis hetki, jolloin vikakoodi ilmestyi... ja hetkeä myöhemmin järjestelmä päätti sammuttaa auton, MUKA suojatakseen moottoria. Nykyautojen ei anneta rauhassa sairastaa. Toista oli ennen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 5008 - Sammuilee kiihdytettäessä (DV6)
« Vastaus #1 : 12.08.2015, 21:29:21 »
Koodi näyttäisi olevan ihan 'oikein' - polttoaineen linjapaine putoaa, vaikka ahtopaine ja siten moottorin kuorma suurenee. PPS:llä tutkimalla selvinnee enemmän.

sliceboy

  • Vieras
Vs: 5008 - Sammuilee kiihdytettäessä (DV6)
« Vastaus #2 : 12.08.2015, 22:27:10 »
Ahaa... siis olisko sittenkin tuo 5008:n  "tyyppivika" eli polttoaineen paineensäädin jossain siellä rampin päässä muistaakseni? Liekö helppo itse vaihtaa? Autoni on 1.6 HDI.
Korostan, että olen maallikko ja vasta aloittelemasssa näitä koodiasioita. Ne on opeteltava ... tai sitten ostettava 80-90 -luvun Toyota!
:-)

Lisään vielä tähän, että auton lähettyvillä haisee samalta kuin talvella, jolloin ruiskutussuuttimien juurista tihkui löpöä. Kun suuttimet kiristettiin, tuo ongelma poistui eikä siellä samassa paikassa ainakaan silmämääräisesti ole vuotoja eikä haju/käry tunnu voimakkaammalta vaikka konepellin avaa ja kuikistelee.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2015, 22:42:26 kirjoittanut sliceboy »

ToniA

  • Vieras
Vs: 5008 - Sammuilee kiihdytettäessä (DV6)
« Vastaus #3 : 12.08.2015, 23:34:47 »
Mulla 308 samalla moottorilla oireili samalla tavalla, siinä vikana oli huollon mukaan tukkeutunut polttoaineen suodatin. Kilometrejäkin oli tuolloin paljon vähemmän. Vika ei silloin juuri kiinnostanut kun auto oli liisari. pääasia että kävi huollossa ja tuli kuntoon.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 5008 - Sammuilee kiihdytettäessä (DV6)
« Vastaus #4 : 13.08.2015, 07:40:15 »
Mulla 308 1.6HDi:ssa oireili samanlailla (dieselin käry + sammuilu kiihdytyksissä) polttoaineensuodattimen vaihdon jälkeen, ilmeni että liitoksessa oli vuoto.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

tmex

  • Vieras
Vs: 5008 - Sammuilee kiihdytettäessä (DV6)
« Vastaus #5 : 13.08.2015, 08:08:44 »
1.6 HDi otti polttoaineen paluulinjasta ilmaa, ei käynnistynyt aina. Ota se pieni muovisuoja moottorin päältä pois. Tarkista kuminen paluulinjasto, mulla näkyi vähäistä vuotoa. Vein korjaamolle joka vaihtoi ko linjan pieniä liitoskappaleita. Vika uusiutui tai sitten kaikkia ei vaihdettu kerralla.

sliceboy

  • Vieras
Vs: 5008 - Sammuilee kiihdytettäessä (DV6)
« Vastaus #6 : 28.08.2015, 11:01:50 »
Mulla 308 1.6HDi:ssa oireili samanlailla (dieselin käry + sammuilu kiihdytyksissä) polttoaineensuodattimen vaihdon jälkeen, ilmeni että liitoksessa oli vuoto.

Kopioin laiskuutani tänne englanninkieliselle foorumille lähettämäni tekstin kommenttina hänelle, joka näytti uskovan valmistajan vikakoodeihin (taisivat olla (P087 ja P093). Myös tuo viestisi polttoainesuotimesta auttoi minua oikeille jäljille. Kiitos! Rohkenenpa epäillä jopa Teboilin venäläistä kuraaa jota tankkasin Kuusamoon kalaan mennessä ja heti alkoi pollution valo palamaan!

_

Neither of those codes  told the essential, whilst OBD Fusion program (for iPad) made me possible to monitor the graphs of fuel pressure, fuel rate, MAF and RPM simultaneously. By load (rpm > about 2500) the engine stalled. Especially then, the behavior of fuel pressure and fuel rate was crazy, whilst then graphs of MAF and RPM were as they should.

I made the conclusion that the cheapest way to search the solution would be to change the fuel filter. I did it with total cost 75 € (30 the filter and 45 the work). Now all of the four graphs go in tact, and the problem seems to be resolved. The diesel smell from engine room is away, as well.

This issue makes me, again, to criticize the information coming from manufacturer's code, and from people in Peugeot service. Why to speak about "large leak" because there were no any leaks. Why not to give the information: "Serious problem in fuel rate in relation to fuel pressure", or "Contradictory behavior of fuel rate and fuel pressure", for example ?!!! This would, IMMEDIATELY refer to obstacles on fuel line which is almost the simplest and cheapest way to start to study the problem. Of course the problem would be in many other places but one should always start with the simplest one!
[The reader might know George Polya's well-known book "How to solve it" from 1949.